רכב

האם הרכב הסיני שלך מרגל אחריך? זה החשש בישראל

האם הרכבים הסיניים באמת מהווים סיכון לריגול אחרי הנוהגים בהם? בזמן שבישראל הם מהווים נתח שוק משמעותי, בארצות הברית כבר מתחילים לנקוט בצעדים נגד מותגים סיניים
רפאל בן זקרי | 
רכב סיני-אילוסטרציה (צילום freepik, unsplash)
שוק הרכבים הישראלי כבר מזמן איננו נשלט רק על ידי יצרניות רכב יפניות או אירופאיות. בישראל יש יותר מ-20 מותגי רכב סיניים, וכמעט אחת מכל חמש מכוניות חדשות בישראל מיוצרת בסין. צו חדש של הנשיא ביידן מהחודש האחרון מעורר שוב את השאלה האם רכבים סיניים עלולים לעקוב אחרינו.
ב-14 במאי החודש, העלה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן את המכס על רכבים חשמליים סיניים מ-25% ל-100%. "כלי רכב מסין יכולים לאסוף נתונים רגישים על האזרחים והתשתיות שלנו, ולשלוח את המידע הזה בחזרה לממשל בסין… ניתן לגשת לרכבים האלו או להשבית אותם מרחוק," אמר ביידן בהצהרה.
חששות מריגול דרך רכבים סיניים עלו כבר בעבר. ב-2018, דיווחה סוכנות הידיעות AP כי מכוניות חשמליות סיניות אוספות מידע על מיקומן, בהוראת הממשל הסיני. מומחים בתחום הסייבר הזהירו לא אחת כי מכוניות מודרניות, בעיקר חשמליות, מכילות מצלמות ומיקרופונים, מחוברות לטלפונים הניידים שלנו ויכולות אפילו לקרוא את ההודעות בהם.
בארצות הברית קמה התנגדות פוליטית לייבוא רכבים סיניים בעיקר מחשש לריגול. הסנאטור שרוד בראון ואחרים קראו לנשיא לאסור לחלוטין את ייבוא הרכבים החשמליים הסיניים, ובראיון לרשת CBS אמר בראון כי רכבים אלה עלולים להעביר נתונים אישיים ומידע של אזרחים אמריקאים למפלגה הקומוניסטית הסינית - "איום ברור לביטחון הלאומי".
אליסה סלוטקין, לשעבר אנליסטית ב-CIA ופקידת ביון והגנה, אמרה כי "אלפי רכבים מתוצרת סין שיגיעו לארץ יעניקו להם [לסינים] כמות עצומה של נתונים עשירים על דברים כמו בסיסים צבאיים אמריקאים, מתקני תשתית קריטיים וכן מיקומים חשאיים".

בראון קרא לממשל ביידן לאסור על ייבוא רכבים סיניים וטכנולוגיית רכבים חכמים סינית, וללחום נגד הניסיון של סין להיכנס לשרשרת האספקה של ענף הרכב האמריקאי. לטענתו, טכנולוגיית הרכבים החשמליים עשויה לאפשר לסין לאסוף מידע על דפוסי תנועה, תשתיות קריטיות וחיי הנהגים.
למרות החששות מפני ריגול אפשרי מצד הממשל הסיני באמצעות רכבים חשמליים, המגמה בשוק הישראלי מראה כי היצרניות הסיניות צפויות להמשיך ולהגדיל את נתח השוק שלהן. לפי דיווחים, שירות הביטחון הכללי אמנם נמנע משימוש ברכבים סיניים מחשש לריגול, אך בצה"ל הם ממשיכים להיות בשימוש יומיומי בשלב הזה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה