השוק

מומחים סבורים: כלכלת סין בצרות בעשור הקרוב

אחרי עשור של צמיחה ברמות היסטוריות, נראה כי השנתיים האחרונות פגעו אנושות בסין. מומחים רבים חוזים כי בניגוד לתחזיות של השנים הקודמות, סין לא תצליח להיות המעצמה הכלכלית הגדולה בעולם ואף תחווה נסיגה
מערכת ice |  3
מסחר בסין (צילום vecteezy)
כאשר שי ג'ינפינג עלה לשלטון לפני עשור, סין רק עקפה את יפן ככלכלה השנייה בגודלה בעולם. מאז 2012, היא גדלה בקצב משמעותי של 6.7% לשנה. מדובר בקצב מאוד מהיר היסטורית יחסית לכלכלה גדולה. על פי הבנק העולמי, בשנת 2021 התמ"ג של סין עמד על כמעט 18 טריליון דולר.  
חלק מאסטרטגיית הצמיחה של סין על מנת להתמודד מול ארה"ב הייתה דרך טכנולוגיה. עד לאחרונה, לא מעט כלכלנים חזו כי סין תהפוך להיות הכלכלה הגדולה ביותר בעולם 2030 ותצליח לעקוף את ארה"ב. כעת, נראה שהסיטואציה פחות מבטיחה.
כעת, שי המתכונן להיבחר על ידי המפלגה הקומוניסטית לכהונה שלישית (והיסטורית) כנשיא סין, מתמודד עם אתגרים כלכליים לא פשוטים, כולל אי שביעות הרצון של מעמד הביניים הסיני. אם הוא לא יוכל להחזיר את הכלכלה למסלול, סין תתמודד עם האטה בפיתוח והייצור, ביחד עם חוסר השביעות של הציבור.
"במשך 30 שנה, סין הייתה במסלול של תקווה לתושביה", כך אמר דאג גות'רי, מנהל של יוזמה סינית באוניברסיטת אריזונה סטייט והוסיף כי סין "בצרות גדולות כרגע". "המנהיגות של שי לא נותנת לכלכלת סין לצמוח", מוסיפה סוניה אופר, מרצה באוניברסיטת בוקוני באיטליה. בכלל, בשנים האחרונות המדיניות של שי גרמה להרבה כאבי ראש בסין.
דיכוי המגזר הפרטי בסין, החל מסוף 2020 ומדיניות האפס-קורונה, הביאו לפגישה קשה בשוק העבודה. "המדיניות של שי פגעה בדינמיות של הגידול במדינה, אמרה אופר. דוגמה לכך ניתן לראות בכך שערך השוק של שני היהלומים שבכתר תעשיית הטכנולוגיה של סין, Alibaba  ו-Tencent, נמחק ביותר מטריליון דולר בשנתיים האחרונות. המכירות בירידה ועשרות אלפי עובדים פוטרו.
בנוסף, גם שוק הנדל"ן הסיני חטף מכה גדולה. משבר הנדל"ן גרם לירידה של 30% בתמ"ג. אלפי רוכשי בתים כעוסים וכעת מסרבים לשלב את המשכנתאות שלהם. רק בחודש יולי האחרון, בעת הפגנה שקטה שלהם רשויות החוק בסין פיזרו באלימות רבה את ההפגנה.
"הרבה אנשים ממעמד הביניים מאוכזבים מהתוצאות הכלכליות האחרונות והבטחות השווא של חוקי שי", אמר דיוויד דולר, עמית בכיר בג'ון ל. ת'ורנטון במכון ברוקינס. השנים הקרובות הולכות להיות מאתגרות מבחינת הכלכלה הסינית ונראה כיצד יפעל שי בקדנציה השלישית שלו על מנת להוציא אותה מהמשבר.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 3.
    קדימה בענק סין.
    ירון בן נון 10/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 1
    למרות הסגרים.אני מציע לכל ההדיוטות והבורים כותבי הכתבות המלומדים..להבין שהמנוע צמיחה הענקי הזה רק ממשיך במלוא הקיטור..ואני מאחל לעולם המערבי לדעוך כמו שסין דואגת...תמשיכו לקנאה
    סגור
  • 2.
    בסוף בשביל באמת רווחה כלכלית לאורך זמן, צריך דמוקרטיה (ל"ת)
    אאא 10/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    השחיתות הורסת
    סביר להניח 10/2022/17
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כל מדינה שמתנהלת תחת מנהיגות פרנואידית ומושחתת תחווה רגרסיה נוסח צפון קוריאה. סין, רוסיה. וגם כאן אם לא נצליח לצאת מהסחרור של בחירות כל שנה. ילדים בגן יותר בוגרים .
    סגור