השוק

מיטב: החשש מגלישה למיתון יגבר על החשש מהאינפלציה

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב, אומר היום שלהערכתו החשש של בנק ישראל מגלישתה של הכלכלה הישראלית למיתון יגבר על החשש שלו מהאינפלציה, ולכן בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.25% "בלבד"
ניצן כהן |  1
מניות (צילום vecteezy)
אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות מיטב מעריך היום שהחשש של בנק ישראל מגלישתה של הכלכלה הישראלית למיתון יגבר על החשש מסביבת האינפלציה הגבוהה ששוררת בכלכלה המקומית.
"להערכתנו, בנק ישראל צפוי להעלות את הריבית ב-0.25% ל-4.5%. נתוני האינפלציה האחרונים, שהפתיעו כלפי מעלה, יכולים לתמוך גם בעליית ריבית של 0.5%. השקל כמעט לא נחלש ביחס לדולר מאז החלטת הריבית הקודמת, אך ביחס לסל המטבעות הוא נחלש בכ-2%. ציפיות האינפלציה היום דומות לאלו שהיו בעת החלטת הריבית הקודמת בפברואר, בפרט לטווח הבינוני והארוך".

"השיקול העיקרי שצפוי לתמוך בהחלטה לעלייה בשיעור מתון של 0.25% הוא היחלשות בפעילות המשק שבאה לידי ביטוי בנתוני הצריכה, הייצור, וסחר החוץ. קצב הגידול השנתי של המדד המשולב של בנק ישראל ממשיך לרדת. יחד עם זאת, סקר הערכת המגמות בעסקים הצביע שמאזני הנטו על מצבה הכלכלי של החברה בחודש פברואר ממשיכים להיות חיוביים ויציבים בכלל הענפים".
"כמו כן,  שיקול משמעותי נוסף צפוי להיות קשור להתגברות אי הוודאות הפוליטית בישראל אשר עלולה להחמיר האטה בצמיחה. נתוני שוק העבודה מעט סותרים. מצד אחד, שיעור האבטלה ירד בפברואר וגם מספר דורשי העבודה בלשכת התעסוקה רשם ירידה קלה. מצד אחר, נרשמה ירידה במספר המשרות הפנויות. קצב הגידול השנתי במספר משרות שכיר נמצא במגמת ירידה, כמו גם השכר הממוצע וסך השכר במשק. השכר הממוצע במחירים קבועים בכלל ירד בשנה האחרונה. היום יתפרסמו נתונים מעודכנים לחודש ינואר".
"הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם כגון בארה"ב, אוסטרליה, בריטניה וקנדה הורידו קצב העלאות ריבית ל-0.25%. רק ה-ECB והבנק השוויצרי בעלי הריבית הנמוכה יחסית המשיכו בעליות בקצב של 0.5%.  בקרב כלל הבנקים המרכזיים העלייה החציונית בריבית בחודש מרץ הייתה בשיעור של 0.25%" אומר זבז'יסקי.
"להערכתנו" הוא מוסיף "יש גורם נוסף שבנק ישראל ייתן לו משקל בהחלטה. גם בישראל הייתה זליגת פיקדונות מהבנקים. מנתוני מצרף הכסף הרחב שמפרסם בנק ישראל ניתן ללמוד שבחודשים ינואר-פברואר יתרת העו"ש והפיקדונות עד שנה בבנקים (כולל במט"ח) קטנו כמעט ב-100 מיליארד שקל או בכ-6%. לצורך השוואה, יתרת הפיקדונות בבנקים האמריקאים קטנה בתקופה זו רק בכ-0.8%". 
"הפיקדונות מהבנקים המקומיים עברו לא רק לקרנות הכספיות ולמק"מים, אלא ככל הנראה גם לחו"ל בגלל המצב הפוליטי. יציאת הכספים מהפיקדונות בבנקים הייתה כנראה אחת הסיבות להקטנה משמעותית בהנפקות המק"מים מ-45 מיליארד שקל במרץ ל-28 מיליארד באפריל. עליית ריבית חדה עשויה להגביר עוד יותר את האטרקטיביות של שוק הכספים ביחס לריבית בפיקדונות הבנקאיים" הוא מסיים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    דווקא עכשיו המחירים מתחלים להשתולל
    Mtlk 04/2023/03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    הבעיה שיש חשש שחברות יתחילו להתוטט.ואיתם יציבות וריווחי הבנקים. גם אל תשכחו שעושים עסקים.יש מי שממן את העיסקאות
    סגור