דעות

ביטול תמ"א 38 הינו מעשה חסר אחריות למדינה כולה

לאור המחסור החמור בדירות וההיערכות למצבי אסון, ברור כי המדינה חייבת להתעשת, להאריך את תמ"א 38 ולשחרר חסמים מההתחדשות העירונית בכלל. סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ בטור
חיים פייגלין | 
חיים פייגלין (צילום כפיר סיון)
ביהדות יש איסור להרוס בית כנסת עד שלא מסיימים לבנות את החדש במקומו. לצערנו בתחום ההתחדשות העירונית עושים בדיוק ההפך: קודם מבטלים את התכנית וגורעים מהשוק דירות, ביטחון וחיזוק מבנים, ורק אחרי כמה שנים מבקשים ליישם תכנית חדשה שספק אם יש לה היתכנות מעשית.
צריך לומר באופן ברור: ביטול  תמ"א 38, שאמורה להציל בנייני מגורים מפני רעידות אדמה ולספק לשוק דירות חדשות - ללא חלופה מתפקדת - הינו מעשה חסר אחריות למדינה כולה.
על פי כל המדדים ניתן לראות שכבר כעת במצב הנוכחי המדינה נמצאת בבעיה קשה, שכן אי הוודאות בצד בעלי הדירות שאמורים להתפנות והקבלנים אינו מאפשר לאף תכנית לצאת אל הפועל, והתכניות המעטות שמתממשות הינן פרי מאמץ של שנים רבות קודמות. על היקף הבעיה אפשר ללמוד מנתוני הלמ"ס שפורסמו לאחרונה מהם עולה בבירור כי שוק הבנייה בישראל לא השתקם מאז נגיף הקורונה:
הנתונים שפורסמו לאחרונה מראים כי ב-2020 חלה ירידה של כ-8% במספר היתרי הבנייה שניתנו לדירות חדשות בישראל, כלומר בכל שנת הקורונה ניתנו היתרים לבנייה של 51,600 דירות, לעומת 56,000 דירות ב-2019.
בהתחדשות העירונית המצב אף יותר גרוע, כך שבשנת 2020 בולטים נתוני ההתחדשות העירונית הנמוכים:
על פי הלמ"ס בשנת 2020 החלו להיבנות רק 8,768 דירות במסגרת פרויקטים של פינוי בינוי, תמ"א 38/1 ו- 38/2, לעומת 9,555 דירות שהחלו להיבנות ב-2019 ו-9,544 דירות שהחלו להיבנות ב-2018.
הבעיה המרכזית המובילה לירידה בהתחלות הבניה בהתחדשות העירונית היא הוצאת היתרי הבנייה: על פי הלמ"ס, בשנת 2020 נרשמה ירידה של 25% במספר ההיתרים שניתנו עבור מיזמי תמ"א 38 ופינוי בינוי לעומת שנת 2019.
בשנת 2020 ניתנו 12,812 היתרים למתחמי פינוי בינוי (12 מתחמים במספר) ומיזמי תמ"א 38.  בשנת 2019 לעומת זאת ניתנו 17,424 היתרים. בתוכניות פינוי בינוי, משך הזמן הממוצע בין אישור תכנית לקבלת היתר בניה עמד על 2.5 שנים.
על כל אלה שבה והתריעה התאחדות הקבלנים בוני הארץ, עוד כאשר התקבלה ההחלטה הממשלתית על סיומה של תמ"א 38. בהתאחדות הקבלנים פנו לממשלה ומסרו כי על רקע הירידה בהתחלות הבנייה מתחדדת עוד יותר נחיצותן של תכניות להתחדשות עירונית, ויש להמשיכן עד למציאת תכנית חלופית כפי שביקש מנהל התכנון לעשות.
יתרה מכך, בהחלטה שהתקבלה בשנת 2019 על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה על הארכת תוקף תכנית תמ"א 38 נקבע כי יש להאריך את התוכנית עד לאוקטובר של שנת 2022 וכי יש לקדם במהירות תיקוני חקיקה אשר יהוו את הבסיס לחלופות לתמ"א 38, ובלשונה "יהווה בתחילת הדרך מסלול מקביל לתמ"א 38 ובהמשך מסלול אשר יחליף את תמ"א 38".
כמו כן קבעה החלטת המועצה כי יש לבחון במסגרת תיקוני החקיקה הנ"ל היבטים שונים אשר משפיעים על פרויקטים של התחדשות עירונית :
סמכויות הועדה המקומית להכנת תכנית והוצאת היתרים, הקלה על הליכי התכנון והביצוע של תכנית התחדשות עירונית, הכנת תכנית מתאר כוללנית להתחדשות עירונית, בחינת היבטי מיסוי ועוד היבטים נוספים הדרושים להוצאתם לפועל של פרויקטים בהתחדשות עירונית.
לאחר כשנתיים בהן לא בוצעו הצעדים ותכנית תמ"א 38 עומדת בפני ביטול, שיגרה ההתאחדות לשר הפנים אריה דרעי מכתב ובו בקשה דחופה להארכת תוקפה של תכנית תמ"א 38.
במכתב ההתאחדות צוינה החלטת המועצה והפערים הרבים בין החלטתה ליישום בפועל, כשלמעשה לא התרחשה כל חקיקה משלימה ואין כלל מתווה חלופי ישים ומתפקד:
לא התקיימה בחינה של התכנית החלופית וכן לא אושרו תיקוני חקיקה  משלימים. גם הפרויקטים הנמצאים בהליכי תכנון סובלים מקשיים רבים בהוצאתם לפועל, בין היתר בהחתמת דיירים והליכי תכנון  ורישוי.
במכתב ההתאחדות צוינה גם חשיבותה של התוכנית למדינת ישראל, הן כמנגנון תכנוני ראוי ויעיל להצלת חיי אדם והן חשיבותה בהוספת היצע יחידות דיור חדשות למשק המגורים במדינה אשר עתידה להכפיל את מספר תושביה ל - 18 מיליון בשלושת העשורים הקרובים. להתחדשות עירונית ישנה תרומה  גם לשיפור תשתיות וגם  לתוספת היצע דירות המהווה 11% מכלל התחלות הבנייה בשנת 2020.
במכתב גם צוינה עמדתה  הרשמית של ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידות אדמה הקובעת כי יש להאריך את תמ"א 38 בכל מדינת ישראל, ככלי המדיניות היחיד אותו העמידה הממשלה לצורך מזעור נזקי רעידות אדמה במבני מגורים.
לאור כל הנתונים הללו, המחסור החמור בדירות וההיערכות למצבי אסון, ברור כי המדינה חייבת להתעשת, להאריך את תמ"א 38 ולשחרר חסמים מההתחדשות העירונית בכלל. לתוכנית תמ"א 38 נותרה רק כשנה בלבד, ולאחריה מדינת ישראל תיוותר ללא תוכנית מסודרת להתחדשות עירונית ברמת הבנין הבודד. בהעדר חלופות ותיקוני חקיקה ראויים. לא ניתן לבטל תכנית קריטית כל כך ללא חלופה, ולכן יש להאריך מיד את תמ"א 38 ולספק לה תמריצים נוספים כך שתוכל למלא את ייעודה גם בפריפריה מקום בו ערכי הקרקע נמוכים. כל זאת, עד שכלל הצעדים המשלימים הנדרשים יבוצעו ותוצג תכנית חלופית ראויה.
הכותב: חיים פייגלין, הינו סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה