דיגיטל וטק

חברת הריגול הישראלית NSO נחקרת שוב, הפעם במקסיקו

החברה שיצרה את תוכנה הריגול פגסוס נמצאת תחת חקירה במדינה לאחר שדו"ח חדש חשף כי למרות הבטחות הממשלה לא להשתמש יותר בתוכנה, היא עדיין פעילה נגד מבקרי ממשל
יאיר מור | 
NSO (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
התובע הכללי במקסיקו הודיע אתמול (ראשון) כי הוא חוקר את השימוש בתוכנת הריגול פגסוס של החברה הישראלית NSO במדינתו, בשתי חקירות נפרדות המתנהלות במקביל.
לפי הודעת התובע, החקירות מתקיימות זה זמן מה, וכוללות חשדות נגד לפחות שני מקסיקנים, שאחד מהם הוא בכיר בממשל הקודם. עם זאת, הממשל הקודם הוחלף כבר ב-2018 על ידי ממשלתו הנשיא הנוכחי, אנדְרֶס מנואל לופז אובְּרַדוֹר, שהבטיח בקמפיין הבחירות שלו לעצור את השימוש באמצעי ריגול כגון פגסוס נגד אזרחי המדינה. למרות זאת, בתחילת החודש נחשף כי טלפונים של לפחות שלושה גורמים מבקרי שלטון – עיתונאים, פעילים פוליטיים או אנשים בעלי תחום עיסוק דומה – נמצאו לאחרונה כמכילים את תוכנת הריגול הישראלית.
ממשלת אוברדור מסרה בתגובה לחשיפה כי היא לא מרגלת אחרי אזרחי המדינה, בדיוק כפי שהבטיחה ב-2018. כעת, היא מפנה את האש ברמזים כלפי הממשל הקודם, וטוענת כי היא חוקרת האם רכישות של פגסוס תמורת 457 מיליון פזוס, שהם כ-23 מיליון דולר, נעשו בהליך ראוי, עם הצדקה חוקית ומכרז תקין. באחד המקרים לפחות טוען התובע כי נחקרת "מכירה בלתי חוקית" של פגסוס למקסיקו.
סוכנות הידיעות רויטרס פנתה בבקשת תגובה ל-NSO, אך לא קיבלה כזו. החברה נוהגת להגיב לכל דיווח כזה באופן דומה: היא מבהירה כי התוכנה נמכרת רק לסוכנויות ממשל מורשות במדינות דמוקרטיות ורק לאחר אישור משרד הביטחון כי הדבר לא פוגע באינטרסים של מדינת ישראל. בנוסף, היא נוהגת להדגיש כי אין לה יכולת לפקח על השימוש שעושות הסוכנויות הרוכשות בתוכנה לאחר שהיא נמצאת בידיהן, אך היא כן יכולה לבטל את הגישה שלהן אליה אם מתברר כי עשו בה שימוש לרעה.
החברה נמצאת תחת ביקורת קשה מאז רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י ב-2018, שהתאפשר לכאורה בזכות השימוש שעשתה ערב הסעודית – שכידוע, אינה מדינה דמוקרטית ושוחרת זכויות פרט (ואפילו מכחישה בתוקף כל קשר עם ישראלים באשר הם) – בתוכנה הישראלית. בשנה שעברה אף הודיע הממשל האמריקאי, אחד הלקוחות הגדולים שלה, על חרם נגד החברה. מצבה של החברה בכי רע, ולפי דיווחים היא "נמצאת על המדף" (כלומר מחפשת רוכש).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה