השוק

ה-S&P500 בשיא של כל הזמנים - איך הוא הגיע לשם ולאן הוא הולך

תנודתיות משמעותית עברה על המדדים בארה"ב בשנה החולפת אבל לא לאט מדד ה-S&P שבר את שיא כל הזמנים וזאת כשחוסר הוודאות שובר שיאים גם הוא, אז לאן הולך השוק?
ניצן כהן | 
בורסה (צילום shutterstock)
אם אנחנו צריכים לנתח את מה שעבר על שוק המניות האמריקאי בשנה האחרונה הרי שהשורה התחתונה היא שאף אחד לא רוצה להרוס מסיבה טובה. ואם אלה הם פני הדברים הרי ששיא כל הזמנים שנשבר השנה הוא הדבר הטבעי  מכל.
אם כן, מה גרם לעליות בניו יורק השנה? אופטימיות, זו מילת המפתח. עולם נמצא בנקודה קרובה מאוד לכאוס - מלחמה של כולם בכולם - קרובה מאוד ובאמצע נמצאים הבנקים המרכזיים שאמורים לתווך את הכלכלות שלהם ולהוות החוליה המגשרת בין הקצוות השונים.
שנת 2023 הייתה שנה של ריביות גבוהות וכשכולם גילו שהכלכלה האמריקאית לא קורסת ולא גולשת למיתון אלים הרי שהאופטימיות חזרה לשלוט. מה איים בשנת 2023 על הסדר העולמי? הפלישה של רוסיה לאוקראינה, השיבושים באספקת הנפט והגז למערב אירופה וכן הלאה.
מה מאיים כרגע על הסדר העולמי? המלחמה במזרח התיכון, השפעת ציר הרשע בראשות איראן על הסחר העולמי וכן הלאה. אבל מה כן קורה ששומר על אופטימיות? נראה שארה"ב חוזרת למעמדה במרכזי בעולם ולמרות שמעולם לא היה ספק אמיתי הרי שכרגע הדומיננטיות של ארה"ב ניכרת לכל בר דעת.
במישור הכלכלי מה שמשחק לטובת  השווקים הוא הריבית. כרגע הריבית בארה"ב היא עדיין גבוהה ורחוקה מהעולם הנורמלי, אבל גם במצב הזה הכלכלה האמריקאית מראה עוצמה לא מבוטלת. הביקוש לעובדים עלה בחודש דצמבר ל-9 מיליון בעוד התחזיות היו  ל-7 מיליון. היקף המשרות הפנוי לכל  מובטל עומד היום על 1.47 מעל הרמה שהייתה לפני הקורונה  (אז היחס הזה עמד על 1.2).
השכר בארה"ב עלה בחודש ינואר בקצב כפול מהתחזיות המוקדמות כך שלמעשה השכר הממוצע בארה"ב עלה בינואר ב-0.6% בעוד התחזיות היו לעלייה של 0.3%. החדשות  הטובות הן גם במונחים של עלויות השכר שעלו ברבעון הרביעי של 2023 ב-0.9% בלבד קצב נמוך שלא נמדד מאז הרבעון השני של 2021.
אז אם אנחנו משקללים את הדברים אנחנו יכולים להסיק שהכלכלה האמריקאית איתנה למרות הריבית הגבוהה וזה אומר שיש היום לפדרל ריזרב מספיק תחמושת להתמודד עם האינפלציה כך, שכמו שאמר פאוול, הריבית תרד כשהאינפלציה תראה התבססות סביב רמת 2% וזה אומר שיש בשר לשווקים לקראת שיאים נוספים כשמה שיכול לערער את המצב הזה הוא שנת הבחירות בארה"ב והסתבכות במלחמה כוללת במזה"ת.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה