השוק

מזרחי-טפחות: המוטיבציה של הקבלנים לסיים בניית דירות מתפוגגת

בבנק מזרחי טפחות מעריכים היום שהירידה בקצב התחלות הבניה על רקע הריבית הגבוהה והירידה בביקושים, בשל הקשחת החיתום בעולם המשכנתאות תגרום לירידה במוטיבציה של הקבלנים לסיים את בניית הדירות מהר
ניצן כהן |  5
דירות (צילום פלאש 90/ נתי שוחט, shutterstock)
שוק הנדל"ן רגיש מאוד לריביות. מדובר באחד השווקים רוויי ההון בעולמות הכלכליים ומכאן הרגישות הגבוהה. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי קצב התחלות הבניה יורד מהר ומכאן, להערכת יוני פנינג מבנק מזרחי טפחות, גם המוטיבציה של הקבלנים לסיים את בניית הדירות הולכת ומתפוגגת.
"רמת הריבית הגבוהה ממשיכה להביא לצינון שוק הנדל"ן המקומי, עם ירידה רבעונית של כ-5% במספר התחלות הבנייה במהלך הרבעון הראשון, ל-13,925 יחידות דיור.  הרמה הנוכחית הינה נמוכה ב-26% מהשיא האחרון אשר נרשם ברבעון הראשון של השנה שעברה" אומר פנינג.

"מנגד, במונחים שנתיים, קצב התחלות הבנייה במהלך הרבעון עומד על קרוב ל- 56 אלף ואינו רחוק באופן מהותי מסביבת ה-60 אלף דירות אשר נדרשות להערכתנו במדינה בשנה.
"למרות זאת, ובניגוד לצמיחה בעלויות המימון של הקבלנים, ניתן להעריך כי על רקע הצטברות מלאי הדירות שלא נמכרו, מתמתנת גם השאיפה לסיים בנייה. מספר הדירות שבנייתן נסתיימה איבד 9% ניכרים במהלך הרבעון לרמה של 12,825 יחידות דיור ובכך מבטא, להערכתנו, מיצוי של תקופת ההאצה בהתחלות הבנייה, במהלך השנה הקודמת.
"על רקע זה, מספר הדירות אשר נמצאות בבנייה פעילה המשיך לתפוח במהלך הרבעון, ועומד על קרוב ל-170 אלף יחידות דיור גבוה בכ-45 אלף מהממוצע בשנת 2019." הוא מסיים.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    אלו הסימנים לפיצוץ הבועה. שכבר התפוצצה.
    72 06/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    פיצוץ בועת נדלן מתבטא בבהלה אחרי בניה מטורפת והאטה בבניה. בביקוש. עליית ריבית. והתעוררות שיש פה שינוי מגמה ונדלן ממש לא תמיד עולה. מתחילים להבין שהכל עניין של ריבית ומה שהיה זה מינוף גדול מידי שלא ידע שובע. זה ישאר איתנו ומלאי הדירות עצום גם ככה אחרי שנים שקפצו על יותר מידי עוגות. הירידות יהיו תלולות בעשרות אחוזים. והבועות כמה במקביל מתפוצצות. וברבורים שחורים.
    סגור
  • 4.
    תבהלה
    חיים 06/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מספיק כבר עם התבהלה !!!! שהקבלנים לא יבנו במחירים החזיריים והלא שפויים נראה לכם שיוותרו על הבניה שקר שקר שקר . ולמה היום הם יקנו קרקעות יותר בזול וימכרו יותר יקר !!! כל ילד קטן יודע את החשבון . המחירים עלו בשנתיים בין 30/50 אחוז ושלא יעבדו עליכם עם הכתבות השיקריות והממוננות !!!
    סגור
  • 3.
    בנקים
    אסי 06/2023/26
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המוטיבציה של הבנקים לחכות לכסף שלהם גם בירידה
    סגור
  • 2.
    זה רק עוד יותר סיבה לא לקנות בבניה, זה סיכון לקונה (ל"ת)
    אבי 06/2023/26
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 1.
    כתבה שטויות! מספיק שהקבלן מכר דירה אחת והוא מחויב למועד
    מסירה של הבנין 06/2023/26
    הגב לתגובה זו
    3 0
    גם הבנקים בפאניקה. כמות השקרים עולה
    סגור