השוק

בנק לאומי: "התפשטות הלחימה לזירות נוספות מהווה סיכון למחירי האנרגיה"

הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ערך את הסקירה השבועית שלו בנוגע לעליית מחירי הנפט בעולם, וכמובן הקשר למלחמת "חרבות ברזל" בישראל
מערכת ice | 
ד"ר גיל בפמן (צילום יחצ, shutterstock)
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, ערך היום (שני) את הסקירה השבועית שלו בנוגע לעליית מחירי הנפט בעולם, וכמובן הקשר למלחמת "חרבות ברזל" בישראל.
הביקוש וההיצע הגלובליים: התשומות לבתי הזיקוק של ארה"ב היו 15.4 מיליון חביות ביום בשבוע שהסתיים ב-13 לאוקטובר 2023, 192 אלף חביות ליום יותר מאשר בשבוע הקודם. ייצור התזקיקים נשמר יציב ברמה של כ-4.8 מיליון חביות ליום. יבוא הנפט הגולמי של ארה"ב ירד במקצת לרמה של כ-5.9 מיליון חביות ליום בשבוע שעבר ובמקביל היצוא עלה לכ-5.3 מיליון חביות ליום.
רמת המלאי המסחרי, של כ-420 מיליון חביות נמוכה בכ-5% מן הממוצע העונתי בחמש השנים האחרונות. הביקוש לבנזין בארה"ב ממשיך להיות נמוך יחסית לרמה העונתית הממוצעת. נראה שרמת המחירים הגבוהה הובילה לנסיגה בצריכה. צריכת הדלק ירדה מאז סיום "עונת הנהיגה" בקיץ האחרון. גם בביקוש לדלק סילוני למטוסים חלה ירידה בממוצע בארבעת השבועות האחרונים. בצד ההיצע העולמי, היוזמה האמריקנית לבחון את הסרת הסנקציות על ונצואלה פעלה לשחרר חלק מן הלחץ לפוטנציאל עליית המחירים.
הסנקציות על תעשיית הנפט של ונצואלה יוקלו, ובכלל זה תוך מתן אישור לחברת הנפט הממשלתית PDVSA לשוב ולעשות עסקים עם ארה"ב. בתמורה, ממשלת הנשיא מדורו תאפשר בחירות חופשיות בשנה הבאה. העסקה תלויה בכך שממשלת מדורו והאופוזיציה יגיעו להסכמה. עם זאת, מגזר הנפט של וונצואלה זקוק להשקעה עצומה בכדי להחזיר את התפוקה לרמות שנראו לפני עשור ולכן זה עדיין לא ישפיע במידה מהותית על הגירעון בשוק הנפט העולמי בטווח הקרוב.
משק הגז הטבעי: מחיר הגז הטבעי בארה"ב ירד במהלך השבוע החולף אל מתחת ל-3 דולרים ל-MMBTU. ברקע לירידת המחירים בארה"ב עומדים תנאי מזג האוויר הנוחים במיוחד, אשר הקטינו את הביקושים. בנוסף, ה-EIA פרסם סקירה אופטימית על סקטור הגז של ארה"ב, תוך כדי ציון השיפור בטכנולוגיות ועליית הפריון בתחום זה. עליית מחירי הגז באירופה נבלמה וחלה ירידה קלה במחיר ה–TTF מ-54 אירו למגה-ווט/שעה אל כ-47 אירו.
מדובר בהשפעות של הפגיעה בצינור הולכה תת ימי של גז במקטע של אסטוניה-פינלנד (77 ק"מ), אשר לו יש תפקיד חשוב באספקת הגז לאירופה מנורבגיה. מאגר תמר הישראלי צמצם את הזרמת הגז, מה שהפחית מאוד את הזרמת הגז למצריים דרך צינור ה-EMG. מדובר בהתפתחות אשר כבר משפיעה לרעה על יצוא הגז הטבעי המונזל של מצריים לאירופה ולמדינות נוספות.
הצפי לטווח הבינוני: מידת המתיחות הגיאופוליטית הרבה, הן ברטוריקה והן בהתפתחויות בפועל, תמשיך להכתיב את תוואי מחירי האנרגיה בתקופה הקרובה. ככל שילך ויתבהר התפקיד המשמעותי של איראן בתיאום המתקפה על ישראל, כך סביר להניח שארה"ב תהדק את האכיפה של הסנקציות שלה על יצוא הנפט של איראן. הסיכונים המשמעותיים יותר הם אלו הנוגעים לתקיפה איראנית, עקיפה או ישירה, על תשתיות נפט והובלת נפט באזור המפרץ הפרסי.
התפשטות הלחימה לזירות נוספות, תוך כדי מעורבות של גורמים נוספים במזרח התיכון מהווה סיכון של ממש למחירי האנרגיה. במבט כולל, המחיר לחבית מסוג ברנט צפוי להיות בהמשך 2023 סביב רמה של כ-90-100 דולר לחבית.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה