השוק

טראמפ אוהב את שתי המניות האלו - הנה מה שקרה להן

תחום ה"מוניות המעופפות" זוכה לתמיכה מממשלו של טראמפ, והודעה אחת ביום שישי שוב דחפה אותן למעלה. לאן הולך התחום והאם כדאי להשקיע?
רוי שיינמן | 
דונלד טראמפ ומוניות מעופפות-אילוסטרציה AI (צילום shutterstock)
שוק המוניות המעופפות שוב מקבל דחיפה - הפעם מהבית הלבן. ביום שישי האחרון זינקו מניות Joby Aviation (סימול JOBY) ו-Archer Aviation (סימול: ACHR) בעקבות הודעת הממשל על שילובן בתוכנית ניסוי ממשלתית חדשה למוניות אוויריות.
התוכנית שנוצרה בצו נשיאותי שחתם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ביוני האחרון נועדה להאיץ את כניסת טכנולוגיות המראה ונחיתה אנכית (eVTOL) לשוק, גם לפני שהושלמה ההסמכה המלאה מה-FAA, רשות התעופה הפדרלית.
הזינוק הגיע על רקע הציפיות שהממשל יעניק תמריצים ואולי אף חוזים לחברות שיקדימו להסמיך את הכלים שלהן. מניית Joby עלתה ביום שישי בכ-2.3% למחיר של 14 דולר, בעוד מניית Archer קפצה ב-3.1% למחיר של 8.75 דולר, ביום שבו הנאסד"ק קפץ ב-0.4% אך ה-S&P 500 סגר ללא שינוי. מתחילת השנה עלתה Joby בכ-72% ו-Archer ירדה בכ-10%.
eVTOL הוא תחום שמנסה להפוך את הרעיון של "מכוניות מעופפות" למציאות. הכלים האוויריים הללו שיכולים להמריא ולנחות אנכית כמו מסוק מיועדים להפוך בעתיד לתחליף מהיר וירוק לרכב עירוני. הם צפויים לשמש כמוניות אוויריות בטיסות קצרות מעל פקקים, בעיקר בערים צפופות.
למרות ההתלהבות, מדובר בטכנולוגיה שנמצאת רק בראשית הדרך: החברות עדיין בתהליך פיתוח, ה-FAA טרם העניק את האישורים המלאים, ויש צורך בהקמת תשתיות כמו "ורטיפורטים" - תחנות עגינה ייעודיות.
נראה שממשל טראמפ שם לו למטרה לקדם את תחום התחבורה האווירית העירונית. במסגרת התוכנית שיזם, יקבלו חברות כמו Joby ו-Archer גישה לפיילוטים ניסיוניים בשוק האמריקאי, עוד לפני שהשלימו הסמכה רגולטורית מלאה. לדברי גרג בואלס, מנהל המדיניות של Joby, מדובר ב"צעד קריטי בדרך לשירות מסחרי בקנה מידה רחב".
Archer מצידה הגדירה את המהלך כ"רגע היסטורי עבור התעשייה והמדינה". שתי החברות מתכננות להתחיל לפעול השנה בשווקים בינלאומיים, ולהשיק שירות מסחרי בארה"ב כבר ב-2026. התחזיות בוול סטריט מעריכות כי עד 2028-2029 יגיעו ההכנסות של כל אחת מהן למיליארד דולר בשנה - אם הכול ילך כמתוכנן.
למרות האופטימיות, לא הכול ורוד. חברות כמו Joby ו-Archer לא מציגות עדיין הכנסות משמעותיות, וגם לא רווחים. המודל העסקי מבוסס על השקעות עתידיות מסיביות, כולל פיתוח טכנולוגי, ייצור תעשייתי והקמת תשתיות, והחזר ההשקעה נראה עדיין רחוק.
אנליסטים כמו ביל פטרסון מ-JP Morgan הזהירו מוקדם יותר השנה מפני תמחור יתר של המניות בענף, כשהמשקיעים לעיתים שוכחים שהאישורים הרגולטוריים עוד לא ניתנו בפועל.

מוניות מעופפות. קרדיט: אילוסטרציה AI.
לדבריו, למרות ההייפ, נדרש תהליך רגולטורי ממושך ומורכב, שצפוי להימשך לפחות עד סוף 2025, וגם אז, מדובר רק בתחילת הדרך. לאחר מכן יידרשו היערכות עירונית, הכשרת טייסים והטמעת תשתיות כדי שהחזון יהפוך למציאות.
Joby אינה השחקנית היחידה. גם מניות של חברות כמו Vertical Aerospace ו-Eve Air Mobility הגיבו לאווירה החיובית. עם זאת, כולן נמצאות בשלב מוקדם של פיתוח, והצמיחה שלהן תלוית רגולציה, תשתיות וסבלנות מצד המשקיעים.
חלק מהחברות מפתחות במקביל שיתופי פעולה עם יצרניות רכב מסורתיות: טויוטה השקיעה ב-Joby כמעט 900 מיליון דולר, ואובר ודלתא גם הן מחזיקות חלקים. התמיכה התאגידית הזו מעניקה אמינות, אך עדיין לא מבטיחה הצלחה מסחרית.
מי שמשקיע היום במניות של חברות eVTOL עושה זאת מתוך אמונה בעתיד התחום, ולא מתוך ציפייה לרווחים בטווח הקרוב. התחום מגלם פוטנציאל עצום לשינוי התחבורה העירונית, אך גם סיכון גבוה: הרגולציה והטכנולוגיה עדיין בבחינה, וכל עיכוב יכול למחוק את הערך שבנתה החברה. עם זאת, העליות האחרונות, ובעיקר השותפות עם הבית הלבן, מראות שהחזון כבר לא נתפס כפנטזיה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה