כסף וצרכנות

ההלוואה שלא ידעתם על קיומה נחשפת: כמה כסף תוכלו לחסוך?

לקראת עליית הריבית: דרישה להרחיב את הסכומים הניתנים במסגרת הלוואות לזכאים בערבות מדינה. מאור אוחנה, מנכ"ל רשת דרכנו לייעוץ משכנתאות, מסר: "הזוגות הצעירים שעומדים בפני רכישת דירה חדשה מתקשים לעמוד בנטל הריבית. הפתרון טמון בהרחבת המשכנתאות לזכאים ממשרד השיכון"
מערכת ice | 
הלוואה מקרן פנסיה (צילום pexels)
העלאת הריבית פוגעת קשות בנוטלי המשכנתאות ובזוגות המעוניינים לרכוש דירה חדשה. אלפי זוגות שזכו בתוכניות הממשלתיות כמו מחיר מטרה, דירה בהנחה וכדומה, מגיעים לשלב המימוש ומתקשים לגייס את המימון.
מאור אוחנה, מנכ"ל רשת דרכנו לייעוץ משכנתאות, מציין כי בממשלה עלו רעיונות כמו הקפאת הריבית רק לזוגות צעירים אבל זה לא יצא לפועל, אולם לממשלה יש כבר כלי יעיל להקל על הזוגות הצעירים במסגרת המשכנתאות לזכאים.

זוגות צעירים חסרי דירה יכולים לקבל חלק מהמשכנתה בהלוואה בערבות מדינה, בריבית קבועה צמודה למדד הנמוכה בחצי אחוז מהריבית שנהוגה בשוק באותה תקופה, ולא עולה על 3%. כלומר, אם היום הבנקים מציעים מסלולים של ריבית קבועה צמודה סביב 3.6% הם יכולים לקבל את ההלוואה בריבית קבועה צמודה של 3%. יתרון נוסף של ההלוואה לזכאים הוא היכולת לפרוע אותה בכל זמן ללא עמלת פירעון מוקדם.
היקף ההלוואה לזכאים נקבע לפי הקריטריונים של משרד השיכון. ככל שנצברות יותר נקודות זכאות ניתן לקחת הלוואה גדולה יותר, ככל שזוג נשוי יותר שנים, יש לו יותר ילדים, שני בני הזוג שירתו בצבא ויש לכל אחד מהם יותר אחים ואחיות, הם יצברו יותר נקודות ויוכלו להגיע למקסימום של כ-280,000 אלף שקל הלוואה מהמדינה.
לדוגמה זוג שנוטל הלוואת משכנתה בסך מיליון שקל ל-30 שנה, הכוללת הלוואת זכאות מקסימלית של 278,000 שקל, ישלם 124 שקל פחות כל חודש על ההחזר החודשי וסה"כ כ-70,000 שקל פחות על כל תקופת ההלוואה, בהשוואה למשכנתה עם אותו תמהיל הכולל במקום הלוואת זכאות מסלול של ריבית קבועה צמודה. כיום המימוש של הלוואות הזכאות הוא נמוך מאוד. הסיבה שלא הרבה זוגות מנצלים את ההטבה היא שאין לה מספיק מודעות בקרב הזוגות הצעירים, ובנוסף היא כרוכה בלא מעט בירוקרטיה והמצאת מסמכים למשרד השיכון.
ניתן להסיק שבתקופה של ריביות עולות נכון היה להרחיב את היקפי ההלוואה שהמדינה נותנת, לבחון אפשרות להפחתת הריבית, וכן להקל בקריטריונים לקבלת ההלוואה כך שיותר זוגות צעירים יוכלו ליהנות ממנה. כמו כן ניתן לשקול מהלך שיאפשר לזוגות שכבר יש להם משכנתה לבצע מחזור משכנתה, תוך שימוש בהלוואות הזכאות של המדינה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה