השוק

הורדת ריביות ועליית מחירי הנפט: מה צפוי בכלכלה העולמית ב-2024?

על רקע אינפלציה, המלחמה כנגד חמאס, כניסת הבינה המלאכותית ואירועים גיאופוליטיים נוספים בעולם - הכלכלה העולמית צפויה לעבור שינויים רבים בשנת 2024. במיוחד עבורכם, הנה שישה שינויים עיקריים שצפויים להתרחש בהמשך השנה
מערכת ice | 
כלכלת העולם (צילום shutterstock)
משבר יוקר המחיה, אינפלציה, שיעורי ריבית גבוהים, המלחמה עם אוקראינה וכן גם המלחמה עימה מתמודדת ישראל כעת ועוד אסונות כלכליים רבים שקרו לכולם מאז פרוץ משבר הקורונה בשנת 2020 – השפיעו על השוק בכל העולם. אז מה צפוי לקרות בשנת 2024, והאם יש מקום לאופטימיות?
1. הורדת הריביות בבנקים 
האינפלציה בדרכה לרדת במדינות עם כלכלות מפותחות, ומדיניות כלכלית של מדינות רבות כמו גם החלטות של בכירים בממשל בארה"ב – עשויות לגרום להפחתה משמעותית של ריביות. למרות המלחמה וההוצאות הכבדות הצפויות לישראל, גם בנק ישראל הודיע על הורדת הריבית ב-0.25%, מה עשוי להקהל על אזרחים רבים. בארה"ב, השווקים צופים לא פחות מ-6 הורדות ריבית עד דצמבר, והם צופים ירידה אפשרית בריבית הבסיס מ-5.25% ל-3.75%.
2. משבר החובות במדינות מתפתחות 
מדינות עניות רבות לקחו הלוואות בדולרים בשביל להתמודד עם משבר הקורונה, כאשר הן עדיין ממשיכות לשלם על הריביות הגבוהות. מצרים, אתיופיה, קניה ולבנון הן רק חלק מאותן מדינות אשר נאבקות על החזר חובותיהן – ולא ממש מצליחות לעשות זאת. הכלכלן הראשי של הבנק העולמי אמר: "רמות שיא של חובות וריביות גבוהות הכניסו מדינות רבות למשבר. ארגנטינה למשל, סובלת מאינפלציה של למעלה מ-140%, וכדאי לפקוח עליה עין".
3. הפחתת מס בעקבות הבחירות 
על רקע ירידתו של ביידן בסקרים לעומת הרפובליקנים, יש צפי להורדת המסים בארה"ב בשביל לגייס תמיכה רבה יותר. כמו גן, גם באנגליה צריכות להתקיים בחירות כלליות עד ינואר 2025 לכל המאחר, ונראה כי גם שם צפויות הקלות בתשלומים הנגבים מהאזרחים. כל אלו צפויים להשפיע גם על הכלכלה והמסחר העולמיים, שצפויים ליהנות מכך.
4. מלחמה קרה בין ארה"ב לסין 
על רקע פיצול העולם ל"מחנות" ברורים – גוש המערב בראשת ארה"ב, והגוש השני שמורכב בעיקר ממדינות כמו סין, איראן ורוסיה, צפויה להעמיק המלחמה הקרה בין ארה"ב לסין. החשש הגדול ביותר הוא שהמלחמה תחמיר עם פלישתה של סין לטיוואן, מה שיגמד את המלחמה בין רוסיה ואוקראינה מבחינת השפעתה הכלכלית.
5. עלייתה של הבינה המלאכותית 
אם כבר מדברים על מלחמה קרה בין ארה"ב לסין, חשוב ציין גם את המירוץ לפיתוח ה-AI, עליו מתחרות המדינות. אין ספק כי הטכנולוגיה שיכולה לייצר טקסט, סרטונים וצורות אחרות של תוכן, מבוקשת במיוחד בכל העולם. היא הגיחה אלינו לאחרונה כרעם ביום בהיר, אבל היא צפויה להמשיך לצמוח ו"להשתלט" על העולם גם בשנת 2024. יש לה פוטנציאל להרים מדינות או חברות שסובלות מפרודוקטיביות נמוכה, אך מובן כי כמו כל טכנולוגיה, היא עשויה להוות סכנה ממשית על בני האדם, ואף לשבש את שוק העבודה.
6. עליית מחירי הנפט
כשחמאס פתח במלחמה כנגד ישראל, גבר החשש לעליית מחירי הנפט בכל העולם, כפי שקרה גם לאחר מלחמת יום כיפור בשנת 1973-  מה שלבסוף לא קרה. למרות זאת, מאוחר יותר הגיע איום החות'ים על תעלת סואץ ומרחב בים האדום. כ-10% מהנפט הגולמי עבר בים האדום במחצית הראשונה של 2023, וסגירת המעבר תחנוק כ-20% מהאספקה העולמית. אמנם הכלכלה העולמית כבר לא בדיוק תלויה בנפט כפי שהייתה בעבר, אך המחירים של חבית נפט צפויים לזנק ליותר מ-100 דולר לחבית, ובכך להוביל לעלייה חדשה באינפלציה.
אם כן, אין ספק כי שנת 2024 תראה אחרת מהשנה הקודמת בהרבה תחומים – לטוב ולרע, וכל שנותר לנו הוא לקוות שהעולם (ובמיוחד מדינת ישראל) יצליחו להתעורר מהמשברים שפקדו אותנו בתקופה האחרונה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה