תרבות ופנאי

לא תאמינו מה הפולנים עשו לבית יהודי

כאשר הגיע היהודי-האמריקאי מקס פרידמן לפולין לחקור על היסטורית משפחתו, נדהם לגלות שבית אימו הפך לאטרקציה תיירותית אחרי ששומש כסט בסרט "רשימת שינדלר"
מערכת ice |  2
הבית בקרקוב (צילום ויקיפדיה)
כאשר היהודי-האמריקאי מקס פרידמן נסע לפולין לחקור את היסטורית משפחתו מלפני השואה, הוא נדהם לגלות כי בית אימו הפך לאטרקציה תיירותית בינלאומית לאחר ששומש כסט צילומים לסרט "רשימת שינדלר" של הבמאי הנודע סטיבן ספילברג.
הבית ברחוב ג'וזפה 12 שברובע קז'ימייז' - הרובע היהודי של קרקוב, נבנה בשנת 1802 כפונדק בן שתי קומות וחצר פנימית. אימו של פרידמן ומשפחתה עברו להתגורר בבניין בשנת 1919.
בזמן מלחמת העולם השנייה, כאשר הפכה השכונה לחלק מהגטו של העיר קרקוב, הועברו לבניין משפחות יהודיות רבות שגורשו על ידי הגרמנים מהעיר וסביבתה. אמו ואחותה נשלחו לאושוויץ במחצית השנייה של 1944 ובהמשך לברגן-בלזן, שם שוחררו על ידי הצבא הבריטי. 
פרידמן נסע לפולין כחלק ממחקר לקראת ספרו "השמחה הכואבת", המספר את היסטורית משפחתו לפני ובזמן השואה. הספר מאז פורסם בשפה האנגלית בהוצאה לאור של חברת "אמסטרדם". 
בחלק בסרטו של ספילברג המתעד את פינוי הגטו, אפשר לראות כיצד הגרמנים דוחפים אנשים מדירותיהם בבניין ומשליחים את חפציהם מהמרפסות וכיצד נער מהמשטרה היהודית מסתיר ילדה עם אימה בנישה מתחת למדרגות. 
"כשביקרנו בבניין, נודע לי שהבית הפך לתחנה הכרחית בסיורים הקשורים בהיסטוריה של השואה בקרקוב וסביבתה בעקבות הסרט", אמר פרידמן. "לא התאפקתי, ישבתי על המדרגות של הבית וצפיתי שוב ב-"רשימת שינדלר" במחשב הנייד וזה היה רגע מאד מרגש עבורי".
"כשהלכנו לחקור את ההיסטוריה של משפחתי בפולין, המקום היחיד שיכולתי לזהות ועדיין נותר על כנו וייצג איכשהו את העבר שלי - היה בבניין ברחוב ג'וזפה 12", המשיך פרידמן. "סוף סוף מצאתי משהו שיסמל עבורי בצורה מוחשית את  העבר של משפחתי בשואה, את סיפוריה של אימי על יוזף מנגלה והרמפה באושוויץ ובעצם לעצב את זיכרונותיי. זה הבית היחיד שהיה לאמי בילדותה והפך למקום שבצורה מוזרה מאוד -- יכולתי לקרוא לו בית".
פרידמן שיתף את הסיפור האישי שלו במסגרת קמפיין שיזם הארגון היהודי העולמי להשבת רכוש (איל"ר) ברשתות החברתיות בו הוא קורא לניצולי שואה ובני משפחותיהם לשתף סיפורים על הבתים בהם התגוררו לפני השואה. מטרת הקמפיין, תחת האשטג  MyPropertyStory# היא להגביר את המודעות לסוגית הרכוש היהודי הפרטי והקהילתי שנגזל בשואה ובדחיפות להשיבו לפני שיהיה מאוחר מידי. עד כה ניצולי שואה רבים ובני משפחותיהם שיתפו את סיפורם. 
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    לא תאמינו מה
    אני 03/2023/06
    הגב לתגובה זו
    3 4
    עשו מתנחלים יהודים לבתים של ערבים
    סגור
  • תגובה דמגוגית ומרושעת
    טמבל 03/2023/07
    הגב לתגובה זו
    4 2
    היהודים לא פגעו בפולנים ובגרמנים. בוודאי שלא ניסו להשמיד אותם. הערבים תכננו להשמיד את ישראל בשנת 48 וגם בשנת 67. יש הקלטות של רדיו קהיר ודמשק בעברית שמבטיחות ליהודים להיזרק לים למאכל לדגים. היהודים לא נקמו באותה צורה ולא דומה לה.
    סגור