תקשורת ומדיה

"יש לי תחביב להכיר את בני ברק לסלבס חילונים כמו רינו צרור ונחמיה שטרסלר"

כבר כילד התעורר לפנות בוקר כדי לקרוא את 'המודיע', בשנים האחרונות הוא כותב ומפרשן ב'כיכר השבת', מופיע ב'לונדון וקירשנבאום' ועושה סיורים בעיר הולדתו ומגוריו, ומת עליה. Under40 מארח את ישראל כהן
אלכסנדר כץ |  8
ישראל כהן (צילום יח"צ)
צריכים להבין דקויות במגזר החרדי? מחפשים טלפון של עסקן כזה או אחר? תיצרו קשר עם ישראל כהן, והוא כבר יסדר את הכל.
כהן, נשוי טרי בן 33 וחסיד ויז'ניץ, הוא עיתונאי ופרשן באתר החרדי כיכר השבת ועיתון מרכז העניינים. הוא עובד בתחום העיתונות 6 שנים, אבל עוד לפני כן עסק בפרסום ויחסי ציבור במשך עשור, והוא עדיין מעורב בפרויקטים של אסטרטגיה תקשורתית.
1. עבודה: אני אוהב ונהנה לעשות את מה שאני עושה, אבל זה לא קל להיות כתב אינטרנט חרדי. הזמינות שלך צריכה להיות 24 שעות, אבל זה כיף לעסוק בפוליטיקה, יחסי דתיים חילונים, לסקר את חצרות הרבנים, את ה"נייעס" החדשות, ואפילו את הרכילות החרדית, זאת לצד פרשנות ומאמרי דעה על נושאים המנתחים תהליכי עומק בחברה החרדית.
כמובן שחלק מהסיפוק זה להצליח או לפחות לנסות לשבור מיתוסים דעות קדומות וסטיגמות שאינן נכונות על המגזר החרדי ולהאיר אותו כמו גם את היהדות באופן חיובי ואחר כפי שהם באמת.
בניגוד לעיתון חרדי שמגיע בעיקר לקוראים החרדיים, העבודה באתר אינטרנט המוביל בציבור החרדי פונה גם לגולשים חילונים המבקשים להכיר יותר את החברה החרדית כמו גם כלי תקשורת כלליים שעושים פולו אפ. לכן האחריות גדולה יותר ונחוצה גם ברמת האמינות וגם בדייקנות בעובדות ובפרטים.
 

סערת ה"קופיקס" בבני ברק: בצומת מרכזי בעיר נפתחו בחודשים האחרונים כמה בתי קפה מוזלים של רשתות מתחרות. ישראל כהן מכיכר השבת עם ההסבר על השינוי חסר התקדים בעיר התורה והחסידות, והאם אכן מדובר במוצר צריכה מוזל או רחמנא ליצלן בתרבות זולה?

Posted by ‎לונדון את קירשנבאום‎ on Monday, November 9, 2015
 
2. הבית: נולדתי וגדלתי בבני ברק, ומאז אני חי בה. אני "בניברקי" לטוב ולרע, וגאה בכך. הייתי בניו יורק, לונדון ופריז, אבל את העיר שלי לא הייתי מחליף לעולם. במקביל אני עורך סיורים לקבוצות - בעיקר של חילונים - המבקשות להכיר את אורח החיים החרדי ואת התרבות השונה. לצד קבוצות של צעירים, אזרחים ו-ותיקים, מכל העדות והמגזרים בישראל.
יש לי תחביב להכיר ל"סלבס" ומובילי דעת קהל חילונים את העיר. בין האורחים הקבועים, ניתן למנות אפילו אנשים רחוקים מהדת, רינו צרור, נחמיה שטרסלר, איתן הבר, ששון גבאי, ג'ודי שלום ניר מוזס ועוד. כיף לראות איך רבים מהם מתפלאים להכיר מחדש עולם שלא ידעו עליו או יותר נכון ידעו אבל לא הכירו באמת, לעומק. עולם שנמצא מרחק נגיעה מתל אביב.

 
סיורים בבני ברק. ג'ודי שלום ניר מוזס (צילום: בוצ'צ'ו)
3. ילדות: כבר בילדותי אהבתי לקרוא עיתונים (חרדיים כמובן...) ולהאזין לתכניות אקטואליה ברדיו. בגיל 8 הייתי קם ב-5:30 בבוקר לקרוא את עיתון המודיע ולא פספסתי אף מילה. החל משמות המאורסים ועד הנפטרים ומודעות הלוח. כשהייתי נער הייתי "מכור" לפופוליטיקה עם דן מרגלית והייתי מאזין או צופה באדיקות מידי שבוע.
4. לא יודעים עליי ש... פעם בשנה אני חייב לנסוע ועדיף לשוויץ, מול השלג, כדי להתנתק. העבודה בתחום הזה היא יומיומית, שעה שעה. אין מנוחה. ולכן פעם בתקופה חייבים את פסק הזמן, לעשות קאט ולהתחל מחדש את המערכת. זה טוב. זה מנקה את הנפש והנשמה וגורם להתחדשות.
5. הישג: לא חושב שזה נכון לשים את האצבע על הישג אחד. כל יום זה יום חדש של חשיפות ותחקירים שמשנים עובדות ויוצרים סדר יום במגזר החרדי. עשינו כתבות וחשיפות על נתניהו ומסעדת השרצים, מה שגרם לו להסביר את עצמו ולפרסם הבהרה. פרסמנו כתבות עומק על נושאי תעסוקה במגזר החרדי כמו גם סיקור מחלוקות פנימיות ותהליכי שינוי בחברה. עסקנו בחוק הגיוס על כל היבטיו ומרכיביו והמאבק הפנים חרדי בנושא, לצד הדילמות והתייחסות הרבנים לסוגיה. נושא האקדמיה במגזר לנשים וגברים, זכה אף הוא לסיקור רחב.

התנצל. נתניהו (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
 
6. רגע מכונן: לראות את העלייה באחוזי הכניסות לאתר ואת מדד הלייקים והשיתופים בפייסבוק. זה כל יום גורם לרגע מכונן מחדש. אם אנשים חשבו פעם שהאינטרנט החרדי דינו להיעלם, הרי שמתברר שאין מה לעשות והציבור גם החרדי מעדיף להתעדכן באופן מיידי און-ליין וללא אינטרסים ופוליטיקות. היום כולם מכירים בזה ומשתפים פעולה וכייף לראות את זה. בכלל העובדה שהאתר פונה לא רק לחרדים. כך לדוגמא במבצע צוק איתן או בפיגועים חלילה יש רבים לאו דווקא דתיים שבוחרים להתעדכן דווקא דרך כיכר השבת בגלל הראשוניות לצד המהימנות.
7. רגע מביך: סרטון נדיר שצילמתי בחצר אחד הרבנים שקשה מאוד עד בלתי אפשרי לצלם שם. הייתי מרוצה מההישג ולאחר מכן התברר שנמחק או שלא הסרטתי טוב.כנראה קפידא משמים של אותו רב.
8. מודל לחיקוי: הרב שטיינמן. אתה יכול להיות עיתונאי מוערך להביא סקופים וכתבות או לחילופין להיות עורך דין או רופא או מתכנת חרדי, אבל אם למדת בישיבה אתה יודע שאתה מבוזבז והעיקר זה לימוד התורה, ולכן תמיד השאיפה של כל ילד חרדי זה להיות גדול בתורה, לראות מנהיג ישיש בן 102 שכל חייו למד תורה מתוך סגפנות ושלא מעניין אותו כקליפת השום כבוד, הערצה או כסף זה מעורר ההערכה ורצון להידמות אליו ולו במשהו.
9. חלום: לטייל יותר בעולם, להכיר אנשים חדשים, תרבויות אחרות, סגנונות של חיים מכל מיני סוגים.
10. מתחרים: אולי הקוראים יחשבו שמדובר ב"שיגעון גדלות" אבל המתחרים שלי הם ynet, וואלה ואפילו אייס. אני רוצה להיות טוב בכל התחומים. זה שאני עובד באתר חרדי לא אומר שאני צריך לדווח אחרי כולם על אירועים וחדשות. אם פעם הייתה אולי בחלק מהאתרים מדיניות של העתק-הדבק והסתמכות בנושאים כלליים על אתרים חילונים, הרי שהיום הדיווחים הישירים מגיעים אלינו והמטרה שלי להעלות ראשון ומדוייק גם לפני אתרים כללים. במידה מסויימת יש לי ככתב תחרות גם עם שבועונים כגון משפחה ובקהילה על אייטמים, ניתוחים ופרשנויות. אבל זה כייף. תחרות בריאה מביאה לתוצאות טובות
טיפ לסיום: תעשו תמיד מה שאתם אוהבים. לעבוד בלי הנאה ופאן זה בזבוז זמן. תחפשו את התחומים שאתם נהנים לעסוק בהם. מצד שני, אל תיקחו את עצמכם ברצינות מדי. בסופו של דבר החיים גדולים יותר מהכל. 
תגובות לכתבה(8):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 8.
    עיתונאי חרדי
    הפעלצער צדיק 08/2017/20
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ארעחמונעס רעב ייד ...כהן ו...בידו
    סגור
  • 7.
    מסכן!
    יעקב 01/2016/08
    הגב לתגובה זו
    1 1
    במקום לנהל את העולם וללמוד בכולל מתעסק בהבל
    סגור
  • 6.
    ישראל איש יקר ואדם טוב (ל"ת)
    יונה 12/2015/24
    הגב לתגובה זו
    2 1
    סגור
  • 5.
    ראה ה' והביטה כי הייתי זוללה
    מגילת איכה 12/2015/19
    הגב לתגובה זו
    3 0
    זה חרדי זה? בחיים לא קראת מגילת איכה? בושה לאיטליגנציה
    סגור
  • 4.
    גועל נפש
    מיכאל 12/2015/18
    הגב לתגובה זו
    4 1
    "בן 33 הוא עובד בתחום העיתונות 6 שנים, אבל עוד לפני כן עסק בפרסום ויחסי ציבור במשך עשור" כלומר בזמן שאני הייתי בצבא הוא במקום לשרת או לפחות ללמוד בישיבה הוא עשה כסף?! אני בטוח שאלוהים גאה בו
    סגור
  • 3.
    בחור מוכשר במיוחד
    יעקב 12/2015/17
    הגב לתגובה זו
    3 1
    יודע לעבוד בכבוד
    סגור
  • 2.
    מספר 1
    ברוך שניידר 12/2015/17
    הגב לתגובה זו
    4 2
    ישראל כהן איש כשרוני ומיוחד הלוואי עוד כמוהו בציבור החרדי !!!!
    סגור
  • 1.
    תותח (ל"ת)
    ליאור 12/2015/17
    הגב לתגובה זו
    5 2
    סגור