קריירה ולימודים

מתמטיקה ואנגלית הם תנאי הסף לשוק התעסוקה הישראלי

שר הפנים לשעבר, אופיר פינס פז, כיום ראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב, בטור דעה על רקע הדו"ח השנתי של 'רשת ערי מצוינות': "חובתה של מערכת החינוך להכין את תלמידיה למציאות בה יצטרכו לפעול כבוגרים, היא חייבת להכשיר אותם לשוק התעסוקה העתידי". וגם: ההתעקשות של גולדקנופף נגד לימודי הליבה גובה מחיר נורא מהתלמידים ולא נותנת סיכוי לאנשי המגזר החרדי להיחלץ מן העוני?
אופיר פינס פז |  9
אופיר פז פינס (צילום יחצ)
הדו"ח השנתי של 'רשת ערי מצוינות', שהתפרסם בכנס השנתי בתיאטרון חולון, והצביע על עליה נוספת בשיעור הזכאים לבגרות בחמש יחידות במתמטיקה, באנגלית ובתעודת "בגרות מצטיינת" – הוא בגדר חדשות טובות. במיוחד אם נזכיר שבשנה האחרונה מערכת החינוך עדיין התמודדה עם משבר הקורונה.
רשת ערי מצוינות – מייסודה של קרן טראמפ ובניהול המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב - מאגדת רשויות מקומיות שחרטו על דגלן את קידום המצוינות בחינוך. הרשת עוקבת אחר תוצאות בחינות הבגרות ב-256 רשויות מקומיות בישראל. לפי הדו"ח, בשנה האחרונה עלה מספר הזכאים לבגרות בחמש יחידות במתמטיקה ב-137 רשויות, בעוד שב-86 ישובים מספר ירד. במספר התלמידים שלמדו חמש יחידות באנגלית – המספר עלה ב-138 רשויות, לעומת 86 שבהן המספר ירד. בתחום "הבגרות המצטיינת" – המוגדרת כבגרות עם חמש יחידות אנגלית, לפחות ארבע במתמטיקה, ממוצע ציונים של 90 לפחות והצטיינות גם בתוכניות להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית – נרשמה עליה ב-167 ישובים, בעוד שב-55 הייתה ירידה.
 
חובתה הראשונה של מערכת החינוך היא להכין את תלמידיה למציאות שבה הם יצטרכו לפעול כבוגרים – ולהעניק להם את הכישורים שיבטיחו את הצלחתם. היא חייבת להכשיר אותם לשוק התעסוקה העתידי והיום חשיבה מתמטית ושליטה בשפה האנגלית הן דרישות סף לכניסה לרוב הסקטורים במשק מודרני – לא רק בהייטק. אין היום תחום שבו אתה לא נדרש לכתוב מייל באנגלית ולגלות רמה אלמנטרית של יכולת טכנולוגית. אלה מהמאפיינים הבסיסיים של העולם המודרני ומערכת החינוך חייבת להתייחס לכך ולשים דגש, כי שוב לא מדובר במקצועות לימוד אלא באמת בכישורי חיים.
"אין קמח - אין תורה", קבעו אבותינו – ובעולם של היום מתמטיקה ואנגלית הם שקונים את הקמח. חבל מאוד שפרנסי מגזר שלם בחברה הישראלית, המגזר החרדי, מסרבים עדיין להכיר בכך – והתלמידים משלמים על כך מחיר נורא. רק באחרונה הגן היו"ר החדש של יהדות התודה יצחק גולדקנופף על הסירוב העיקש של החינוך החרדי ללמד לימודי ליבה ולקדש את החינוך לבערות בהצהרה המדהימה - "לא ראיתי שהמתמטיקה והאנגלית קידמו כל כך את המדינה בדברים של הכלכלה". וזאת למרות שלא יכול להיות ספק שהמתמטיקה והאנגלית היו הבסיס להקמתה וצמיחתה של תעשיית ההייטק הישראלית, שמיקמה את ישראל בצמרת עולם הטכנולוגיה והכלכלה הבינלאומי וזאת בעוד שכל המחקרים הוכיחו שההשכלה הנרכשת במגזר החרדי לא נותנת כל סיכוי לאנשי המגזר להיחלץ מן העוני, בגלל פערי ההשכלה.
בעולם התחרותי שבו אנחנו חיים – מצוינות אינה קפריזה. היא הכרח. כשמסכמים בדו"ח השנתי החדש את מצטייני המצטיינים – כלומר את הרשויות שנסקו בכל שלוש הקטגוריות – מתמטיקה, אנגלית ובגרות מצטיינת – מסתבר שיש 14 כאלה. מתוך ה-14 – 8 (!) הן רשויות ערביות, נתון שמפיח הרבה תקווה ואופטימיות. זו ללא ספק תעודת כבוד לחברה הערבית דלת האמצעים, בוודאי בהשוואה לרוב הישובים היהודיים. ואמנם זה הסוד שבזכותו גם רשויות קטנות עם תנאי פתיחה מאתגרים מצליחות להתחרות בערים גדולות וברשויות חזקות: הרצון להצטיין וההשקעה הכרוכה ברצון הזה הם שנותנים סיכוי אמיתי לצעירי החברה הישראלית להשתלב כראוי בשוק התעסוקה בישראל ולהשתכר כראוי.
הכותב הינו אופיר פז-פינס, ראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב, לשעבר חבר כנסת, שר הפנים ושר המדע, התרבות והספורט מטעם מפלגת העבודה
תגובות לכתבה(9):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    מה זה הקשקוש הזה: מכון לשלטון מקומי
    קשקוש 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    התקמבנת למשרת אויר? קשקשן, היית שר פנים גרוע. לך לעבוד בעבודה אמיתיתי ולא בקשקשת הזו.
    סגור
  • 7.
    המטרה לחסום חרדים
    מתרגל 11/2022/21
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עשיתי 5 יחידות במתמטיקה וגם בפיסיקה, ואנגלית. חבל שאני לא משתמש בשום דבר מזה בחיי היום יום.
    סגור
  • 6.
    קודם כל צריך קשרים ופרוטקמיה
    תגובה 11/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אח"כ אולי אנגלית ומתמטיקה. אני עבדתי עם אנשים שלא ידעו אנגלית ולא היתה להם בגרות במתמטיקה אבל למרות זאת הצליחו במקום העבודה כי היו להם קשרים ופרוטקציה וגם טיפת מזל.
    סגור
  • 5.
    תתחיל עם פירוק משרד החינוך, הלא הוא המוסד לצימצום השכלת
    כעג 11/2022/18
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ילדי ישראל. העבירו את רוב סמכויותיו לרשויות המקומיות, ותראו שניתן לחנך.
    סגור
  • 4.
    מתמטיקה ואנגלית אכן חשובות
    חרדי 11/2022/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    אבל יחסי אנוש לא פחות. הפערים שהחרדים מפסידים אפשר להשלים בשלושנים. אבל הפערים המחשבתיים היהודיים וההיסטורים שחילונים מפסידים גם 50 שנה לא יעזרו - והגיבובים של אופיר אקוניס (שר שלא הועיל במאומה) הן דוגמה טובה לכך. לתשומת לב הצבור החילוני בישראל; יש יותר חרדים דוברי אנגלית כשפת אם מחילונים דוברי אנגלית "5 יחידות". אז תנוחו. ואני לכשעצמי, למדתי אנגלית בחינוך העצמאי ודובר אנגלית ברמה הרבה יותר גבוהה מכל עמיתיי החילונים! שיש צורך באנגלית יצוגית בחברת אופנה (במחלקת פיתוי) שאני עובד - פונים אלי. החרדי עם הזקן והכיפה השחורה הגדולה. גם אשתי עובדת ודוברת עברית כשפת אם וספרדית ואנגלית (קריאה וכתיבה) אז כבר לבלבל לנו את המוח - כי אנו מעדיפים למלא אותו בדברים מועילים (גם אם בעיניכם 'הנאורות' דוגמת פרופ' אמיר חצרוני הנאור הגדול, זה בזבוז זמן) ולא גיבובים.
    סגור
  • ל-4
    ל-4 11/2022/20
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש הרבה חרדים דוברי אנגלית כי הם נולדו במדינה דוברת אנגלית. תבדוק כמה חרדים שלא נולדו ולא גרו במדינה דוברת אנגלית אכן יודעים אנגלית.
    סגור
  • 3.
    מה פתאום?
    נתין המדמנה 11/2022/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לפיד בכנסת ו"ראש ממשלה" בגלל האנגלית שלו? כי למד ויודע מתמטיקה?
    סגור
  • 2.
    איך 256 רשויות? הם מודדים גם את אחת המועצות התעשייתיות?
    אחד שלמד לספור 11/2022/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    או שב 5 יחידות מתמטיקה 257-2=256?
    סגור
  • 1.
    כדי לעשות כסף לא צריך לדעת לא מתמטיקה ולא אנגלית.
    תמים 10/2022/30
    הגב לתגובה זו
    3 0
    כדי לעשות כסף לא צריך לדעת לא מתמטיקה ולא אנגלית. צריך לדעת איך להוציא כסף מטיפשים ותמימים
    סגור