דעות

קמפיין הגיוס של נתניהו מעלה שאלות על תפקיד העיתונאים

עיתונות משמאל ומימין צריכה להיות פרשנית. עיתונאים מעולם לא היו רק "מסקרים אובייקטיבים" של תופעות חברתיות. לכל עיתונאי עמדות ומוטיבציות וטוב שימצא בויכוחים רעיוניים עם עמיתיו למען חברה פלורליסטית
ד"ר עומר קינן וד"ר מוטי גיגי (צילום פרטי ואלה גיגי)
האתגרים הניצבים בפני ישראל 2022 רבים כחול הים. פערים כלכליים מעמיקים, משפחות נכנסות ויוצאות מבידוד, עסקים פרטיים נסגרים ואלימות גואה בבתי הספר. בזמן זה, עיתונאי אחד, ינון מגל יחד עם ברל'ה קרומבי, בחר להקים פרויקט גיוס המונים עבור ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה היום, בנימין נתניהו, תחת הכותרת "נתניהו, לעולם לא תצעד לבד".
גיוס המונים בדרכיו השונות (לא רק הכלכליות) נחקר מזה שנים רבות על ידי חוקרים במדעי החברה. אלה טרודים בשאלה מה גורם לאנשים פרטיים להצטרף למטרה חברתית, לתרום עבורה משאבים כלכליים, משאבי זמן, משאבים רגשיים ומשאבים אינטלקטואליים? המחקר בנושא מלמד שאנשים נרתמים למען רעיון או מטרה כאשר הם חשים כי בהצטרפותם יזכו לבטא את רגשותיהם, את עולמם הערכי והאידיאולוגי, וכי המטרה החברתית למענה הם פועלים קשורה באופן הדוק עם זהותם כאנשים פרטיים ועם השתייכותם לקהילה. לנתניהו תומכים רבים ואחד מהם שמבין את עקרון ההירתמות הזה הוא ינון מגל. בפועלו, מגל מעלה שאלות מהותיות על דמותו ותפקידו של העיתונאי ושל מוסד העיתונות במאה ה-21. לא בכדי נתרמו מעל מיליון שקלים בכמה שעות.
עיתונות משמאל ומימין צריכה להיות פרשנית. עיתונאים מעולם לא היו רק "מסקרים אובייקטיבים" של תופעות חברתיות. לכל עיתונאי עמדות ומוטיבציות וטוב שימצא בויכוחים רעיוניים עם עמיתיו למען חברה פלורליסטית.
 
לצד זה, מעשה ההתרמה מעלה שאלות מוסריות המטילות צל כבד על תפקידו של העיתונאי. האם נכון שעיתונאים יתרימו כספים בעבור פוליטיקאים? האם עיתונאים צריכים לקחת חלק אקטיבי באופן שבו פוליטיקאי לוקח החלטות הרות גורל על עתידו? האם מכל המצוקות החברתיות אשר התגברו בתקופת הקורונה (רובן ידועות היטב לאנשי תקשורת) שבה רבים באוכלוסייה עסוקים בלהשאיר את ראשם מעל המים, זה הזמן לעשות זאת? מיהו העיתונאי ומה המשמעות של גיוס כספים עבור אדם אמיד שעל פניו, אינו זקוק לאותם כספים בעת משבר חברתי זה? במיוחד אם פניו לעסקת טיעון.
ינון מגל הוא רק שכבה אחת במעטפת המסגור התקשורתי של הפרשה. לצידו, העיסוק המתמשך של הערוצים השונים, האם ביבי יחתום או לא יחתום על עסקת הטיעון. השאיפה המובלעת ברוב הסיקור התקשורתי סביב עסקת הטיעון, היא האם יהיה קלון או לא. אם יהיה קלון, ביבי ירד סופית מהבמה הפוליטית בשנים הקרובות, אם לא אז ביבי חזר ובגדול (יואשם בכמה סעיפים אבל יוכל לחזור להיות ראש ממשלה). החוויה התקשורתית בימים האחרונים, היא דרמה, סוג של מרוץ סוסים. מחד הימים הספורים שנותרו למנדלבליט כיועץ משפטי, ומאידך ההחלטה של ביבי להסכים להסכם הטיעון שטמון בחובו גם קלון. 
האופן שבו התקשורת מתערבת בנעשה, בין אם בצורה ישירה ובין אם באופן עקיף, חורג מתפקידה. אנו סבורים כי על אמצעי התקשורת לקחת צעד אחד אחורה ולשאול מה המטרה של התקשורת בישראל? מהו דמות העיתונאי ומה תפקידו כפרשן? כיצד עיתונות יכולה להיות קשובה לסוגיות חברתיות רבות וחשובות וכך גם לשנות את איזון זמן המסך. התקשורת לא צריכה להיות אובייקטיבית, אבל ההתעסקות בשחקן פוליטי פעיל ממסכת כל נושא חברתי ומוסרי אחר. 
הכותבים ד"ר מוטי גיגי, ראש המחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר  וד"ר עומר קינן מרצה במחלקה לתקשורת במכללה האקדמית ספיר וחוקר אינטראקציות ושיח בסביבות דיגיטליות
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    לחקור את ינון מגל. הוא ליצן, אבל מסריח שמשהו לא כשר שם (ל"ת)
    יורם 01/2022/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 4.
    לשמאלנים הכל מותר
    פתוחה הטעיית 01/2022/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    צבועים ארורים
    סגור
  • 3.
    גיוס כסף למסכן מבלפור
    יוסי 01/2022/19
    הגב לתגובה זו
    1 2
    לא להאמין,תראו מי מגייס כספים לנוכל מבלפור,בראשם ינון מגל העיתונאי המחונן,שכלם שמעו מה עשה לנשים כשהיה עורל וואלה,תתביישו,מלחכי פנכה.
    סגור
  • 2.
    תקשורת אמורה לשקף=ראי של מציאות-בפועל פרשנות עם אגנדה (ל"ת)
    איתן 01/2022/18
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 1.
    האם עיתונאים צריכים להשתלח באירגונים שמתרימים? (ל"ת)
    בואו 01/2022/18
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור