השוק

הבורסה עברה לעליות אחרי פסיקת בג"ץ; מניות הבנקים מזנקות

אחרי שהמסחר נפתח  בירידות, התפרסם פסה"ד של הבג"ץ הנוגע לגיוס חרדים ומכאן המסחר עבר לעליות ואפיל ועליות חדות; מניות הבנקים עולות בשיעורים חדים ואילו תשואות האג"ח הממשלתי יורדות
ניצן כהן |  2
כלכלה-אילוסטרציה (צילום shutterstock)
מיד לאחר פסיקת בג"ץ הנוגעת לגיוס החרדים עברה הבורסה לעליות ואפילו עליות חדות. מניות הבנקים מזנקות ואילו תשואות האג"ח הממשלתי יורדות ואלה חדשות טובות לכלכלה הישראלית. נמסגר לרגע את הדברים. בג"ץ פסק היום כי על החרדים להתגייס לצבא ומי שיזומן לשירות צבאי ולא יגיע אליו הרי שהמדינה תפסיק לתקצב אותו.
משמעות הדברים היא דרמטית לא פחות ומכל כיוון אפשרי. במישור הפוליטי-מדיני-ביטחוני הרי שהמשמעות ברורה לכל אדם אבל באשר למשמעות הכלכלית הרי שיש לכך לא מעט משמעותיות. 
במישור המידי הרי שיכנסו לשירות צבאי אלפי חרדים (בעולם בו מקיימים את החלטות בג"ץ ומכבדים את שיטת המשטר הישראלית) והם יאפשרו במעלה הדרך לחלק טוב יותר את הנטל כך שכל אחד יישא בנטל אך לא ישבית את מארג החיים האזרחיים שלו וזה אומר תוספת תוצר, הכנסות וכן הלאה. השורה התחתונה: ככל שיותר אנשים ישרתו בצבא, הרי שניתן יהיה שלא להאריך את משך השירות הסדיר והמילואים וזה יאפשר לכלכלה לפעול.
המשמעות השניה היא חיסכון בכסף, כך שמי שלא תורם לחברה הישראלית לא יוכל ליהנות מהטבות שהיו עד כה ייחודיות רק לו. כך למשל סטודנט לפיזית גרעינית אינו מקבל סבסוד מיוחד בעוד אדם שטוען שהוא לומד תורה (בשונה ממי שלומד באמת) מקבל סיבסודים מסיבסודים שונים ואם את זה מפסיקים הרי שיש כאן חיסכון לא מבוטל בטווח הזמן המידי.
המשמעות הנוספת היא שגיוס של חרדים לצבא יכניס לפעילות כלכלית ציבור רחב שעד כה לא לקחו חלק בכלכלה החוקית, הרי שיכול להיות שמדובר הגדלת בסיס הצרכנים/ היצרנים שיש בישראל ואלה חדשות טובות לטווח הבינוני והארוך ומכאן העליות בבורסה.
מניות הבנקים עולות בשיעורים משמעותיים כשמניית לאומי עולה ב-1.4%, דיסקונט עולה ב-1.7%. פועלים ומזרחי טפחות עולות בכ-0.5% כל אחת. שונה היא מניית הבינלאומי שיורגדת בשיעור קל בשל החשיפה הגדולה שלה לכלכלה החרדית באמצעות בנק פאג"י.
מניית נכסים ובניין מזנקת בלא פחות מ-11% אחרי שחתמה (יחד עם אמות) על השכרה של 60 אלף מ"ר ומאות של חניות לגוגל בעסקה ל-10 שנים ובעלות כוללת של 1.15 מיליארד שקל. מניית אמות עולה ב-4%.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    כתוב אין תלמוד תורת אם אין דרך ארץ. (ל"ת)
    ישיבות ריקות מתורה 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    הכניסה לבאקום נחסמה, אלפי חרדים מגיעים!!!! (ל"ת)
    רמי 06/2024/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור