השוק

חודש למלחמה: זה מה שעשו מניות הסופרמרקטים

שני תהליכים מעניינים קרו מאז שהחלה המלחמה בעולמות קמעונאיות המזון: התהליך הראשון היה עלייה בהיקפי קניות המזון בסופרים; התהליך השני היה האיום על הענף מכיוון הממשלה מה שפוגם ביכולת מניות הענף להתאושש
ניצן כהן |  3
רמי לוי, איתן יוחננוף, חגי שלום, אייל רביד, אורי וטרמן (צילום יחצ, גבע טלמור, אסף לב, אלעד גוטמן, פלאש 90/ חיים גולדברג, עבד רחים כתיב)
חודש עבר מאז פרצה המלחמה בדרום ואם לקח לצבא 3 ימים להתאושש ולהשיב מנה אחת אפיים לחמאס, הרי שהמערכים האזרחיים עדיין מבוססים על פעילות של מתנדבים וזה מונע או לפחות מאט מהתאוששות כלכלית לבוא לידי ביטוי גם בסקטורים שאמורים להיות בתקופה טובה.
אם אנחנו מסתכלים על מניות קמעונאיות המזון הרי שהיינו מצפים לראות אותן טסות ולו רק בגלל העובדה שאנשים יושבים בבית ומגדילים את היקפי הרכישות מהסופרים וזה אמור לקבל ביטוי בשורת הרווח אבל זה לא מצב.
בפועל קורה משהו אחר, מניות קמעונאיות המזון לא עולות (לפחות כמו שהיינו מצפים) ולהיפך, להוציא מניה אחת כל מניות הסקטור איבדו גובה מתחילת המלחמה ויש לכך הסברים.
אם כן אם הבנו את מה שאמור להקרין באופן חיובי על מניות הסקטור הרי שכדאי שנבין מה לוחץ אותן לירידות ואלה לא עסקי הליבה, אלה דווקא בסדר גמור. השלב הראשון והכבד ביותר שלוחץ את מניות הענף הוא פעילות הממשלה. זו מחפשת בכל דרך להראות שהיא פועלת לטובת הציבור ומי אם לא קמעונאיות המזון סופגות את האש הזו וזה מרחיק את המוסדיים מהתחום ואלה אף מממשים סחורה דווקא במניות אלה.
החשש הגדול של המשקיעים ממניות קמעונאיות המזון הוא שכשיתפרסמו הדו"חות הכספיים שלהן הרי שהלחץ של הממשלה יילך ויגבר וזה אומר בעיקר לחץ שלא להעלות מחירים, גם אם עלויות המוצרים עלו וכן הלאה. זה אומר שבמקום בו לא תהיה ברירה והסופרים לא יוכלו לגלגל עודפי עלויות על הלקוחות הרי שלא תהיה די סחורה שתניב רווחים אלא הם פשוט יחזיקו בכמות סחורה שתספיק לטווחי זמן קצרים מעיין סוג של "שירות ללקוח".
בעיה נוספת ההיא הירידה בכושר הקניה של הציבור וזה כבר נושא אובייקטיבי. מרבית העסקים מדווחים על ירידה של 50% במחזורי המכירות וזה אומר עלייה במספר העובדים שיוצאים לחל"ת, עלייה במספר המובטלים וכן הלאה וזה אומר שגם אם אנשים קונים יותר בסופר, הם יצמצמו בטווח הקצר את הקניות שלהם למוצרים שנחשבים ל"מותרות" ואלה המוצרים שמייצרים את הרווחים המשמעותיים לקמעונאיות המזון.
אם כך, וככל שאנחנו מבינים שהממשלה לא מצליחה להיכנס בנעלי המתנדבים, הרי ששילוב של אווירה רגולטורית שלילית עם חששות מפני ירידה בכושר הקניה של הלקוחות מרחיק את המשקיעים ממניות קמעונאיות המזון.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    אני מסתכל ורואה רמי לוי מתחילת המלחמה עליה3.21 אחוז (ל"ת)
    חרדי 11/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    אין על ויקטורי
    דיוויד 11/2023/07
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גם משלמת דיבידנד מאוד יפה של מעל ל-1₪ למניה מוחזקת. בהצלחה בדוחות רבעון 3
    סגור
  • בנק לאומי עולה יותר זול מויקטורי ששווה פחות מאחוז ממנו! (ל"ת)
    חרדי 11/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור