השוק
החברה הישראלית עושה היסטוריה - זה הצעד בדרך למהפכת ההרזייה
מניית החברה הישראלית מזקנת ב-7% אחרי שדיווחה על משלוח ראשון של קפסולת ההרזייה בישראל. מה הפוטנציאל של הטיפול והאם היא יכולה להתחרות בענקיות העולמיות נובו נורדיקס ואלי לילי?
חברת אפיטומי מדיקל דיווחה על המשלוח הראשון של קפסולות ההרזיה שלה לישראל, בצעד שמסמן את תחילת המסחור של הטיפול החדשני. החברה הישראלית, שמניותיה זינקו פי 4.5 ביומיים אחרי קבלת אישור ה-FDA בספטמבר 2024, נכנסת לאחד השווקים הרווחיים ביותר בעולם הרפואה.
המשלוח הראשון בוצע למעבדות רפא, שעימה חתמה אפיטומי על הסכם הפצה בלעדי לישראל ושטחי הרשות הפלסטינית באוגוסט האחרון. החברה צפויה להכיר בהכנסות ממכירה זו עוד השנה - אבן דרך משמעותית עבור חברה שעד כה התמקדה בפיתוח ובניסויים קליניים.
כשאפיטומי קיבלה אישור FDA בספטמבר 2024, המניה חוותה זינוק דרמטי - 150% ביום אחד ו-350% בשלושה ימים. התלהבות המשקיעים הייתה מובנת: חברה ישראלית קטנה קיבלה אישור לשווק טיפול הרזיה בארצות הברית, השוק הגדול ביותר בעולם לתחום זה. אבל הדרך מאז לא הייתה חלקה.
החברה שנוסדה על ידי ד"ר שמעון אקהויז נתקלה באתגרים משמעותיים בדרך למסחור. הכי בולט שבהם: ביטול הסכם ההפצה עם נסטלה, שהיה אמור להיות שער כניסה משמעותי לשוק. למרות המכשול, אפיטומי המשיכה לקדם את התוכניות שלה, וחתמה על ארבעה הסכמי הפצה עם שותפים בגרמניה, ספרד, הודו ומקסיקו.
מה הופך את הטיפול של אפיטומי למיוחד? בעוד שענקיות כמו אלי לילי ונובו נורדיסק שולטות בשוק עם טיפולים בהזרקה שעולים אלפי דולרים בשנה, אפיטומי מציעה קפסולה שנבלעת פעמיים ביום. הקפסולה מתרחבת בקיבה, יוצרת תחושת שובע, ונפרקת באופן טבעי לאחר מספר שעות.
בניסויים קליניים שנערכו על 278 מטופלים במשך 24 שבועות, הוכיחה הקפסולה יעילות והפחתת משקל משמעותית. מעבר להפחתת המשקל, המטופלים חוו שיפור במדדים מטבוליים, ירידה בלחץ דם והפחתת רמות סוכר. החשוב לא פחות: באיכות החיים.
למרות ההתקדמות, אפיטומי עדיין לא נמצאת בשלב של הכנסות משמעותיות. החברה השלימה את הסמכת ISO לכל קווי הייצור וקיבלה אישור MDR מהאיחוד האירופי - צעד שמאפשר שיווק באירופה תחת דרישות רגולטוריות מחמירות. אבל היא עדיין ממתינה לאישור אירופי למעבר לקו ייצור אוטומטי.
המנכ"ל דן השמשוני שיתף בעבר שהחברה מתכננת לייצר 14-20 מיליון גלולות בשנה הראשונה, עם יעד של מיליון לקוחות תוך 3-5 שנים. אם יתממש, מדובר בהכנסות שנתיות עצומות. אבל הדרך לשם ארוכה, והחברה עצמה צופה שב-2025 לא יהיו הכנסות משמעותיות.
שוק טיפולי ההרזיה מוערך ב-50 מיליארד דולר בשנה ועתיד לצמוח ב-11% בשנה בעשור הקרוב. בארצות הברית בלבד יש כ-22 מיליון מטופלים פוטנציאליים. אבל אפיטומי, עם שווי שוק של כ-327 מיליון שקל, נמצאת בליגה אחרת מהענקיות.
כדי להגשים את הפוטנציאל, היא תצטרך או שותפים אסטרטגיים או רכישה על ידי ענקית פארמה שרוצה לקצר את הדרך לגלולת הרזיה. המשלוח הראשון בישראל הוא צעד ראשון. האמיתי יתחיל כשהקפסולות יגיעו לארצות הברית ולאירופה בהיקפים מסחריים.
"אספקת המשלוח הראשון של גלולת ההרזיה הוא אבן דרך מרגשת עבור החברה והעובדים המסורים המסמנת דרך ארוכה שנעשתה - מפיתוח, דרך ניסויים קליניים בארץ ובארה"ב, קבלת אישורים רגולטורים, הקמת קו הייצור המתקדם ועד אספקה בפועל", מסר אלון חת, סמנכ"ל שיווק ומכירות באפיטומי.
עוד ב-
"המוצר של אפיטומי הינו מוצר מתקדם טכנולוגית, שאושר על ידי ה-FDA ומיוצר בישראל 'כחול לבן'. אנו שמחים להשלים את המשלוח לקראת סיומה של שנת 2025 ושיווקו בישראל החל בינואר 2026. ההסכם עם רפא הוא נדבך מרכזי במערך השיווק וההפצה שלנו, ומעתה יוכלו מטופלים בישראל ליהנות מפתרון איכותי, לא תרופתי המסייע לירידה במשקל".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



