נדל"ן ותשתיות

האוטובוסים העירוניים הופכים להיות חשמליים, כמה זה יעלה לנו?

הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות קיימה ועדת היגוי ראשונה לצורך הערכות חשמול התחבורה הציבורית בישראל שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מיכאלי: אנחנו בעיצומו של משבר ביכולת שלנו לנוע במדינת ישראל, גם ברמת חופש התנועה וגם ביכולת להתפתח כלכלית וחברתית.
אריאל נוי |  1
מרב מיכאלי, איילת שקד, דלית זילבר (צילום משרד התחבורה, משרד הפנים, ניב קנטור)
הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) בהובלת מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר, ובמעמד שרת התחבורה, מרב מיכאלי, קיימה היום (רביעי) ועדת היגוי ("קונגרס") ראשונה מסוגה לצורך הערכות חשמול התחבורה הציבורית בישראל. בוועדה השתתפו נציגים מ-103 רשויות מקומיות, נציגי משרדים ממשלתיים, חברות ממשלתיות, ארגונים אזרחיים לקידום תחבורה בת קיימא ובעלי עניין נוספים. הדיון היה פתוח לציבור ושודר בשידור חי ביוטיוב.
במסגרת הדיון הציג מינהל התכנון את התוכנית לתשתית לאומית בפריסה ארצית לצורך חשמול מערך התחבורה הציבורית (תת"ל 130), כחלק ממהלך לשיפור השירות של התחבורה הציבורית ולצמצום הפליטות וזיהום האוויר, ובהתאם ליעד כי עד שנת 2026 60% מהאוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים. בפרק זמן זה, תמשך ההצטיידות באוטובוסים חשמליים, ותקודם בטווח הקצר תוכנית רוחבית שתאפשר את תוספת הזכויות הנדרשת במסופים קיימים או מאושרים עבור עמדות טעינה חשמלית ומבני שנאים, ובטווח הארוך יקודמו תוכניות להקמת מסופי אוטובוסים חשמליים בפריסה ארצית. 
התוכנית מתייחסת לטווח המידי, הבינוני והארוך, וכוללת פתרונות רוחביים להתקנת עמדות הטענה והשנאה לאוטובוסים חשמליים במסופי התחבורה הציבורית ובחניוני הלילה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית בישראל לירוקה ולנקייה יותר. אז כמה יעלה לחשמל את האוטובוסים? על פי הערכה ראשונים רק מסופי התחבורה יעלו 300 מיליון שקל. 
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: שיתוף הפעולה בין הות"ל לבין משרד התחבורה הוא בשורות מדהימות ואין ספק שתכנון בר קיימא חייב ללכת יד ביד עם תחבורה רלוונטית. אנחנו בעיצומו של משבר ביכולת שלנו לנוע במדינת ישראל, גם ברמת חופש התנועה וגם ביכולת להתפתח כלכלית וחברתית. המפתח לצאת מהמשבר ומהתקיעות הוא להעלות את התחבורה הציבורית שלנו כמה מדרגות ובמיוחד לעבור לתחבורה ציבורית נקיה. כדי שזה יקרה דרושים לא רק כלי רכב חשמליים, אלא תשתית מתאימה לטעינה ולתפעול אותם רכבים. הכינוס הזה חשוב ליכולת שלנו לקדם את זה ואני מחכה בקוצר רוח לתוצאות מעולות וליישום אפקטיבי ומהיר שלהן".
שרת הפנים, איילת שקד: "כפי שהצהרתי עם כניסתי לתפקיד, נושא התשתיות בדגש על קידום תוכניות לתחבורה ציבורית יהיה בראש סדר העדיפויות שלנו. הדיון שהתקיים היום בשיתוף משרד התחבורה ונציגי הרשויות המקומיות, הינו צעד לקראת מימוש התוכנית לחשמול התחבורה הציבורית בישראל. התוכנית תשפר הן את חווית הנסיעה והן את שיפור איכות החיים בערים".
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר: "חשמול התחבורה הציבורית הינו אינטרס לאומי ומינהל התכנון מקדם את ההליך בתיאום בין כלל הגורמים הרלוונטיים - משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, חברת ניהול המערכת ורשות החשמל. התוכנית תיתן מענה לטווח המידי ולטווח הארוך, ותכלול פתרונות הטענה והשנאה לאוטובוסים, ובכך תשפר את חווית הנסיעה הן לנוסע והן לנהגים ואת איכות החיים בערים, תוריד את עלויות התפעול ותשפר את היעילות הכלכלית בטווח הרחוק. כמו כן, חשמול מערך האוטובוסים יתרום לא רק לאיכות האוויר אלא גם יאפשר הסרת חסמים לבינוי מעל חניית אוטובוסים, ובכך יתרום גם לניצול מיטבי של הקרקע העירונית, במדינה שבה משאב הקרקע הולך ואוזל".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    יאללה, במהרה בימינו אמן
    מתן 07/2021/23
    הגב לתגובה זו
    1 0
    פחות רעש, פחות זיהום, פחות עלויות תחזוקה ודלק
    סגור