השוק

בית ההשקעות IBI: "הפיחות בשקל עלול להחריף, האינפלציה צפויה לעלות"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של  IBI בית השקעות, התייחס להחלטה של נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, לא להעלות את הריבית ולהשאיר אותה ברמה של 4.75%: "האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד וצפויה לעלות באוגוסט חזרה לסביבה של 4%, גם בתמיכת אפקט בסיס"
מערכת ice | 
רפי גוזלן (צילום פייסבוק/ IBI בית השקעות)
רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI בית השקעות, התייחס להחלטה אתמול (שני) של נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, לא להעלות את הריבית ולהשאיר אותה ברמה של 4.75%, זאת בהתאם לתחזיות המוקדמות.
גוזלן פתח ואמר: "כצפוי, הוועדה המוניטארית הותירה את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.75% (קונצנזוס 4.75%), וכך גם את ההכוונה העתידית שמשאירה פתח להמשך העלאת הריבית בהתאם להתפתחות האינפלציה. ההחלטה על הותרת הריבית ללא שינוי זו הפעם השנייה ברציפות עקבית עם מדיניות תלוית נתונים, ונתמכה בירידה מהירה מהצפוי בקצב האינפלציה בחודשים האחרונים, שבדומה לעולם מובלת על ידי אינפלציית הסחורות, בעוד אינפלציית השירותים נותרה דביקה וגבוהה".
"עם זאת", המשיך גוזלן: "האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד וצפויה לעלות באוגוסט חזרה לסביבה של 4%, גם בתמיכת אפקט בסיס. לכן, לא מפתיע כי הרגישות לשער החליפין גוברת, שכן מפנה באינפלציית הסחורות כלפי מעלה, כאשר ברקע שוק העבודה הדוק וקצב עליית השכר נע לאחרונה סביב 6%, מהווים תמהיל עם פוטנציאל גבוה לעלייה מחודשת בסביבת האינפלציה". 
"לפיכך", הוסיף גוזלן: "המסר הבולט בהודעת הריבית נגע לשער החליפין של השקל. הוועדה ציינה כי "הפיחות בשקל בחודשים האחרונים תורם לעליית האינפלציה ולהתפתחותו בחודשים הקרובים תהיה השפעה על דינמיקת האינפלציה". למעשה הוועדה מאותתת בכך על חשש לעלייה בסביבת האינפלציה כתוצאה מהפיחות המהיר בשקל, שמן הסתם עלול להחריף בהשפעת ההתפתחויות סביב יוזמות החקיקה של הממשלה והדיונים בבג"צ במהלך חודש ספטמבר. כך, ככל שהתמסורת משער החליפין אל האינפלציה תהיה גבוהה יותר, כך תגבר ההסתברות להמשך העלאת הריבית". 
"מבחינת הפעילות הריאלית, הטון היה מרוכך יותר על רקע התמתנות בנתונים האחרונים, כולל המשך האטה בשוק הדיור, ותמהיל צמיחה חלש ברבעון השני ששיקף התמתנות בביקושים. ההודעה ציינה כי אמנם רמת התוצר גבוהה מהמגמה של טרום משבה הקורונה, אך קצב הצמיחה נמוך מהפוטנציאל. התמונה משוק העבודה ממשיכה לשקף שוק עבודה הדוק, עם שפל בשיעור האבטלה וזאת תוך המשך התמתנות בביקוש לעובדים, כפי שעולה ממגמת הירידה בהיקף המשרות הפנויות. הטון בנוגע לפעילות הגלובלית היה מעט חיובי יותר, בעיקר על רקע נתונים טובים מהצפוי בארה"ב".  
"בשורה התחתונה", סיכם גוזלן: "הותרת הריבית ללא שינוי זו הפעם השנייה ברציפות עקבית עם מדיניות התלויה בנתונים שכן קצב האינפלציה התמתן בחודשים האחרונים באופן מהיר מהצפוי. עם זאת, הירידה באינפלציה הובלה על ידי ירידה באינפלציית הסחורות, למרות היחלשות השקל, וזאת על רקע ירידה בביקוש למוצרים תעשייתיים (בני קיימא ובני קיימא למחצה) ששיקפה נרמול של הצריכה לאחר הגאות שאפיינה אותם בתקופת משבר הקורונה".
"תהליך נרמול זה נמצא להערכתנו בשלב מתקדם, כך שבשילוב עם הפיחות המהיר בשער החליפין של השקל ועם שוק העבודה ההדוק המתאפיין בקצבי שכר גבוהים, ההסתברות להעלאת ריבית נוספת באחת משתי ההחלטות עד לסוף השנה, גבוהה למדיי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה