כנס התחדשות עירונית תל אביב  - מסכמים שנה

"המדינה מנותקת מהרשויות המקומיות. הביורוקרטיה בלתי נסבלת ולא מצליחים לשנות אותה"

עודד גבולי - אדריכל, מתכנן ערים ומהנדס עיריית תל אביב לשעבר, סקפטי בכל הנוגע להצלחת השילוב בין התחדשות עירונית לרגולציה. לאו דווקא בגלל העירייה, אלא בעיקר בשל ההתנהלות ברמת המדינה. "מקבלים פה החלטות פוליטיות שאין להן אחיזה במציאות"
אור בוקר | 
עודד גבולי, אדריכל ומתכנן ערים (צילום פרטי)
חוק ההסדרים והחלופה לתמ"א 38 שגיבשה שרת הפנים, איילת שקד, הפיחו לא מעט תקוות באשר לקידום תחום ההתחדשות העירונית בכלל ובתל אביב בפרט. אלא שיש מי שחושב אחרת, ובמצב העניינים הקיים מתקשה לראות את האור בקצה המנהרה.
מדובר בעודד גבולי - אדריכל, מתכנן ערים ומהנדס עיריית תל אביב לשעבר - שמסכם בראיון ל-ice את השנה החולפת בתחום, ומותח ביקורת חריפה על התנהלות המדינה, שמקשה לדבריו על ההתחדשות העירונית להמריא. להשקפתו, רק שינוי תודעתי מרחיק לכת וחקיקה מחודשת עשויים לשנות את התמונה.
"במהלך השנה החולפת הייתה פעילות של הרבה מאוד גורמים. אנו רואים שחברות מתנפלות על כל מה שזז וקשור בהתחדשות עירונית - אם במסגרת פינוי-בינוי ואם בתמ"א 38, ויש ביניהן מאבקים ומלחמות", פותח גבולי. "יותר מדי אנשים מעורבים בתחום הזה, משום שהנושא נורא חם, כולם רבים על עוד פרויקט, על עוד חתימה ועל עוד דייר. המשמעות היא שתחום ההתחדשות העירונית הוא שדה מטורף ודי פרוץ".
על היחס לו זוכה תחום התחדשות העירונית מצד קברניטי עיריית תל אביב, אומר גבולי: "היזמים מביאים לעירייה פרויקטים והיא מנסה לקדם אותם - אבל עם כל הכבוד, המחיר קשור לדברים כמו צפיפות ושטחי ציבור. בסופו של דבר כל הנושא בעייתי מאוד בשל התנהלות המדינה והרשויות, שנובעת גם מחוק התכנון והבנייה. קיימת בארץ ביורוקרטיה בלתי נסבלת ולא מצליחים לייעל אותה. זה גם לא יקרה, אלא אם יעשו כאן מהפכה רצינית".
לאורך שנים הביורוקרטיה המסועפת סביב הליכי התכנון והרישוי מהווה חסם משמעותי לקידומם של פרויקטים. איך בכל זאת ניתן לייעל את התהליך?
"כבר שנים אני חוזר ואומר שצריך לזרוק את החוק לפח ולהתחיל מחדש. המדינה במצב חירום - אין מספיק קרקעות וגם אין מספיק עתודות קרקע. צריך לעשות הוראת מעבר לחוק הקיים למשך שנה ואחר כך לשנות את החוק. מדובר בתהליכים מסובכים ומורכבים ממגוון סיבות רחב, ושום דבר לא יכול לשפר אותם. כמו שאני רואה את הדברים, הפתרון היחיד הוא רק להתחיל מחדש, אין דרך אחרת. אם יש לך פולקסווגן משנת 1965 שכל הזמן רק מתקלקלת, אתה לא מתקן אותה אלא מחליף רכב. אין לזה תוחלת, אבל לצערי בישראל לא מבינים ומנסים פתרונות קלים כמו שכונות חדשות, ערים חדשות, או ניסיונות לנצל קרקעות שאסור לנצל עכשיו. בשנת 2050 יהיו כאן 15 מיליון איש וכמו שזה נראה, לרבים מהם פשוט לא יהיה איפה לגור".  
איזו בשורה מביא חוק ההסדרים שעבר בימים האחרונים בקריאה ראשונה ליזמים ולבעלי הדירות?
"לדעתי אין שום בשורה, יש פסוריאזיס. לא משנה מה המדינה תעשה, בכל פעם שהיא מתערבת היא רק מקלקלת את התהליכים. אני סבור שהמדינה מנותקת מהרשויות המקומיות ולא עושה דבר שמועיל להן. חוק ההסדרים לא ממש משנה, כי הוא לא מטפל באופן יסודי בבעיות שצריך לפתור בצורה מקצועית ונכונה. בכל תחום אחר, כשיש לך בעיה אתה הולך למומחה שיעזור לך, אבל בתחום התכנון והבנייה בארץ זה לא קורה, והרבה פעמים מי שקובע את החוקים אלה לא אנשי מקצוע. עצוב שבמקום להתייעץ עם אנשי מקצוע מנוסים בתחום כמו מהנדסי ערים ועורכי דין, מקבלים החלטות פוליטיות שאין להן שום אחיזה במציאות".

 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה