השוק
אנבידיה הקפיצה את המניה הזו ב-9%
תחום המוניות המעופפות הוא אחד הלוהטים בוול סטריט השנה - וכעת החברה בעולם מספקת לו דחיפה נוספת. מה כולל ההסכם הענק של אנבידיה עם החברה המובילה בתחום?
מניית Joby Aviation, החברה שמפתחת מוניות אוויריות חשמליות (eVTOL), זינקה אתמול ב-9% במסחר בוול סטריט לאחר שהודיעה על שיתוף פעולה חדש ויוצא דופן עם ענקית השבבים אנבידיה.
במסגרת ההסכם, תשולב פלטפורמת המחשוב העוצמתית IGX Thor של אנבידיה, המבוססת על שבבי Blackwell החדשים, בתוך מערכת הטיסה האוטונומית של Joby המכונה Superpilot.
המהלך צפוי להאיץ את פיתוח הטכנולוגיה האוטונומית של החברה, הן בשוק האזרחי והן בביטחוני, ולאפשר למטוסי החברה לבצע משימות מורכבות בזמן אמת - החל מבחירת מסלולי טיסה מותאמים ועד זיהוי תקלות עתידיות במערכות המטוס.
ב-Joby מסבירים כי המטרה היא לא רק להחליף את הטייס, אלא לשלב "אינטואיציה אנושית" בתוך מערכות קבלת ההחלטות של המטוס.
ההודעה הציתה מחדש את התלהבות המשקיעים סביב התחום כולו. שוק ה-eVTOL נתפס כאחד האפיקים החמים של התחבורה העתידית בזכות שילוב של יעילות סביבתית, חיסכון בזמן וטכנולוגיה פורצת דרך.
עם זאת, מדובר עדיין בענף בשלבים מוקדמים מאוד: אף אחת מהחברות המובילות לא השיקה שירות מסחרי בקנה מידה רחב, והרגולציה האווירית ברוב המדינות, כולל ארה"ב, עדיין נעה באיטיות.
ועדיין, השוק ממשיך להאמין. שיתוף הפעולה הנוכחי עם אנבידיה מצטרף למהלכים קודמים של Joby, כולל שותפות עם לוקהיד מרטין לפיתוח גרסה צבאית לכלי הטיס, והשקעה של טויוטה בגובה של כ-900 מיליון דולר. גם חברות כמו אובר ודלתא מחזיקות עניין בטכנולוגיה של החברה, בתקווה להפוך אותה לחלק מהמערך התחבורתי העתידי.
חלק ניכר מהאופטימיות מגיע גם מהזירה הפוליטית. ממשל טראמפ הכריז ביוני האחרון על תוכנית ניסוי ממשלתית חדשה לקידום מוניות אוויריות, במסגרתה ישולבו חברות כמו Joby ו-Archer בתהליכי ניסוי מוקדמים עוד לפני הסמכה מלאה מהרשות הפדרלית לתעופה (FAA). מטרת התוכנית: לקצר את לוחות הזמנים, לעקוף חסמים ולבחון טכנולוגיות מתקדמות בתנאי שטח.
התוכנית הנשיאותית הזו, שמספקת תמריצים רגולטוריים וכלכליים, הובילה לקפיצות חדות במניות החברות המעורבות. בעוד Archer עלתה ב-15% מתחילת השנה, מניית Joby זינקה ב-110%. לפי התחזיות בוול סטריט, אם הכל ילך לפי התוכנית, הכנסות Joby עשויות לחצות את רף מיליארד הדולר כבר בשנת 2028.
אך למרות האופוריה בשוק, לא כל האנליסטים מצטרפים לחגיגה. רבים מזהירים כי התחום עדיין רחוק מהבשלה. האנליסט ביל פטרסון מג'יי פי מורגן הזהיר מוקדם יותר השנה מפני תמחור יתר של מניות בענף, וציין כי "רגולציה היא צוואר בקבוק קריטי - בלי אישורים, אין עסק".
ואכן, ה-FDA טרם העניק אישור מלא לכלי טיס מהסוג הזה, והטמעת תשתיות כמו "ורטיפורטים" (תחנות נחיתה עירוניות) עדיין נמצאת בשלבי תכנון. גם ההכשרה של טייסים, יצירת נהלים תפעוליים והשתלבות בשמי הערים הם אתגרים מהותיים שדורשים פתרון.
המניה של Joby, כמו רבות בענף, משקפת בעיקר ציפיות, לא ביצועים פיננסיים בפועל. החברה עדיין לא מציגה הכנסות מהותיות או רווחים, וההשקעות בה הן בעיקר "הימור" על עתיד שבו מוניות אוויריות יהפכו לחלק בלתי נפרד מהתחבורה היומיומית.
עוד ב-
ובכל זאת, שיתוף הפעולה עם אנבידיה, התמיכה הממשלתית, והקפיצה במניה מאותתים שהחזון הזה מקבל יותר ויותר תוקף בשוק. אם הרגולציה תתקדם, והתשתיות יתפתחו במהירות, Joby עשויה להפוך משחקנית ניסיונית לחלוצה בשוק עצום שעדיין לא נולד. אם לא? המשקיעים יגלו שגם חלומות מעופפים יכולים להתרסק.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה



