השוק
המניה הזו טסה ב-100% בחודש האחרון - מה הסיבה?
חשבתם פעם איך זה ירגיש לרחף מעל הפקקים בכבישים ולעקוף את התנועה? החברה הזו פועלת להפוך את החזון למציאות, והמשקיעים מצטרפים
מניית Joby Aviation שפועלת בתחום המוניות המעופפות, זינקה ב-47% רק בשבוע שעבר, ובסך הכול הכפילה את שווייה בתוך חודש - עלייה של 100% מאז אמצע יוני לשווי של 14.96 מיליארד דולר. מאחורי העליות עומדות שתי סיבות עיקריות: הראשונה, צו נשיאותי חדש עליו חתם דונלד טראמפ, שמקל על הרגולציה בתעשיית המוניות האוויריות. השנייה, תוכנית להרחבת מפעל הייצור המרכזי של החברה בקליפורניה, שתאפשר לה להכפיל את קצב הייצור.
הצו של טראמפ שואף להאיץ את תהליכי ההסמכה של כלי טיס חשמליים בעלי המראה ונחיתה אנכית (eVTOL) ומבטיח גם חוזים ממשלתיים לחברות שיסמיכו את הכלים שלהן ראשונות. מדובר בבשורה משמעותית לענף שהתמודד עד כה עם חסמים רגולטוריים, וייתכן שעכשיו יקבל דחיפה מהירה לקראת כניסה לשוק.
לצד ההתפתחויות הרגולטוריות Joby הודיעה השבוע כי תכפיל את שטח המפעל שלה בקליפורניה. הרחבה זו צפויה להכפיל את קצב הייצור של הכלים ל-24 בשנה, והיא תומכת בתוכנית החברה להתחיל להפעיל מוניות מעופפות מסחריות כבר בשנה הקרובה. בנוסף, החברה פועלת להרחבת פעילות הייצור שלה גם באוהיו, שם נבנה מתקן לייצור ובחינה של רכיבי מטוס.
אחד היעדים הראשונים הוא דובאי, שם Joby כבר ביצעה סדרת טיסות ניסוי וחתמה על הסכם למסירה ראשונה של כלי טיס. הפתיחה הרשמית צפויה בתחילת 2026, עם הקמת "ורטיפורט", נמל ייעודי לכלים החדשים בשדה התעופה הבינלאומי של דובאי. במקביל, Joby דיווחה על הסכם הפצה בערב הסעודית בהיקף של עד 200 כלי טיס.
Joby נוסדה ב-2009 בסנטה קרוז, קליפורניה, ומאז פועלת בשקט יחסי על פיתוח כלי טיס חשמליים שיכולים להמריא ולנחות אנכית. בניגוד לחברות סטארט-אפ רבות, ל-JOBY יש גב כלכלי חזק. טויוטה השקיעה בה כמעט 900 מיליון דולר, כולל השקעה של 250 מיליון דולר שהשקיעה לאחרונה לטובת הסמכת הכלים וייצור המוני. בין המשקיעות נמצאות גם אובר ודלתא איירליינס, שתי ענקיות תחבורה שמהמרות על שינוי מהותי בתחום התחבורה העירונית.
מעבר לכסף, טויוטה גם משתפת פעולה הנדסית עם Joby - כך על פי מנכ"ל החברה, ג'ו-בן בווירט, שטוען כי שיתוף הפעולה עם יצרנית הרכב סייע לייעל את תהליכי הייצור והעיצוב.
Joby לא לבד. לצד החברה עולות גם מניות של שחקניות נוספות כמו Archer, Vertical Aerospace ו-Eve. כולן נהנות מהאופטימיות סביב התחום, אבל גם כולן מתמודדות עם אתגרים דומים: רגולציה, דרישות ייצור תובעניות והצורך בפריסת תשתיות ייעודיות.
מוקדם יותר השנה, אנליסטים ב-JP Morgan הזהירו מפני תמחור יתר במניות התחום. האנליסט ביל פטרסון הוריד את המלצתו ל-Joby מ"החזק" ל"מכירה", והסביר כי חלק מהמשקיעים פועלים כאילו כבר ניתנו כל האישורים, בעוד בפועל מדובר רק בתחזיות לקראת 2025. עם זאת, הוא גם העלה את מחיר היעד של המניה, מה שאומר שהוא משאיר מקום לעליות.
המגזר עדיין רחוק מלהיות רווחי. אף אחת מהחברות לא צפויה להניב הכנסות משמעותיות בטווח הקרוב, ורובן עדיין בשלב הניסויים וההשקעות. גם אם ה-FAA יאשר את המטוסים המסחריים עד סוף 2025, מדובר רק בצעד ראשון. יידרשו השקעות עצומות בהקמת ורטיפורטים, בגיוס טייסים ובהטמעה עירונית.
עוד ב-
עם זאת, העלייה החדה במניות Joby מאותתת על חזרה של אמון מצד המשקיעים. הדחיפה הרגולטורית של ממשל טראמפ, יחד עם תכניות ההתרחבות של החברה, מציירים תמונה אופטימית - גם אם מלאת סיכונים. מי שמאמין ביכולת של Joby להוביל את מהפכת התחבורה האווירית העירונית, מקבל עכשיו הוכחות לכך שהיא כבר לא רק חלום מהעתיד, אלא שחקנית רצינית בהווה.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(1):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
1.גם ארצר מומלצת (ל"ת)אורן 07/2025/22הגב לתגובה זו1 0סגור



