השוק

המניה הזו מזנקת ב-12% - בזכות המשכנתאות

איך הרווח של מימון ישיר זינק ב-77% ברבעון, כמה תרמה פעילות המשכנתאות, והאם העליות במניה יימשכו?
רוי שיינמן | 
עליות חדות בבורסה (צילום pixabay,פלאש 90)
מניית מימון ישיר מזנקת היום בכ-12% בעקבות פרסום תוצאות הרבעון השלישי, שהציגו קפיצה דרמטית של 77% ברווח הנקי לכ-66.7 מיליון שקל.
על פניו, המספרים נראים מרשימים: היקף ההלוואות שהועמדו זינק ב-37% לכ-3.06 מיליארד שקל, וההכנסות מפעילות מימון נטו עלו בשיעור זהה ל-333.9 מיליון שקל. החברה אף הכריזה על דיבידנד של 42.2 מיליון שקל. אבל כשמפרקים את המספרים, מתגלה תמונה מורכבת יותר.
המנוע המרכזי של הקפיצה ברווחיות מגיע ממגזר המשכנתאות, שהציג רווח נקי של כ-43 מיליון שקל לעומת רק 9.3 מיליון שקל אשתקד זינוק של פי 4.5. אלא שהזינוק מושפע במידה רבה משני מהלכים חשבונאיים חד פעמיים ולא מפעילות שוטפת.
עסקת איגוח שנייה של תיקי משכנתאות שתרמה כ-19 מיליון שקל לרווח הנקי, והעמדה לראשונה של משכנתאות לשווי הוגן הוסיפה עוד 12 מיליון שקל. כלומר, כ-31 מיליון שקל מתוך 43 מיליון שקל הרווח במשכנתאות מקורם בפעולות אלו ולא בצמיחה אורגנית.
זה לא אומר שהמהלכים לא לגיטימיים או חכמים מבחינה פיננסית, אבל המשקיעים צריכים לשאול האם הצמיחה הזו תימשך גם ברבעונים הבאים ללא כלים כאלה.
מעבר לכך, חשוב להבין שמימון ישיר פועלת בעיקר מול לקוחות שלא הצליחו לקבל הלוואה בבנק, ובתקופה שבה שוק הנדל"ן מתמודד עם סימני האטה, פרופיל הסיכון של תיק המשכנתאות גדל.
נכון שהביקושים להלוואות כנגד נכסים קיימים גבוהים, אך הסיכון בלקוחות האלה משמעותי יותר מזה של הבנקים.
חשוב גם לציין שהבנקים הגדולים ממשיכים לשלוט בשוק המשכנתאות, כאשר בנק מזרחי טפחות מחזיק בכמעט 40% מהשוק, ושני הבנקים הגדולים מציגים צמיחה יציבה גם בתקופה זו. זה מדגיש את עוצמת התחרות והשאלה עד כמה מימון ישיר תוכל להמשיך לגדול בקצב הזה.
במקביל, מגזר הרכב, שהיה היסטורית מקור ההכנסות המרכזי, מציג סימנים מדאיגים. למרות הגידול בהיקף ההלוואות, הרווח הנקי במגזר הרכב והסולו ירד ל-23.7 מיליון שקל מ-25.7 מיליון שקל אשתקד.
שיעור הפסדי האשראי קפץ ל-3.47% מ-2.97%, בעיקר בגלל ירידה של כ-3% בשיעור ההחזר על רכבים שנכנסו לכשל. כלומר, כשהחברה נאלצת למכור את הרכבים המוחזרים, היא מקבלת פחות כסף, וההפסד גדול יותר. זו בדיוק הסיבה שהחברה הכריזה על תוכנית התייעלות במגזר הרכב, שכוללת צמצום משרות וחיסכון מתוכנן של כ-40 מיליון שקל לשנה החל מ-2026.
ברבעון השני מימון ישיר נפגעה קשה ממבצע "עם כלביא", שהוביל לירידה של כ-40% ברווח הנקי וקפיצה בשיעור הפסדי האשראי ל-3.85%. הרבעון הנוכחי מציג התאושות, אבל השאלה היא האם מדובר בהתאושות יציבה או תוצאה של מהלכים חד פעמיים.
המניה נסחרת כיום לפי שווי שוק של כ-1.75 מיליארד שקל. למרות הזינוק היום, המניה עלתה רק כ-7% מתחילת השנה ונותרה כמעט ללא שינוי ב-12 החודשים האחרונים. זה אומר שהשוק היה ספקן לגבי החברה עד היום.
השאלה היא האם התוצאות האחרונות משנות את התמונה באופן מהותי. התשובה תלויה במידה רבה בשאלה האם החברה תצליח לשמר את הרווחיות בפעילות השוטפת, לשפר את איכות תיק האשראי ברכב, ולהמשיך את הצמיחה במשכנתאות גם ללא מהלכים חשבונאיים חריגים.
"אנו מסכמים את הרבעון השלישי לשנת 2025 ומציגים שיפור משמעותי עם צמיחה בפעילות המשכנתאות ובפעילות הרכב. התוצאות משקפות את ההתקדמות ביישום התוכניות שלנו, לצד התייעלות תפעולית", מסר ערן גולן, מנכ"ל מימון ישיר.
במהלך הרבעון גם הובלנו מהלך התייעלות במגזר הרכב, מתוך כוונה לשפר את הרווחיות ולהתאים את הוצאות החברה לתנאי התחרות בשוק. במסגרת המהלך הפחתנו את היקף המשרות במגזר זה ופעלנו לצמצם הוצאות נוספות, במטרה להוביל לחיסכון שנתי בעלויות של כ-40 מיליון ש"ח לפני מס, החל משנת 2026".
הרבעון הנוכחי מציג ביצועים חזקים, אך המשקיע הזהיר יבחן האם מדובר בנקודת מפנה אמיתית או באירוע חד פעמי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה