בחירות 2022

ניר ברקת: "ממשלת ישראל נתפסת בעולם כחלשה ורופסת"

ברקת צועד בדרך הסלולה לראשי ממשלה ונמנה על מועמדים מועטים ברשימה מצומצמת שאפשר למנות ביריעה קצרה, המסומנים להוביל את ישראל בעתיד הנראה לעין. האיש שפותח את היום בריצת בוקר מוקדמת רץ למרחקים ארוכים גם בחייו הפוליטיים, אינו חושש מדרך ארוכה ומפגין עצבים של ברזל אל מול האתגרים העומדים בפניו ונוכח ההזדמנויות שכבר התפספסו  

דוד זולדן |  4
ניר ברקת (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
שבוע לבחירות ה-25 ובליכוד מתרוצצים אפילו הנציגים הבכירים ברשימה וחורשים את הארץ במטרה לשכנע אנשי ימין להצביע. ח"כ ניר ברקת שמרבה להופיע באירועים של חברי הליכוד גם אם צריך לגמוא מרחקים הוא האיש של נתניהו למשימה המיוחדת הזאת. ברקת שפותח כל יום בריצת בוקר לא מתרגש מריצה למרחקים ארוכים ושבוע לפני יום הבוחר הוא מלא אדרנלין ומסתער על המטרה עם סכין בין השיניים. בריאיון ל-ice הוא מדבר באופן חופשי וגלוי על סוגיות בוערות ולא מתחמק משאלות קשות. לקראת הסכם הגז עם לבנון שצפוי להיחתם השבוע מפתיע ברקת ואומר כי אינו מכיר בו.
האם ביטול ההכרה של ממשלת אוסטרליה בירושלים כבירת ישראל נעוצה בכך שישראל מצטיירת כרופסת מבחינה מדינית וביטחונית?
"תראה, אין ספק שבתקופתו של נתניהו והליכוד בשלטון ראית צעדים מאוד מאוד נחושים נגד איראן. מצד אחד, מה שהביא לנו את הסכמי אברהם, מתוך עוצמה ולא מתוך ויתורים והדבר הזה הקרין על זה שיותר מדינות בעולם רצו לפתוח שגרירויות בירושלים. המגמה הייתה אחת: חיזוק מעמד של ישראל בזירה הלאומית ויש כלל במזרח התיכון - להיות רע עם הרעים וטוב עם הטובים. ברגע שממשלת ישראל נתפסת כחלשה ורופסת, עושה ויתורים וקונה ביטחון באמצעות ויתורים מפליגים - הדבר הזה מקרין גם בתוך ישראל".
כלומר, אוסטרליה היא רק קצה הקרחון ולהערכתך יפתיעו עוד מדינות? 
"הטרור גם מרים את ראשו ואויבי ישראל במזרח התיכון מרגישים יותר חזקים וזה קורה אוטומטית. אתה רואה בעולם נסיגה מסוימת, נסיגה של תמיכה בישראל ולצערי הרב אני חושש שמה שקרה עם אוסטרליה זו סנונית ראשונה. ברור מפה שעושים אחד ועוד אחד ומגיעים לתוצאה רעה מבחינתנו. המדיניות שמוביל לפיד זו הבעיה ואנחנו צריכים להחליף אותם ולהחזיר את התפיסה של 'יותר רע עם הרעים ויותר טוב עם הטובים'. תפיסה שמובילה נגד ראש הנחש באיראן ונגד הטרור כמכלול וכתוצאה מהתהליך הזה אתה רואה יותר ויותר מדינות מתונות בעולם מחפשות את השלום מתוך עוצמה עם ישראל ומתוך אמונה שזה הדבר הנכון לעשות. במקביל צריך להחזיר את רוח הגבית הזו בירושלים כפי שנעשה בשלטונו של נתניהו והליכוד".
מה תפקידך בקמפיין הליכוד?
"אני היום מסתובב כל רחבי הארץ ורואה איך אני יכול להביא מצביעים ליכודניקים שאולי לא הצביעו בעבר ולהביא אותם לקלפי".
האם הממשלה בראשות הליכוד, תהיה מחויבת להסכם עם לבנון?
"קודם מבחינתי כל אין הסכם. זה כל מיני טיוטות של ממשלה שאין לה תוקף וממשלת מעבר עם ויתורים מרחיקי לכת שלא היה עובר בכנסת".
אז אתה בעצם אומר שממילא אין הסכם, כך שאין מה לכבד או לא לכבד
"אני מניח שאחת הסיבות להתנגדות ולאי ההכרה בהסכם שקודם כל אנחנו חושבים שהכניעה המוחלטת לסחטנות ולאיומים של נסראללה היא דבר חמור מאוד ויש לו השלכות גדולות על כל המזרח התיכון. אנחנו נמצאים בשכונה קטנה - המזרח התיכון וכל אויבי ישראל מסתכלים על ההתנהלות של הממשלה הזאת ומבינים שבסחיטה באיומים הם יכולים להוציא הרבה שטח והסכמים טובים וזה זמן טוב לסחוט את ישראל. לצערנו הרב בהתנהלות הממשלה הנוכחית זה מה שקורה ויקרה והדבר הזה אסור שיעשה. אנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים למען השלום והביטחון אבל לא לעשות ויתורים מפליגים כמו שהממשלה הזאת עשתה כי הדבר הזה מקרין מייד גם על עוצמת הטרור בירושלים ובכל המזרח התיכון. זו מדיניות שגויה וכשאנחנו נחזור לשלטון, נעמוד איתנים מול איומים כאלה ולא נסחט ונכנע לסחיטה באיומים. אם בתקופה קצרה של לפיד בתפקיד ביום השני לפיד קיבל איום הוא נבהל ועשה ויתורים מפליגים כדי לקנות ביטחון ובמזרח התיכון זה בדיוק הפוך, כשאתה עושה את הוויתורים דורשים ממך יותר".
הסכם הגז הוא טיוטה בעיניך ולא תקף בגלל ממשלת מעבר ותקופת בחירות. האם תחיל את אותו עיקרון גם על מינוי הרמטכ"ל ותדרוש לבטל אותו כי גם הוא לא חוקי?
"גם מינוי של הרמטכ"ל וגם מינוי של מזוז שנפסל בבית המשפט הגבוה לצדק וגם האפשרות לממשלה הזאת לעשות הסכמים מרחיקי לכת זה איפה ואיפה. כי כשאנחנו היינו בממשלת מעבר לא יכולנו להזיז שום דבר מצד לצד בגלל שמערכת המשפט על נציגיה לא אישרו לנו לקדם דברים. אז ליועמ"שית יש סדר יומי שלה ולצערנו הרב ברור לנו שאנחנו אנחנו צריכים לעשות רפורמות מעמיקות במערכת אכיפת החוק כי היום היא איבדה את האמון של הציבור ובעיקר צריכים למשול. כל בר דעת מבין שהמערכת המשפטית צריכה מספר לא מועט של מינויים במטרה לתקן אותה ואנחנו רוצים אותה חזקה ולרכוש את אמון הציבור וזה היעד. דוגמא אחת: הפרדה בין התפקיד של היועמ"ש לפרקליטות וזה נעשה בכל העולם. אתה לא יכול להיות גם הסנגור של הממשלה וגם הקטגור שלה. אלו שני תפקידים שונים כדי שהפרקליטות תישאר בלתי תלויה. המדינה צריכה להיות עצמאית אבל היועצת המשפטית לממשלה צריכה לסייע לה ליישם את מדיניות הממשלה".
אבל זה מה שעושה היועמ"שית היום. היא מיישמת את מדיניות הממשלה ומגבה את פעולות הממשלה שלא לומר סוללת את הדרך להסכם ומקצרת הליכים
"הייעוץ המשפטי לממשלה צריך להיות משרת אמון. היועץ המשפטי של השר צריך להיות משרת אמון, גם מנכ"ל וראשי ערים. אנחנו צריכים שהפקידות הבכירה במדינה ובוודאי היועמ"שית יהיו משרות אמון שתסייע לממשלה לממש את מדיניותה. אם לא נוח לך ואם אתה רואה שהיועמ"ש לא משרת אותך לפי תפיסתך אתה רשאי להחליף אותו. אתה ממנה את היועמ"שים וככה מקובל במדינות הנאורות בעולם הדמוקרטי. אנחנו החריגים כשאנחנו אומרים שהיועץ המשפטי הוא עצמאי מתבלבלות לנו המערכות".
אתה נכווית בזמנו עם היועמ"ש של העירייה יוסי חביליו שכינית אותו 'לעומתי' ואתה מדגיש זאת גם כעת. זה נראה אירוע מעצב מבחינתך
"הרציונל מאוד פשוט: אתה רוצה לאפשר לנבחר ציבור לממש את המנדט לו הוא התחייב ואתה רואה המון פרשנויות והנה אתה רואה היום את היועמ"ש מגבה את הממשלה. מחר בבוקר הוא לא יגבה את הממשלה. אנחנו רוצים יועץ משפטי שיודע להוביל. כולל בחירת שופטים. בעולם הנאור הפרנסים הם שממנים את השופטים. רק במדינת ישראל יש לשופטים וטו על בחירת שופטים. הדבר הזה לא מתקבל על הדעת. אתה רוצה שהשופטים יתמנו על ידי העם וישקפו את דעת העם. שופטים הם בסוף בשר ודם. תפיסת עולמם מקרינה להם מה נכון ומה לא נכון. אתה לפעמים רואה בבג"ץ עמדות מיעוט של השמרנים מול השופטים הליברלים ובקונטקסט הזה אני מזוהה דווקא עם השמרנים שהם מיעוט בבג"ץ אבל משקפים את דעת הרוב בעם. אז למה אין יותר שופטים שמרנים? אתה רוצה שהשופטים ימונו על ידי העם וגם לקצוב את כהונתם. ירצה שופט להיבחר שוב? שיבחר על ידי העם שיוכיח שהוא רוצה משפט צדק. ברגע שיהיה לנו יותר אמון של העם בשופטים כפי שמקובל בעולם הנאור. אנחנו החריגים. ברגע שיהיה יותר פיקוח על הפרקליטות - מערכת המשפט ואכיפת החוק תרכוש מחדש את אמון הציבור ותביא יותר צדק אמיתי".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    אמיץ
    גולי 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    צריך אומץ כדי לצאת ככה נגד ההסכם
    סגור
  • 3.
    ניר ברקת אדיוט אמיתי. השכל נדף לו מהמוח כהתחיל ללקק ל (ל"ת)
    אמיר 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    טיפה כבוד עצמי אין לא ללקקן הזה
    בן 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ביבי לא ישים אותך שר למרות הליקוקים...
    סגור
  • 1.
    בדיחה חדשה, האיש שאפילו לפנות זבל בירושלים
    חיים 10/2022/25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא עשה טוב
    סגור