השוק

בעלי החברות בבורסה מצטיידים במזומנים: מכרו מניות במיליארדים

מנתונים של הבורסה עולה כי במחצית הראשונה של השנה מכרו בעלי השליטה בחברות בבורסה מניות בהיקפים גדולים; מאחר ושוק המניות לא נמצא בשיאו, הרי שהמסקנה המתבקשת היא שהם מכרו מניות בשל צורך במזומנים לקראת ימים פחות טובים
ניצן כהן |  3
משבר כלכלי (צילום shutterstock)
בעלי השליטה בחברות שנסחרות בבורסה מכרו במחצית הראשונה מניות בהיקפים גדולים. מאחר ושוק המניות אינו נמצא בשיאו הרי שהמסקנה המתבקשת היא שבעלי השליטה מממשים מניות כדי להצטייד במזומנים לקראת תקופות פחות טובות (או שהתקופות האלה כבר כאן).
בטרם ניכנס לעובייה של הקורה הרי שנזכיר שעל פי רוב, בעלי השליטה בחברות הציבוריות מחזיקים ברמות מינוף כאלה ואחרות וזה אומר שבעולם של ריביות גבוהות הוצאות המימון שלהם הולכות וגדלות ומעבר לכך. יש בין בעלי השליטה כאלה שמחזיקים בהתניות פיננסיות מול המערכת הבנקאית בעיקר  אבל גם מול מחזיקי האג"ח בעסקים הפרטיים שלהם וזה אומר שבימים כאלה, הם צריכים לממש סחורה גם במחירים הקיימים בשוק מכדי להימנע מהפרות תנאי החוב שלהם.

אם כן, מנתונים של הבורסה עולה כי במחצית הראשונה של השנה מכרו בעלי השליטה בחברות הציבוריות מניות של החברות שלהם בהיקף כספי של כ-2 מיליארד שקל זאת לעומת רכישות שלהם בהיקף כספי של מיליארד שקל.
את המכירה הגדולה ביותר עשתה ליאורה עופר שמכרה כ-4% ממניות מליסרון בהיקף כספי כולל של 509 מיליון שקל. את המימוש השני בגודלו עשו משפחות רוזנגרדן ושפיצר בחברת ערד כשמכרו את המניות שלהם בחברה בהיקף כספי כולל של 370 מיליון שקל.
מימוש משמעותי נוסף היה של האחים בחברת פז. האחים אמיר החזיקו 6.6% ממניות פז והם מכרו את ההחזקה הזו בתמורה ל-290 מיליון שקל. מימוש משמעותי נוסף שהיה במחצית הראשונה של השנה והוא יותר מימוש בעל הקשר היסטורי הוא המימוש של עידן עופר בבז"ן. החברה לישראל שבשליטת עידן עופר מכרה במחצית הראשונה את מלוא החזקותיה בבתי הזיקוק בחיפה בתמורה ל-227 מיליון שקל.
שני מימושים שכדאי לשים אליהם לב היו המימושים קנדה ישראל באלרוב והמימוש של שיכון ובינוי בשיכון ובינוי אנרגיה. שתי החברות האלה (קנדה ישראל של ברק רוזן ואסי טוכמאייר ושיכון ובינוי של נתי סיידוף) נמצאים כרגע ברמות חוב גבוהות מאוד והן זקוקות למזומנים כדי לשלם חובות ולהביא את שתי החברות האלה למצב בו הן יכולות למחזר את יתרתו.
קנדה ישראל מכרה מניות אלרוב (אלרוב היא החברה המשפחתית של איש העסקים אלפרד אקירוב) ב-173 מיליון שקל (המכירה נהייתה של 5% מאלרוב) ושיכון ובינוי מכרה 3.5% ממניות שיכון ובינוי אנרגיה בתמורה ל-105 מיליון שקל.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    מחזירים חובות
    אזרח 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שעד עכשיו זה היה על חשבון העובדים בחברה
    סגור
  • 2.
    בקיצור ניתן לראות שכל האשכנזים גנסו את הכסף של עם ישראל (ל"ת)
    ג 07/2023/19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    סיפורי סבתות
    חרדי 07/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    היום הבורסה עלתה כמו שהיא לא עלתה מתחילת השנה
    סגור