השוק

בנק מזרחי טפחות מנתח: אלה הגורמים להפתעה בעליית המדד

יוני פנינג, האסטרטג הראשי בבנק מזרחי טפחות, מפרסם את הסקירה השבועית שלו ואומר: עליית מחירי הנפט העולמיים, היחלשות השקל ועונת התיירות היוצאת המקומית גרמו להפתעה קלה כלפי מעלה במדד אוגוסט
מערכת ice | 
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)
האסטרטג הראשי של בנק מזרחי טפחות יוני פנינג מפרסם היום (שני) את הסקירה הכלכלית שלו לשבוע השני של ספטמבר, ומנתח את הסיבות לעלייה במדד המחירים לצרכן.
לדברי פנינג, בישראל, בדומה לארה"ב, מדד אוגוסט המקומי עלה מעט מעל לצפי (0.5% מול 0.4% שלנו, וסביבת 0.3%-0.4% מצד רוב האנליסטים), על רקע מחירי האנרגיה הגואים. וגדע בכך רצף, נדיר יחסית, של שלוש הפתעות חיוביות באינפלציה. באופן שהיה צפוי ברובו לאור תיקון סעיפי הבלו והטיסות לחו"ל בשנה שעברה, האינפלציה השנתית מזנקת לרמת 4.1%.

על רקע כמות היציאות הניכרת לחו"ל, החולשה בשקל, ומחירי האנרגיה העולים, סעיף הארחה ונופש בארץ ובחו"ל זינק בכ-6.4%, והוסיף לא פחות מ-0.3% למדד. למרות זאת, אנו סבורים כי העלייה הזו עונתית במידה מסוימת, ולא תחזיק עד אחרי החגים. לפחות לא במחירי הנפט (הגבוהים) הנוכחיים.

סעיפי הדיור (שירותי דיור ושכר דירה) עלו בכ-0.7%-0.8%, והוסיפו יחדיו קרוב ל-0.2% דיי צפויים למדד הכולל. נדגיש כי כמו בארה"ב, קצב עליית שכר הדירה מאט, כאשר שכר הדירה של מחדשי החוזה עולה כעת בכ-8.4%, לעומת 9.0%, בחודש שעבר.
עלייה קלה נרשמה בסעיפי הירקות הטריים, אשר מקוזזת במידה רבה עם ירידה במחירי הפירות הטריים. רכיב ההלבשה וההנעלה ירד ב-2.5%, עונתיים ברובם, אבל בהתחשב בחולשה בשקל, אף נכנה אותם ניכרים יחסית.
רוב הסעיפים האחרים הם יחסית צפויים, שלא לומר דיפלציוניים, כאשר סעיף הריהוט ממשיך לרדת, ב-0.1% החודש, ומבטא להערכתנו את הצמצום בהכנסה הפנויה. כנ"ל, סעיפים כמו רכב פרטי מאבדים 0.2%.
רמות הנפט והדולר/שקל, הן קריטיות להערכתנו במבט להמשך. אבל נצפה כי יידרש פה מאמץ קל מצידם כדי לדחוף למעלה את התמחור בשוק להעלאת ריבית באוק'. 
בדומה לאפקט על מדדי המחירים בעולם, עליית מחירי האנרגיה דוחפת את הגירעון המקומי במאזן הסחר לרמת 2,876 מיליון ד' באוגוסט – שיא של חצי שנה. ותוספת של כ-124 מ' ד', לעומת נתון הגירעון של יולי. 
היבוא הכולל של מוצרי אנרגיה, בפרט, תופח לכ-1.12 מיליארד ד' במהלך החודש, תוספת של כ-190 מ' ד' לעומת החודש הקודם. ללא זה, סעיפי הליבה של היבוא דווקא מתמנים בכ-126 מ' ד', במהלך החודש, בעיקר עקב יבוא מוקטן של כלי רכב באוגוסט, לאחר העליות של יולי.
צד היצוא גדל בכ-70 מ' ד' זניחים יחסית במהלך החודש, בעיקר עקב יצוא מוגבר של כלי תחבורה, שכנראה יתקנו מטה בחודש הבא.
הלמ"ס דיווחה על היחלשות משמעותית בעודף בחשבון השוטף, במהלך הרבעון השני, לכ-4,163 מ' מכ-4,967 מ' ברבעון הראשון. מאזן הסחר בסחורות והשירותים נשאר, נטו, יחסית יציב במהלך הרבעון, כאשר יצוא השירותים בלט עם עלייה של 518 מ' ד' במהלך הרבעון, עם סיוע קל של עלייה ביצוא הסחורות. עם זאת, אלה נוטרלו על ידי גידול של כ-1.07 מיליארד ד' ביבוא השירותים, על רקע העלייה בטיסות לחו"ל. מעבר לזה,  נרשמה התמתנות ניכרת של כ-700 מ' ד' בין הרבעונים בהכנסות המשניות הממשלתיות מחו"ל, על רקע קיטון חד בסיוע מארה"ב.
נמשיך לצפות להתמתנות בעודף בחשבון השוטף ברבעון השלישי, על רקע העלייה המחודשת במחירי האנרגיה, והמשך הכמות הגבוהה של יציאות לחו"ל. 
לאחר כחצי שנה של יציבות סביב 6 מיליארד שקל בחודש, בנק ישראל דיווח על עלייה ניכרת בביצועי המשכנתאות באוגוסט, אל מעט מעל ל-7.0 מיליארד שקל. אנו מייחסים את העלייה בנפח ביצועי המשכנתאות במידה ניכרת להמשך הירידה בריביות הקצרות. בפרט, על רקע המשך עליית עקומי התשואות, במהלך החודש, שיעורי הריבית באפיקים הקבועים נותרו יחסית ללא שינוי. מאידך, בריבית המשתנה באפיק הלא צמוד נרשמה המשך ירידה, ל-5.4%, בריבית הכוללת את שיעור ההוספה לריבית העוגן, מול 5.7% לפני חודשיים. באפיק הצמוד, באופן דומה, ירדנו מ-3.9% ל-3.7%.
נתוני מחירי הדירות, אשר הלמ"ס פרסמה ביום שישי, מראים בינתיים על התמתנות מסוימת בקצב הירידה של מחירי הדירות ביוני-יולי לעומת מאי-יוני, ל-0.1%-, לעומת ממוצע חודשי של כ-0.4%-, בממוצע, ברבעון הקודם. אנו מזהים את סדרת נטילת המשכנתאות כמתואמת בעיכוב של חודש עם נתוני רכישת הדירות. אז הגיוני שנתון המחירים האחרון של הלמ"ס הוא זה המבטא את הגידול האחרון במשכנתאות, מסכם פנינג.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה