נדל"ן ותשתיות

יצא לדרך פיילוט בין רכבת ישראל לרשות מקרקעי ישראל לפיתוח התחנות בארץ

מקומות מסחר ותעסוקה ייבנו במתחם תחנת רכבת מודיעין מרכז. מנכ"ל רכבת ישראל: "מקדמים תפיסה חדשה של תחנות הרכבת, בדומה למקובל ברחבי העולם – הנוסע שייכנס לתחנות בעתיד ייהנה מחוויית נסיעה משודרגת. לא רק נסיעה ממקום למקום"

אריאל נוי |  1
רכבת מודיעין (צילום צחי כץ)
הנהלת רשות מקרקעי ישראל ודירקטוריון רכבת ישראל אישרו לראשונה מתווה לשיווק ופיתוח מגרש המיועד לבנייתם של שטחי תעסוקה ומסחר במתחם תחנת הרכבת במודיעין מרכז אשר יהוו חלק בלתי נפרד ממרכז העיר מודיעין.
הפרויקט, ראשון מסוגו, מהווה סנונית ראשונה בשימוש ובניצול מיטבי של מיזמי תשתית המצויים, בין היתר בלב אזורי הביקוש במדינת ישראל. פיתוח ושיווק תחנת רכבת מודיעין מרכז המצויה בלב מע"ר מודיעין מהווה מודל למדיניות רמ"י לפיתוח מודרני הכולל עירוב שימושים: שטחי  ומסחר ותעסוקה בהיקף משמעותי במתחם אחד המחובר עם מוקד תחבורה ציבורית עתירת נוסעים.
מדובר בפרויקט חלוץ במגמה לעירוב שימושים, במתקני תשתית ,בדגש על תחבורה, תוך שיתוף פעולה בין רמ"י לגופי התשתית, מגמה אשר צפויה להתגבר בשנים הקרובות. מדובר בפרויקט נוסף שיוצא לדרך, במקביל לפרויקטים נוספים בתחנת לוד, כרמיאל ועוד, כפיילוט להסכם שייחתם בין רכבת ישראל לרשות מקרקעי ישראל, לפיתוח תחנות הרכבת בישראל.
במקביל, מקדמת הרכבת עשרות פרויקטים נוספים של פיתוח מתחמי תעסוקה, מסחר, ואף מגורים במתחמי הרכבת השונים בכל רחבי הארץ במסגרת הפעילות שמתבצעת ע"י חברת הבת לפיתוח מתחמי רכבת.
נזכיר כי בתחילת שנת 2014 חתמו רכבת ישראל ורשות מקרקעי ישראל על הסכם לפיתוח מקרקעין בתחנות. על פי ההסכם, ניתן יהיה לפתח אזורי מסחר, תעסוקה ומגורים בשטחי התחנות ובמגדלים מעליהן.
המודל הותווה על בסיס ניסיון שהוכיח את עצמו במדינות רבות, בהן משמשות תחנות הרכבת כמרכזי תעסוקה, בילוי ומסחר מניבים ושוקקי חיים, המשמשים לא רק כתחנת מעבר עבור הנוסעים, אלא כמרכזים פעילים בלב המרקם העירוני, הנגישים על ידי שירות רכבתי לאורך כל שעות היום. ברבים מהפרויקטים, יוקמו גם מרכזי תחבורה המאגדים יחדיו תחבורה ציבורית באוטובוסים ומערכות הסעת המונים אחרות.
פיתוחו של הפרויקט ייעשה במקביל להמשך השירות השוטף לנוסעי תחנת הרכבת במודיעין, אשר צפוי להשתדרג משמעותית בשנים הקרובות עם חיבורה של העיר לשני פרויקטים רחבי היקף שהרכבת מבצעת בימים אלה אשר יחברו את העיר מודיעין וסביבתה לירושלים, יישובי השפלה ומישור החוף הדרומי, באמצעות הקמה של קווי רכבת חדשים שיתחברו לקווים הקיימים, ויגדילו את תדירות הרכבות בעיר מודיעין, יקצרו את זמני הנסיעה ליעדים רבים, ויוסיפו מגוון יעדים חדשים.
מנהל הרשות יעקב  קוינט מסר: "המכרז מהווה סנונית ראשונה של מודל עירוב שימושים יחד עם מוקדי תחבורה ציבורית אשר יעמדו בחזית הפיתוח. שיתוף הפעולה בין רמ"י ובין הרכבת מאפשר ניצול אפקטיבי ואופטימאלי של הקרקע באזורי הביקוש  שם יש מחסור בשטחים נוספים לפיתוח".
קוינט מוסיף כי מימוש הפרויקט יהווה מודל לעירוב השימושים במתקני תשתית ותחבורה ציבורי: "רמ"י עומלת על פיתוחם כחלק ממגוון פתרונות לצרכי המשק באזורי הביקוש הקיימים והמתהווים מסביב למוקדי התחבורה הציבורית".
עו"ד משה שמעוני, יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, הוסיף: "דירקטוריון רכבת ישראל שם לעצמו למטרה אסטרטגית לייצר מנועי צמיחה חדשים לרכבת בשנים הבאות. ההסכם שייחתם בין שני הגופים ייצר שיתופי פעולה רבים העתידיים בתחום הנדל"ן. ההסכם צפוי לייצר לרכבת ישראל אפיקי הכנסה נוספים אשר יופנו לשיפור השירות הרכבתי בכל הארץ ולטובת ציבור הנוסעים".
מיכאל (מיכה) מייקסנר, מנכ"ל רכבת ישראל: "רכבת ישראל מקדמת תפיסה חדשה של תחנות הרכבת, בדומה למקובל ברחבי העולם – הנוסע שייכנס לתחנות בעתיד ייהנה מחוויית נסיעה משודרגת. לא רק נסיעה ממקום למקום אלא גם מרכז מסחרי ועסקי,  שיאפשר לו להשלים את צרכיו בדרך לשגרת יומו ובחזרה ממנה. החנויות שייפתחו במתחמים ייהנו מהצמיחה האדירה במספר הנוסעים ברכבת, והעסקים שישכרו משרדים במתחמים ייהנו מתחנת רכבת צמודה עבור עובדיהם".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    תיקון מחדל במסווהשל שידרוג
    מבין עיניין 08/2021/02
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כשבנו ושיפצו את התחנות לא לקחו בחשבון את התאמת גובה הרציף למפתן פתח הקרונות. רכבת ישראל רכשה קרונות שלא תואמים לגובה שפת הרציף, כתוצאה מכך יש הפרשי גבהים בין דלת הקרון ובין גובה הרציף בתחנות שונות בארץ. סכנה של מעידת נוסעים בזמן ירידה מהרכבת. שווה בדיקה
    סגור