דעות

מס רכישה נוסף לקבלנים: ההחלטה האווילית של רשות המיסים

בכירי רשות המיסים מסבירים את ההחלטה בכך שהמדינה, כביכול, תרוויח עוד כ-600 מיליון שקלים כתוצאה מההיטל הזה ושהוא מתבקש לאור ההוצאות. לטעמי אין שטות גדולה מזו
רוני מזרחי |  2
רוני מזרחי (צילום עזרא לוי)
הפעם רשות המיסים התעלתה אפילו על עצמה. במהלך הימים האחרונים פורסם, ובכירי רשות המיסים אף אישרו את הפרסום, כי בכוונתה לא להסתפק בהטלת מס רכישה לקבלנים על רכישת קרקע, שייהנו 5 אחוזים, אלא להוסיף כלהב החרב המתהפכת מס רכישה נוסף שיהיה ככל הנראה בסך של 6 אחוזים נוספים. ובמילים פשוטות, אם אכן הגזירה הזו תמומש יצטרכו הקבלנים להעלות בממוצע בעוד כ-100 אלף שקלים טבין וטקילין את מחירי הדירות, זאת על מנת לממן את ההיטל הנוסף.
בכירי רשות המיסים מסבירים את ההחלטה בכך שהמדינה, כביכול, תרוויח עוד כ-600 מיליון שקלים כתוצאה מההיטל הזה ושהוא מתבקש לאור ההוצאות וכו' וכו'. לטעמי אין שטות גדולה מזו. הראשונה להפסיד מכך תהיה דווקא המדינה, זאת משום שאני לא רואה שום קבלן שפוי שיסכים לממן על חשבונו את ההיטל המטומטם והמיותר הזה, מה שיגרום מן הסתם לעצירה ממשית של קידום מכרזי קרקע ובהמשך שיווק פרויקטים.
יתרה מכך. העיתוי בו הכריזה רשות המיסים על ההיטל החדש, הינו הגרוע ביותר שיכול להיות. לא רק אחרי שנת הקורונה והמשבר הכלכלי העמוק ובהמשך מבצע שומר החומות, אלא דווקא בשנה בו מחירי מכריז הקרקע של רמ"י זינקו באופן שאיני זוכר בכל חמשת העשורים שבהם אני מעורב בענף הנדל"ן ובשוק הדיור.
מכרז הקרקע שהיה לפני מספר חודשים במע"ר מודיעין ובהמשך המרכז ברמת בית שמש, שבשניהם תומחרה הקרקע ביותר מ-20 אחוזים מהערך הריאלי של הדירות המשווקות באותן שתי ערים, מצביעים ללא ספק על הרתיחה ללא תקדים שאליה הגיעו מחירי הקרקע, וכעת רשות המחירים שופכת עוד זמן על המדורה ומבעירה אותה לשחקים.
בכלל, העובדה שמדינת ישראל, ומבחינה זו מרשות המיסים הינה נציגה נאמנה של המדינה, רואה אותנו הקבלנים כמחלבת מיסים, שעה שבאזור הביקוש יותר מ-80 אחוזים בקירוב  מעלות הדירה נקבעת על ידי מחירי הקרקע המזנקים ובנוסף לכך כל ההיטלים והתקורות והתשומות שכזכור זינקו ברבעון האחרון ב-2.4 אחוזים, איננה גזירה משמיים.
הציבור הרחב, המתלונן לא אחת מולנו מדוע אנחנו מתמחרים, כביכול, את הדירות במחירים כל כך יקרים, צריך לפשפש קודם כל בהחלטות של אותם פקידים ערלי לב שלא בנו מעודם דירה לרפואה וסבורים משום מה שאנחנו, מי שמכתתים את רגלינו 24/7 באתרי הבנייה, הננו "כרישי נדל"ן" שצריך לנגוס ולנגוס ולהכות בהם, את על מנת שחלילה לא "נתעשר"  על חשבון הציבור.
והראייה: עובדה שגם פקידי משרד השיכון ובראש וראשונה ראש מטה הדיור במשרד, הזדעקו, ובצדק, כנגד הגזירה החדשה בטענה, הנכונה מאוד, שהיא תזניק באופן מיידי את המחיר של דירה ממוצעת בישראל מכ-1.6  מיליון שקלים כיום לכ-1.7 מיליון שקלים.
אז יש לנו חדשות גם לפקידי משרד השיכון: בפועל, אם מחירי הקרקע אכן ימשיכו לעלות בקצב בו עלו בשנה האחרונה, מחירי הדיור יעלו בשנה הקרובה בקצב דו ספרתי, כולל באזורים הממוקמים מחוץ למדינת תל אביב, מה שייאלץ את הרוכשים הפוטנציאלים או לוותר על חלום רכישת הדירה, או לחלופין ייאלץ אותם לקחת משכנתאות בהיקפים שלא ידענו דוגמתם מעולם. כמו כן, בית המשפט העליון כבר פסק כי לא ניתן לחייב במס רכישה עבודות פיתוח! במקום שבו עדיין לא בוצעו עבודות הפיתוח פיזית!
רק בשבוע שעבר בישר דו"ח בנק ישראל כי במהלך שחמשת השנים 2015-2020 עלה סכום המשכנתא שנטלו זכאי מחיר למשתכן מכ-505 אלפי שקלים ב-2015 לכ-941 אלף ב-2020, עלייה גורפת של כ-90 אחוזים וקצב שנתי של כ-100 מיליארד שקלים בקירוב. לא אתפלא, איפוא, אם ההחלטה האווילית של פקידי רשות המיסים יותר משתתרום 600 מיליוני שקלים לתקציב המדינה, תסבך בשנים הקרובות רבבות משקי בית שייקחו בעל כורחם משכנתאות בהיקפים של הרבה מעבר למיליון  שקלים ותכניס, מן הסתם, את המשק הישראלי כולו למשבר כלכלי ולמיתון עמוק. האחריות עליכם!
הכותב: רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    צריך לשנות את מס דירה שלישית למס דירה עשירית- ולשלשו
    יוסי 09/2021/06
    הגב לתגובה זו
    0 0
    להרחיק את המשקיעים מהשוק החיוני הזה.
    סגור
  • 1.
    האיש צודק
    רונית מגבעתיים 05/2021/31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    האיש צודק, גם ככה קשה לקנות דירה בישראל כי מלחתחילה עוד לפני שתקעו יתד המדינה מנסה (ומצליחה) למכור את הקרקע במליונים, אז להוסיף עוד ועוד מיסים שכולם כאחד מגיעים לקופת המדינה זו הגזמה פראית.
    סגור