קריפטו

כך הביטקוין השתיק את המספידים וזינק מול העלאת הריבית

איש העסקים ארתור הייז מסביר מדוע הביטקוין היה 'חסין' בפני המהמורות במשק הכלכלי המסורתי. וגם: האם הקרפיטו והטכנולוגיה הם חלק מבועה שתתפוצץ לכולנו בפנים?
מערכת ice | 
קריפטו (צילום shutterstock)
רוב ההערכות הכלכליות סימנו שארצות הברית תיכנס לתקופה של מיתון, בה נכסי סיכון כמו ביטקוין, או מניות טכנולוגיה כמו אנבידיה, היו אמורים להיות שווים הרבה פחות מערכם הנוכחי. זה היה אמור לקרות בעקבות העלאת הריבית המתמשכת של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי, שהגיעה לשיא של עשרות שנים.
אבל ככל הידוע, ההפך קורה. כלכלנים ערכו מחדש שוב ושוב את תחזיות המיתון שלהם. שער הביטקוין הוכפל מאז פרשת בורסת הקריפטו FTX, ומניות אנבידיה נוסקות. "זה שונה ממה שקרה קודם. ספר החוקים הסטנדרטי מתחיל להתקלקל", אמר ארתור הייז, מייסד BitMEX ומנהל ההשקעות הנוכחי ב-Maelstrom, במהלך אירוע מרכזי בשבוע הבלוקצ'יין של דרום קוריאה.
הייז טען כי למהלכים של הפדרל ריזרב להעלאת הריבית, היו השלכות לא מכוונות על הכלכלה הרחבה יותר. עליית מחירי הנכסים הפיננסיים יכולה להגביר את מיסי רווחי הון ואת הכנסות הממשלה, אך כאשר הפד מעלה את הריבית, המחירים הללו עלולים לקפוא ולצמצם את ההכנסות ממסים, אמר הייז.

"כל אותו זמן, זה, יחד עם עליות המחירים, מגדיל את הגירעונות, מה שמוביל את משרד האוצר האמריקני להנפיק יותר אג"ח. תשלומי הריבית המתקבלים לעשירים ממריצים את ההוצאות ואת צמיחת התמ"ג הנומינלי, ויוצרים פרדוקס שבו העלאות הריבית של הפד מעודדות בלי משים את הצמיחה הכלכלית", אמר הייז.
"בין אם הפד מעלה או מוריד את הריבית, אנחנו בעמדה טובה כתעשיית מטבעות קריפטוגרפיים", הוסיף הייז.
בראיון המשך ל-CoinDesk, הייז טען שחברות בינה מלאכותית, בשל עתודות המזומנים המשמעותיות שלהן ותזרים ההכנסות האיתן שלהן, מסתמכות פחות על בנקים להלוואות או אשראי מאשר עסקים מסורתיים. "אני מאמין ששוק האג"ח הממשלתיות העולמי יהיה בעצם זה שיעמוד בברירת המחדל אלא אם כן הבנקים המרכזיים העולמיים ידפיסו יותר כסף", אמר, והצביע על כך שזה יקשה על מערכת הבנקאות באופן משמעותי.
"אני לא רוצה להחזיק עסקים רגילים כי עסקים רגילים צריכים אשראי. ובנקים מרכזיים משלמים תעריפים יקרים להפליא, והמערכת הבנקאית שבורה. אבל חברות בינה מלאכותית לא צריכות בנקים", המשיך. "אם יש לי מזומנים נוספים, אני לא הולך להשקיע בג'נרל מוטורס, אני הולך להשקיע באנבידיה".
עם זאת, הייז טוען שחברות רבות בתחום מוערכות יתר על המידה. יש להן ציר זמן ארוך להנפקה וייתכן שפשוט יש להן התאמה לקויה של שוק המוצרים עם מספר גבוה של משתמשים אך מספר נמוך של מנויים משלמים, כלומר שמשקיעים קמעונאיים רבים עשויים שלא לראות תשואה במשך זמן רב אם בכלל. לדבריו זו בועה שתתפוצץ במוקדם או ובמאוחר. "שלושת המאניות הללו של קריפטו, AI והדפסת כסף, יחד הולכות לייצר את בועת הנכסים הגדולה ביותר של 80 שנה שהייתה לנו מאז השפל הגדול בשנות ה-30", ציין הייז.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה