השוק

אמזון במהלך ענק: השבב החדש שמאיים על אנבידיה

אחרי גוגל, גם אמזון משיקה שבב AI מתקדם. כשלקוחות הענק של אנבידיה מפתחים אלטרנטיבות זולות ומהירות יותר, ייתכן שהשאלה היא כבר לא האם אנבידיה עומדת לאבד את הכתר - אלא כמה מהר זה יקרה
רוי שיינמן | 
אמזון ואנבידיה (צילום shutterstock)
בשלב מסוים, אפילו ענקיות בלתי מנוצחות מתחילות להיראות פגיעות: אנבידיה, שחגגה עלייה מטאורית בשנתיים האחרונות והפכה לחברה היקרה בעולם עם שווי שוק שחצה זמנית את רף ה-5 טריליון דולר, מתמודדת כעת עם איום שהיא אולי לא צפתה: הלקוחות הכי גדולים שלה הופכים למתחרים הכי מסוכנים שלה.
אמזון חשפה את Trainium3 - דור חדש של שבבי AI שנועד לטפל במשימות אימון והרצה של מודלי בינה מלאכותית. לא מדובר בעוד שבב "טוב די": לפי אמזון, השבב מציע ביצועים מהירים פי ארבעה לעומת הדור הקודם, יעיל יותר באנרגיה ב-40%, והכי חשוב - זול יותר ב-30%-50% לעומת שבבי אנבידיה.
במשך שנים, אנבידיה נהנתה ממעמד כמעט בלתי מעורער בשוק שבבי ה-AI, עם נתח שוק של למעלה מ-85% בשוק של כ-200 מיליארד דולר בשנה. חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם - אמזון, גוגל, מיקרוסופט - היו תלויות בשבבי H100 ו-A100 שלה ושילמו מיליארדי דולרים בשנה עבור הגישה לכוח העיבוד הדרוש למהפכת ה-AI.
אבל משהו השתנה. חברות הענן הגדולות הבינו שהן לא רק לקוחות - הן גם היריבות הפוטנציאליות החזקות ביותר. הן מכירות את הצרכים שלהן טוב יותר מכל אחד, ויש להן את המשאבים והידע לפתח אלטרנטיבות מותאמות אישית.
מאט גרמן, מנכ"ל AWS (חטיבת הענן של אמזון), הודיע שה-Trainium כבר מהווה "עסק של מיליארדי דולרים" ש"ממשיך לצמוח במהירות רבה". Anthropic, המתחרה של OpenAI בה אמזון מחיזקה נתח משמעותי, כבר מתכננת להשתמש במיליון שבבי Trainium עד סוף 2025.
אמזון היא לא היחידה שמאיימת על אנבידיה. גוגל השיקה לאחרונה את דור השביעי של שבבי Ironwood TPU שלה, ולפי הדיווחים מנהלת משא ומתן עם מטא ו-Anthropic לאספקת שבבים בהיקף של מיליארדי דולרים. גם מיקרוסופט מפתחת שבבים משלה, אם כי בקצב איטי יותר.
דייב בראון, סגן הנשיא לחישוב ולמידת מכונה ב-AWS, ניסח זאת בעדינות: "גיוון של שבבים בשוק ה-AI הוא דבר טוב". אבל המשמעות האמיתית ברורה: אנבידיה כבר לא יכולה להרשות לעצמה לקבוע מחירים ולהכתיב תנאים כרצונה.
ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, טען בעבר שלקוחות יעדיפו את השבבים שלו גם אם האלטרנטיבות היו בחינם, בזכות העוצמה הטכנולוגית ופלטפורמת התוכנה CUDA המוכחת שמגיעה איתם. אבל ההיסטוריה מלמדת שדומיננטיות מוחלטת נשחקת תמיד כשהשוק מתבגר.
אמזון כבר מתכננת את הצעד הבא: Trainium4, שיהיה תואם לטכנולוגיית ה-NVLink Fusion של אנבידיה. המשמעות? מערכות שמשלבות את השבבים הזולים של אמזון עם היכולות של אנבידיה - מעין גשר שיאפשר ללקוחות לעבור בהדרגה בלי לוותר על השקעות קיימות.
השוק כבר מגיב: חברות הענן הגדולות יכולות להציע ללקוחות שלהן חסכון משמעותי, ובמקביל לשפר את הרווחיות שלהן עצמן. אנבידיה עדיין מובילה בפער, אבל הפער מתחיל להיסגר. בשוק של מאות מיליארדי דולרים שצפוי להגיע לטריליון דולר בשנים הקרובות, גם ירידה של כמה אחוזים במחיר ובנתח השוק משמעותה מיליארדים רבים.
המסר ברור: עידן השליטה המוחלטת של אנבידיה מתחיל אולי מתחיל להיגמר. והפעם, האיום מגיע מבפנים - מאותם לקוחות ענק שהזניקו אותה לפסגה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה