מדדים ומחקרים

כמה הרוויח מי שהשקיע בפייסבוק לפני 5 שנים?

לפני 5 שנים ניתן היה לרכוש נכס נדל"ני, משאת החלומות של כל ישראלי, אבל היה מי שחשב על תשואה גבוהה יותר והשקיע בפייסבוק והוא הרוויח לא מעט; אז מה קרה למניה ב-5 השנים האחרונות?
ניצן כהן | 
מארק צוקרברג (צילום פייסבוק/מארק צוקרברג)
אם נשאל ישראלי ממוצע מה ההשקעה הכי טובה? רוב הישראלים יגידו נדל"ן. נדל"ן להשקעה מניב תשואה חד ספרתית נמוכה מידי שנה, אבל יש משקיעים שחיפשו אלטרנטיבות להשיג תשואה גבוהה ופייסבוק הייתה לפני 5 שנים כבר מוסכמה שהיא כובשת את העולם והשאלה הגדולה הייתה: עד כמה רחוק תגיע הרשת החברתית הפופולרית שהפכה להיות האומה הגדולה בעולם.
אם כן, מי שהעדיף לחפש תשואה "בעולם החדש", כלומר בפייסבוק שהיא הרשת החברתית הפופולרית בעולם הרוויח 164% על ההשקעה, כלומר יותר מפי 2.5 על הכסף. כלומר אם רכשתם מניית פייסבוק לפני 5 שנים עשיתם 164%.
צריך לזכור, הצד השני של הסיכוי הוא הסיכון והשקעה בשוק ההון אינה מתאימה לכל אחד. אם אתה משקיע שונא סיכון הרי שלא תחפש את התשואות בשוק ההון אלא בנכסים סולידיים הרבה יותר כמו נדל"ן, אבל אם אתה מוכן לקחת סיכון כדי להשיג תשואה הרי ששוק ההון היה מקום נהדר בשנים האחרונות.
פייסבוק היא למעשה תמצית הקידמה האנושית. האינטרנט עשה את הכל קרוב כל כך ונגיש כל כך, לכל אדם ובחינם (אם אתם מוכנים לוותר על הפרטיות שלכם) ולכן אם רצינו לקחת חלק במהפכת המידע, בהנגשה שלו ובאפשרויות הבלתי מוגבלות שהוא נותן לאנושות הרי שהשקעה בפייסבוק הייתה השקעה לגיטימית לגמרי והיא הניבה את הפירות למי שהאמין במהפכה הזו.
ענקיות הטכנולוגיה נמצאות בתקופה האחרונה תחת מתקפה. על פי הטענות הן גוזלות הכנסות (וטרפיק) מיצרני תוכן, הן מפרות באופן בוטה את הפרטיות של המשתמשים ולא פחות חשוב הן מתחמקות מלשלם מס על מלוא הכנסותיהם.
הטענות האלה נכונות בעיקרן אבל צריך להסתכל על הדברים באספקלריה קצת יותר רחבה. נושא הפרטיות הוא נושא רגיש, איסוף פולשני של מידע על הגולשים מטריד מאוד אבל אם ימצא הפתרון שיביא את הצורך של פייסבוק (ושאר ענקיות הטכנולוגיה) לתת שירות ממוקד מטרה למפרסמים במקביל לאיסוף לא חודרני ולא פולשני ולא חושפני מידי הרי שניתן יהיה לחיות עם זה.
באשר לטענות על גזל של תוכן עד כדי הפרת זכויות יוצרים הרי שניתן לראות את הפתרון שנמצא לנושא הזה באוסטרליה, שם ענקיות הטכנולוגיה משלמות כסף ליוצרי התוכן ואולי כאן נמצא פתרון של שיתוף בהכנסות בין יצרני התוכן לענקיות הטכנולוגיה, פתרון שכנראה יתרחב בהמשך לאירופה והדרך משם לשאר העולם קצרה.
באשר לטענות על הימנעות מתשלומי מס הרי שכאן יש התנגשות חשיבתית. מחד כל מדינה רוצה את המס אצלה ומאידך העולם היום פתוח וענקיות הטכנולוגיה צריכות לפרוש תשתיות כמעט בכל מקום בעולם ולכן נראה שכאן לא יהיה פתרון אחיד.
הסיפור בנושא המס יהיה בסגנון של כל דאלים גבר ולכן נראה שככל שארה"ב תילחץ על ענקיות הטק הן יעבירו את המרכזים שלהן לארה"ב וישלמו שם מס, השאלה הגדולה תהיה אם ישלמו מס גבוה משמעותית מכפי שהיו משלמות על פי התכנון הקודם, כלומר באירלנד על הפעילות מחוץ לארה"ב וכד'. זו הסיבה, אגב לירידות החדות במניות הטק בימים האחרונים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה