השוק

האינפלציה בארה"ב משתוללת: שיא של 40 שנה

הנתונים שהתפרסמו הערב מסבירים את האמירות של יו"ר הפדרל ריזרב בעדותו בבית הנבחרים כי העלאת הריבית עשויה להיות חדה במטרה להתמודד עם האינפלציה; מחירי הליבה עלו בשנה החולפת ב-5.5%
ניצן כהן |  1
יושב ראש הפדרל ריזרב ג'רום פאוול (צילום Sharon Farmer / Brookings Institution, flickr)
זו כבר לא הפתעה, לאורך המחצית השניה של השנה החלו להתברר יותר ויותר נתונים על העלייה בקצב האינפלציה בארה"ב - הכלכלה הגדולה בעולם. היום התפרסמו הנתונים הסופיים לשנת 2021 והתמונה די דומה לתחזיות. האינפלציה עלתה בשנה החולפת ב-7%, שיא של 40 שנה ואינפלציית הליבה שהיא המחירים בניטרול מחירי המזון והאנרגיה, עלתה ב-5.5%, רמה שנרשמה בפעם האחרונה בשנת 1991.
בימים האחרונים נשא ג'רום פאואל, יו"ר הפדרל ריזרב, דברים במהלך עדותו בבית הנבחרים לקראת הארכת כהונתו לקדנציה נוספת. גם כאן אמר פאואל דברים דומים לתחזיות המוקדמות והשורה התחתונה שלהם היא שהריבית תעלה בשיעור חד יותר ממה שחשבו קודם כדי להתמודד עם התנאים האינפלציונים החדשים.
 
צריך לזכור, הבנק המרכזי האמריקאי פועל כעת בנחרצות לפחתת כמות הכסף בארה"ב במקביל לייקורו וזה אמור להביא לבלימה, ולו חלקית, של האינפלציה בעידן בו הבית הלבן מעוניין להזרים סכומי כסף נכבדים לשיפור התשתיות בארה"ב, תוכנית שהייתה במרכז תחילת הקדנציה של ג'ו ביידן כנשיא.
באופן עקרוני ניתן לייחס את האינפלציה לעלייה במחירי האנרגיה אבל גם כשמנטרלים את הפצצה הזו הרי שמגלים שהמחירים עולים בקצב גבוה מידי וזה מחייב התערבות כדי שהאינפלציה, שהיא אחת הרעות החולות המשמעותיות בעולם הכלכלי, תיבלם.
בשורה התחתונה פעלו בשנה החולפת שני גורמים שהביאו לעליית המחירים. הגורם הראשון והמרכזי הוא כמות הכסף הגדולה שיש בכלכלה ומקורה בהדפסת כסף בלתי פוסקת מאז שנת 2009. בסופו של יום הדפסת הכסף הזו יצרה עודפים בציבור ואלה מופנים לרכישת נכסים, מוצרי צריכה ועוד.
לזה צריך להוסיף את הבעיות באספקת מוצרים שנובעות מהתפתחות משבר הקורונה וגרמו לשיבושים קשים בייצור ובשילוח מכל העולם לכל העולם וזה גרם למחסור במוצרים שכשמשלבים אותו עם עודפי מזומנים יוצר אינפלציה שיוצאת משליטה.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חחחחחח איזה שקרנים אתם (ל"ת)
    שקרנים 01/2022/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור