כסף וצרכנות

בהראל מעריכים: "בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.25% נוספים"

ההאטה המסתמנת בשוק העבודה מסונכרנת עם האטה בפעילות במשק. כך מדד פדיון ענפי המשק שירד ב-2 אחוזים בנובמבר ונותר כמעט ללא שינוי בהשוואה לנובמבר בשנה שעברה
מערכת ice | 
עפר קליין (צילום יונתן בלום, shutterstock, Magma Images)
עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים פרסם את הסקירה הכלכלית השבועית שלו, כאשר השורה התחתונה היא שלטענת קליין, בנק ישראל ימשיך בהעלאות הריבית, שלטענת הראל תזנק ב-0.25% נוספים.
בעולם: "בחודשים האחרונים של 2022 נרשמה ירידה מהירה מהצפי בצריכה הפרטית בארה"ב, במיוחד בצריכת מוצרים. כך על פי נתוני המכירות הקמעונאיות לדצמבר שירדו ב-1 אחוז כאשר נתוני החודשיים הקודמים עודכנו כלפי מטה. הדבר נובע משילוב של האטה בביקושים לאור עליית הריבית, מזג האוויר החריג בדצמבר לצד האטה בצריכת מוצרים מול צריכת שירותים (לאחר שזינקו בקורונה). למרות הנתון החלש, להערכתנו, נתון הצמיחה ברבעון האחרון של 2022 שיתפרסם ביום חמישי הקרוב, יהיה יחסית חזק ויושפע לחיוב מהקיטון ביבוא, מהגידול במלאים וצריכת השירותים. הנתונים האחרונים (שרובם היו חלשים מהצפי) מחזקים את הערכתנו שברביעי הבא הבנק המרכזי יעלה את הריבית ברבע נקודת אחוז. אך יהיה נחוש לתקשר לשווקים שתהליך עליית הריבית עדיין לא הסתיים, במיוחד לאור אינפלציית השירותים הגבוהה וחוזקו של שוק העבודה שבא לידי ביטוי גם בשבוע האחרון בירידה מפתיעה נוספת במספר הדרישות השבועיות לדמי אבטלה. ענף בולט שממשיך להיחלש בארה"ב (וגם בלא מעט מדינות אחרות) בקשר ישיר לריבית הגבוהה זהו ענף הנדל"ן; סנטימנט הקבלנים נותר עמוק בטריטוריה שלילית גם בינואר, מכירות בתים קיימים ירדו זה החודש ה-11 ברציפות, ומחירי הבתים ירדו זה החודש ה-6 ברציפות.
ביפן, האינפלציה ממשיכה לעלות והגיעה ל-4 אחוזים, שיא של כ-4 עשורים. העלייה באינפלציה תרמה להחלטת הבנק המרכזי בחודש הקודם לצמצם במעט את המדיניות המרחיבה. אך השבוע הבנק בחר שלא להעמיק את השינוי במדיניותו ולהמשיך לרכוש אג"ח בסכומים עצומים כדי למנוע עלייה נוספת בתשואות. להערכתנו אנו נראה צמצום הדרגתי של המדיניות המרחיבה בהמשך השנה, אך כנראה לא לפני שימונה נגיד חדש בעוד כחודשיים, דבר שתומך בהתחזקות היין".
בארץ: "שוק העבודה בישראל בסוף 2022 חזק ועדיין תומך בעליית השכר הממוצע (בסיוע גם של הסקטור הציבורי) דבר שימשיך לתמוך באינפלציה המקומית ובריבית גבוהה לאורך זמן. יחד עם זאת, המגמה השלילית ברורה. שיעור האבטלה בגילאי העבודה העיקריים (25 עד 64) עלה זה החודש השישי ברציפות ל-3.7 אחוזים בדצמבר. גם נתוני לשכת התעסוקה עד דצמבר מראים בחצי השנה האחרונה עלייה מתונה אך עקבית במספר דורשי העבודה, במיוחד בערי המרכז וערי תיירות (ירושלים וחיפה). בינתיים העלייה באבטלה לא מהירה, זאת מכיוון שהביקוש לעובדים עדיין גבוה, כך על פי מספר המשרות הפנויות שנותר יציב ברמה גבוהה גם בדצמבר.
הפוקוס כרגע הוא לא על כלל עובדי המשק אלא על ענף ההיי-טק. סך המשרות הפנויות של מפתחי תוכנה (בעלי שכר גבוה) ירד זה החודש העשירי ברציפות והגיע לכחצי מהביקוש שהיה בתחילת השנה. עדיין יש מחסור בעובדים בתחום אבל הוא מצטמצם במהירות דבר שמצמצם לחצי השכר בענף. ההאטה המסתמנת בשוק העבודה מסונכרנת עם האטה בפעילות במשק. כך מדד פדיון ענפי המשק שירד ב-2 אחוזים בנובמבר ונותר כמעט ללא שינוי בהשוואה לנובמבר בשנה שעברה. הנתונים תומכים בהערכתנו שבנק ישראל יעלה את הריבית "רק" ברבע נקודת אחוז בהחלטה הבאה בעוד כחודש, אך לא יתחייב שהתהליך הסתיים במיוחד לאור אינפלציית השירותים הגבוהה והמשך הלחצים לעליית השכר".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה