דעות

הוותמ"ל גרם לנזקים סביבתיים ולא תרם למאבק ביוקר הדיור

ככל שישראל תלך ותצטופף עם תוספות הילודה, כך כולנו נהיה חשופים בכל עת ובכל מקום לאינספור גורמי זיהום וחולי קרינה, זיהומי אויר, מים, מזון, אדמה וטבע. לכן, חובתה של הממשלה להבטיח סטנדרטים של פיתוח איכותי שאם לא כן, ישראל תהפוך לגיהנום שקשה יהיה לחיות בו
מאיה יעקבס |  1
מאיה יעקבס (צילום דור מלכה)
ישראל ניצבת בצומת היסטורי של פיתוח מואץ בתחומי בינוי לדיור ותחבורה, אנרגיה, חקלאות ועוד, תוך התמודדות עם הקורונה והמשבר הכלכלי, וצורך להיערך למשבר האקלים. שורה ארוכה מאוד של סיכונים והחלטות שגויות מאיימים על איכות ובריאות החיים בארץ.
ככל שישראל תלך ותצטופף עם תוספות הילודה, כך כולנו נהיה חשופים בכל עת ובכל מקום לאינספור גורמי זיהום וחולי- קרינה, זיהומי אויר, מים, מזון, אדמה וטבע. לכן, חובתה של הממשלה להבטיח סטנדרטים של פיתוח איכותי כמו בהולנד או דנמרק ומדינות מתקדמות אחרות, שאם לא כן, ישראל תהפוך לגיהנום שקשה יהיה לחיות בו. מדינה בלי מים, אויר ואדמה נקיים, שהיא מדינה בלי עתיד.
דו"ח המדענים על משבר האקלים שפורסם לאחרונה קבע, שאמנם כבר לא נצליח לבלום את התחממות כדור-הארץ, אבל נוכל עדיין למתן את עוצמת השריפות והשיטפונות הצפויים. אסונות הטבע המזעזעים שראינו הקיץ בעולם, הם רק הפרומו לזוועות הגדולות בעתיד. החדשות הטובות הן, שאם נפעל בדחיפות וביחד עדיין אפשר להציל את המצב. הכי דחוף לנטוש את הגז והנפט לטובת אנרגיה מתחדשת, ובינוי הארץ תוך הגנה על שטחים פתוחים, על העצים והים, שהם יצרני החמצן, מורידי הטמפרטורות וסופחי הפחמן דו-חמצני.
היופי הוא, שאותם המהלכים הנדרשים לבלימת משבר האקלים גם יורידו את זיהום הסביבה ויפחיתו דרמטית את מספר החולים. מאות אלפי אנשים חולים בארץ במחלות שאפשר היה למנוע, אם הסביבה פחות מרעילה. חיזוק המשרד להגנת הסביבה והפיכתו למשרד לבטחון בריאות האדם והטבע, עם סמכויות, תוספות כוח אדם, כוח והרתעה מול מזהמים, היה מייצר חיסכון של מיליארדים בעלויות הבריאות מרקיעות השחקים, מחזק את החוסן הלאומי ומכין את ישראל למשבר האקלים.
לצערנו, ההפך המוחלט מתרחש. הממשלה מתנהלת מהזווית הכלכלית קצרת המועד בלבד ומתעלמת מצרכי המשק בעוד חמש, עשר ועשרים שנה שיש לתת להם מענה מעכשיו. על האוצר לחשב את העלויות העתידיות הגבוהות שיחסוך בהוצאות הבריאות שיעלו עם השנים בעקבות העלייה בתחלואה, ההוצאות לשיקום התשתיות שייפגעו, של אספקת מזון כתוצאה מהפגיעה בחקלאות, שיקום הטבע ועוד.
שורת חוקים ורפורמות ברגולציה מקודמים, שיפגעו אנושות ביכולת של הציבור, של ראשי רשויות ושל פקידות מקצועית במשרדי הממשלה האחראיים, מלשמור על תושבי ישראל. "רשות הרגולציה" שתקום במשרד ראש-הממשלה, היא גוף שמשפטנים בכירים הגדירו כשינוי משטרי בישראל, משום שמפקיעה כוחם של פקידות מקצועית במשרדי הבריאות, הכלכלה והגנת-הסביבה לטובת זוויות כלכליות צרות, שינוהלו בידי אנשים ללא הכשרה רלוונטית. היא המקום שאליו יבואו תעשיינים מזהמים בבבקשה לבטל את דרישות המשרד להגנת הסביבה בטענה שמכבידים עליהם. רשות הרגולציה תעזור למזהמים, ולעזאזל בריאות הציבור והטבע.
למרות משברי האקלים והזיהום, הצורך להיערך מראש ולהקטין סיכונים, הממשלה תוקעת מקלות במאמצים לקדם אנרגיה מתחדשת ובמקום זאת הופכת אותנו לחצר האחורית המזוהמת של העולם, ומרחיבה פעילות גז ונפט: הסכם קצא"א עם האמירויות יוצר סיכון גבוה לזיהום נפט בים-סוף, ים-תיכון ולכל אורך הצינור, והכוונה להרחיב ולהאיץ קידוחי גז ונפט בים-תיכון בהשקעת מיליארדים מכספי הציבור במקורות האנרגיה של האתמול במקום באלה של המחר, היא בבחינת החלטה כלכלית גרועה שלא מבינה לאן העולם הולך ותוקעת אותנו מאחור.
חוקים דורסניים נוספים המקודמים הם הוותמ"ל (וועדות מיוחדות לתכנון מתחמים מועדפים לדיור) וחוק המטרו. לאורך שנותיו, הוותמ"ל גרם לנזקים תכנוניים וסביבתיים ולא תרם למאבק ביוקר הדיור. חוק המטרו יאפשר למתכנני הרכבת לעשות מה שבא להם ברוב גוש דן.
אנו קוראים לראשי הרשויות ולשרי הממשלה להתעורר ולפעול בדחיפות לבלימת אסונות אלה ולהבטחת עתיד בריא ובטוח לישראל חזקה לדורות קדימה.
הכותבת: מאיה יעקבס, מנכ"לית עמותת צלול
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    צריך לשנות את מס דירה שלישית למס דירה עשירית- ולשלשו (ל"ת)
    יוסי 09/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור