השוק

כלכלן בנק לאומי חושף: זו הסיבה לירידת מחירי הנפט

הכלכלן הראשי של בנק לאומי גיל בפמן טוען שמחירי הנפט ירדו ב-4-5% בשבוע האחרון עקב ספקנות לגבי מידת היעילות של הפחתת הייצור של קבוצת OPEC+, בנוסף לירידת הדירוג של ממשלת סין
מערכת ice | 
גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי (צילום אורן דאי, פלאש 90, Magma Images)
בהיעדר חדשות משמעותיות, מחירי הנפט ירדו ב-4-5% בשבוע האחרון, זאת תוך כדי ספקנות לגבי מידת היעילות של הפחתת הייצור של קבוצת OPEC+. הפחתת הצפי לדרוג האשראי של סין תרמה גם היא לירידת מחיר הנפט.
הכנס השנתי בנושאי אקלים, COP28, ממוקד בהגדלה ניכרת של אנרגיה מתחדשת, שאלת המפתח לשווקי הנפט מכאן ואילך נוגעת להמשך הגבלת התפוקה וההערכה היא שקבוצת OPEC+ תתחיל להעלות את התפוקה.
מבחינת הביקוש העולמי, נראה שהביקוש יתקרב לשיא בשנת 2026 ולכן, במקביל לתהליך זה צפוי שהייצור של OPEC+ יעלה בהדרגה החל מאפריל 2024, יעד הייצור של ניגריה תוקן ואנגולה הודיעה שהיא תתעלם מהיעד החדש והנמוך יותר שלה. עירק כבר מייצרת יותר מהמכסה שלה. במידה והקבוצה תתחיל להעלות את התפוקה, מדינות אלו תהינה המובילות בתהליך הגדלת האספקה העולמית, מכיוון שהפקת הנפט בארה"ב מצויה קרוב מאוד לשיא.

עליית התפוקה בארה"ב התרחשה למרות שמספר אסדות הקידוח הפעילות ירד לכ-500 בנובמבר לעומת יותר מ-600 בינואר. במבט קדימה, צפויה צמיחה מהירה יחסית בביקוש לנפט בשווקים המתעוררים, יותר מאשר בארצות הברית או באירופה.
לגבי שוק הנפט בארצות הברית טוענים בלאומי: התשומות של נפט גולמי לבתי-הזיקוק בארה"ב היו בממוצע 16.2 מיליון חביות ביום במהלך השבוע שהסתיים ב-1 בדצמבר 2023. בתי הזיקוק פעלו בשיעור נצילות של 90.5% מיכולת ההפעלה שלהם בשבוע שעבר, המהווה עלייה משיעור של 89.8% נצילות בשבוע שלפני כן. 
יבוא נפט גולמי בארה"ב היה בממוצע 7.5 מיליון חביות ליום בשבוע שעבר וגדל בהיקף של כ-1.7 מיליון חביות ליום יחסית לשבוע הקודם, היצוא ירד בכ-416 אלף חביות ליום לכ-4.3 מיליון חביות ליום והיבוא נטו עלה לכ-3.2 מיליון חביות ליום, כתוצאה, מלאי הנפט הגולמי המסחרי בארה"ב (ללא העתודה האסטרטגית) ירד ב-4.6 מיליון בשבוע האחרון ל-445.0 מיליון חביות.
מחירי הגז הטבעי של ארה"ב ירדו עקב תחזיות לטווח הקרוב למזג אוויר מתון מהרגיל ברחבי ארה"ב. באירופה, מחירי הגז הטבעי ירדו על רקע הצפי להתמתנות מזג האוויר הקר, מחיר הגז הטבעי של אירופה צפוי לרדת בשנים 2024-2025, זאת ככל שיותר ויותר אספקת LNG תכנס לשוק.
מחיר הגז מצוי הרבה מתחת לשיאי המחיר במהלך משבר האנרגיה שהחל עוד בשנת 2021, לפני פרוץ המלחמה באוקראינה, עדיין מחירי הגז הטבעי של אירופה יותר מכפול מממוצע 2015-2019 של כ-18 אירו למגה-ווט שעה. יתר על כן, המחיר באירופה גבוה במידה ניכרת מאשר בארה"ב, יכולת הייצוא העולמית של LNG צפויה לעלות ב-12% או בסביבות 50 מיליון טונות לשנה בסוף 2024.
הגידול העיקרי הנוסף עשוי להיות מפרויקט LNG 2 ארקטי ברוסיה, וטרמינל ראשון שלה עשוי להתחיל לפעול במהלך 2024, תוספת קיבולת במחצית השנייה של 2024 תביא לכך שהייצוא במחצית הראשונה של 2025 יעלה באופן משמעותיים, הקיבולת תמשיך לעלות עוד ב-2025 עם כניסה לפעילות של פרויקט NORTH FIELD EAST בקטאר, פרויקט בהיקף משמעותי המתוכנן להפעלה במהלך 2025.
 
בצד הביקוש, צפוי שצריכת הגז באירופה תרד בהדרגה, תוך המשך העלייה המשמעותית של אנרגיה מתחדשת - רוח ושמש בעיקר, הביקוש לגז טבעי במצריים צפוי לעלות על רקע הידוק הקשר בין מצרים לבין אירופה באמצעות לשם יצוא חשמל לאירופה בטווח הארוך
המחירים הגבוהים במונחים היסטוריים והפרש המחירים הנוכחי עם ארה"ב מביאים לצפי לכך שתעשיות עתירות האנרגיה של אירופה יתאפיינו בצמיחה איטית.
צפוי שצריכת ה-LNG באסיה תגדל ככל שהמחירים יורדים, בסך הכל, העלייה הניכרת הצפויה בהיצע LNG צפויה להוריד את מחירי הגז והביקוש לגז באירופה צפוי להתאושש.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה