קריירה ולימודים

מחפיר: 4% נוצלו מתוך התקציב לשילוב תלמידים עם מוגבלויות

יו"ר וועדת החינוך ח"כ יוסף טייב, בדיון שעסק בנוהל שילוב תלמידים עם מוגבלויות בפעילות חוץ בית ספרית : "נטפל ונעקוב אחר הנושא הזה. הוועדה שמה לה יעד לנצל את כלל התקציב. יש לוודא שכלל ההורים יידעו על זכאותם"
מערכת ice | 
בעלי מוגבלויות בשוק העבודה (צילום פלאש 90/נטי שוחט, freepik)
ועדת החינוך, התרבות והספורט, בראשות חבר הכנסת יוסף טייב, התכנסה הבוקר (שלישי) לדיון בנוהל שילוב תלמידים עם מוגבלויות בפעילות חוץ בית ספרית. לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, זכאי כל תלמיד עם מוגבלות, להתאמות נגישות אשר יאפשרו לו למצות את יכולותיו, ללמוד ולקחת חלק בכל הפעילויות במוסד החינוכי, ככל שאר התלמידים באופן שוויוני, מכבד, עצמאי ובטיחותי. מתוך תקנה של 25 מיליון שקל, נוצלו בשנת 2022 רק מיליון שקל, שהם 4% בלבד מהתקציב המיועד להנגשת טיולים ופעילויות במוסד חינוכי ומחוצה לו. יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב: "נטפל ונעקוב אחר הנושא הזה. הוועדה שמה לה יעד לנצל את כלל התקציב. יש לוודא שכלל ההורים יידעו על זכאותם".
נועה סוויסה בת ה-16 סיפרה בוועדה: "לפני 8 שנים איבדתי את רגלי בתאונת דרכים. אני צריכה שיתייעצו איתי לפני טיול. בטיול האחרון שהייתי הוציאו המון כסף, אבל זה לא היה ממש טיול. רק מוזיאון ואוטובוס. לא באמת טיילנו. זה מונגש, נכון, אבל זה לא מה שאני צריכה. זה לא מותאם למצב הנפשי והפיזי שלי, ולהיפך, זה רק מוריד אותי למטה. יש נוהל למימון, למלווים אבל לא לשיחה עם הילד. השיחה נעשית מעל הראש שלנו ולא שואלים אותי מה אני רוצה." נועה שאלה את הנוכחים "האם הייתם מרגישים בנוח לצאת לטיול שכולם יודעים שהטיול נראה כפי שנראה בגללכם, גם אם לא נעשתה הכנה חברתית? מה זה שונה לצאת לטיול שכל הכיתה שונאת אותך ומאשימה אותך, והשאלה שלי היא: איפה הנוהל החברתי?”.
ח"כ דבי ביטון: "אחד הנכדים שלי אובחן עם קשב וריכוז. מקבל ריטלין. הציונים שלו בשמים. הוא היה צריך לצאת לטיול והמורה אמרה לאימא שלו שכדאי שתתלווה אליו. זה קומם אותי! הוא לא הופך מפלצת אחרי השעה 16:00. במסגרת לימודית בכיתה הוא מתפקד היטב, ופתאום לטיול לא רוצים לקחת אותו? עירבנו את המפקחת ובסוף הוציאו אותו לטיול".
מפקחת באגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך מימי פלצ'י: "אין להתנות השתתפותם של תלמידים עם זכאות לשירותי חינוך מיוחדים בפעילות חוץ בית ספרית (כמו טיול) בהשתתפות הוריהם או מי מטעמם, אלא אם הרקע הוא התנהגותי. את תכנית הטיולים נדרש בית הספר להקים במאי לקראת השנה הבאה ולהגיש אותה עפ"י חוזר מנכ"ל. יש סיוע של המשרד במימון ההתאמות המונגשות כשהפופולרי הוא אוטובוס מונגש. אין לנו נתונים על כמה תלמידים כאלה יצאו לטיול, כי הם חלק בלתי נפרד מהכיתה." פלצ'י הודתה כי "יש לנו עוד עבודה בהפצת המידע ואנחנו על זה".
אבי עמרם: "בתי בת 13 מתמודדת עם דלקת מפרקים ומאז שהצטרפה ל"שמחה לילד" היא פורחת ויוצאת לטיולים. היא פוגשת גם חברות אחרות עם מוגבלויות. היא לא בודדה. ילדים בטיולי סוף שנה לא תמיד מצטרפים לטיולים. כואב לה שהיא יכולה להצטרף, אבל לא כל חבריה. אני רואה שהיא מתפתחת ואפילו רוצה להיות בעתיד רופאת ילדים".
ח"כ משה טור פז: "כיום אנחנו מכילים ומשלבים יותר ויותר תלמידים. עלינו לייצר מצב שהמודעות תהיה בשטח וגם שתהיה אפשרות להגיש חשבוניות ולקבל החזר. כש-25 מיליון ש"ח המיועדים ייגמרו, נדע שהצלחנו וכולם יצאו לטיול".
יועמ"ש עמותת נגישות ישראל ענת אריאל-זכאי: "על מנת לייצר חוויה נגישה אמיתית של שילוב תלמידים עם מוגבלויות, חייבים להקים מאגר, שיכלול מקומות מיועדים לפעילויות המונגשים לתלמידים עם מוגבלויות, ושהמידע יכלול לאיזה סוגי מוגבלויות המקום מותאם, מהם ההתאמות הקיימות, הן בהיבט נגישות מבנה והן בהיבט נגישות השירות והאם ניתן לקיים המקום פעילות/ הדרכה לקבוצות משולבות, לרבות האם צוות המקום עבר הכשרה לכך".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה