דיגיטל וטק
הכשל בהסברה הישראלית: "תקועים במאה הקודמת"
ד"ר עוז גוטרמן: התבוסה בשדה הקרב ההסברתי מכריע. אנחנו מתנהלים כמו במאה הקודמת, הגיע הזמן לשנות את עקרונות החשיבה הישראלית"
רבים מדברים על הקונספציה שהובילה לזוועות השבעה באוקטובר ושוכחים את הקונספציה שמחסלת אותנו בשדה הקרב התקשורתי. הקרב האמיתי שיקבע את עתידנו לא מתנהל בעזה וגם לא בלבנון, אלא בתקשורת ובעיקר ברשתות החברתיות בהן אנחנו נוחלים תבוסה מהדהדת.
לא בגלל האויב ולא רק בגלל בשל העובדה שעל כל יהודי בעולם ישנם 120 מוסלמים, אלא בראש ובראשונה בגלל חוסר הבנה משווע של התקשורת החדשה. בלי שינוי יסודי בקונספציה, ההסברה הישראלית תמשיך להיות הבדיחה העצובה שאנו עדים לה.
כדי לנצח צריך לשנות גישה ולהתמקד בשבעה צעדים שלצערי לא תשמעו עליהם בשיח הציבורי בישראל שעסוק בפצצות הישנות במקום בחכמות החדשות – סרטוני טיקטוק, אינסטוש וסטוריז.
כדי לנצח הגיע הזמן לשנות מהיסוד את עקרונות החשיבה הישראלים: מכון מחקר רחב היקף : הצעד הראשון הוא בהקמת מכון מחקר בנושא ההסברה שכולל מאות אנשי ונשות מחקר וטכנולוגיה. המכון יאסוף מידע על הפשעים של הפלסטינאים כלפי הישראלים, אך גם ובעיקר כלפי בני עמם. הרשות הפלסטינית הוציאה להורג בעינויים מאות מתנגדים ש"נעלמו" בעשורים האחרונים. כל מקרה כזה חייב להיות מתועד באופן מפורט.
כך גם כל מקרה של עינוי "משתפי פעולה" או רצח של מוכרי קרקעות ליהודים. ניתן לתעד את המקרים הרבים בהם מפגינים נגד חמאס נורו או את הרצח השיטתי של אנשי הפתח. חשוב לתעד גם את מקרי השחיטות הרבים מספור, את ההוצאות להורג של אזרחים בעזה ללא משפט, את רצח ההומוסקסואלים, את הפגיעה בזכויות נשים ורצח נשים על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה".
וכמובן, חובה לתעד באופן מסודר את כל מקרי הטרור והפגיעה ביהודים, כאשר הבסיס לעולם החדש הוא מידע, הצגה של הנתונים באופן ברור וקל לשימוש היא תנאי הכרחי לכל פעילות שתוצג בהמשך. וכן! יש צורך במאות אנשים.
ביזור מאמץ ההסברה: המחשבה שניתן לעשות הסברה באופן מאורגן על ידי משרד הסברה או דובר צה"ל מתאימה למאה הקודמת. היום תקשורת נעשית ברובה ככולה על ידי גורמים לא מוסמכים, שמכירים את השפה החדשה.
האם זה אומר שלא צריך גורמי הסברה? בוודאי שלא! זה רק אומר שהתפקיד שלהם צריך להשתנות: במקום לעשות הסברה, התפקיד המרכזי צריך להיות מתכלל: לאפשר למאות אלפי בני נוער, סטודנטים, תומכים בחו"ל ועוד רבים אחרים לעשות הסברה אפקטיבית, ולרכז עבורם מסרים אפשריים ונתונים מעודכנים, יוצרים קבוצות של יוצרים, מנגישים ידע ונתונים, יוצרים סט של דוגמאות מוצלחות להסברה אפקטיבית ומציעים כלי עריכה במימון המדינה.
גיוס מערך מילואים הסברתי מבוזר: בדומה ללחימה בשדה הקרב שבה נדרש מערך מילואים מקצועני ומאורגן, כך גם נכון הדבר בשדה הלוחמה ההסברתי– לשם כך יש לפנות בזמני שיגרה ולהכין תאים של סטודנטים, תלמידים או מתנדבים אחרים. אנשים אלו יחולקו לקבוצות קטנות של שלושה עד שישה אנשים, שיוצרים סרטוני הסברה בזמן אמת, כאשר מתחיל מבצע או מתחילה מלחמה.
גיוס אמנים, יוצרים וכוכבי רשת בזמני מלחמה או מבצע: האמנים כמעט תמיד הם מהראשונים להיפגע במבצעים ומלחמות. זהו ללא ספק משבר שניתן להפוך להזדמנות על ידי גיוס כוכבי תרבות למאמץ ההסברה בצו 8 צבאי – מה שיאפשר להם לקבל תגמול כלכלי כמו חיילי מילוים.
קומיקאים יכולים להכין מערכונים. אנשי קולנוע יכולים להכין תחקירים וסרטונים קצרים ועוד. גיוס של כותבים ויוצרים למאמץ ההסברה הוא חיוני - סרטוני ההסברה של ארץ נהדרת במלחמה האחרונה הם דוגמה לכך שסרטון הומוריסטי מושחז שווה ערך למאות תדרוכים של דובר צה"ל.
פניה לארגונים בקריאה לפעולה כנגד פשעי הפלסטינאים: בכל מקרה של פגיעה של פלסטינאים בזכויות אדם של יהודים או ערבים: פיגוע, חיסולים פנימיים, פגיעה בקהילת הלהט"ב, פגיעה בנשים, השתקת עיתונאים, פעילות טרור של גורמי ביטחון פלסטינאים, הסתה בבתי הספר, קריאה לטרור של גורמי ממשל ברשות ועוד.
עוד ב-
*הכותב הוא ד"ר עוז גוטרמן - מרצה לתארים מתקדמים באוניברסיטת בר אילן וראש החטיבה לניהול משאבי אנוש באקדמית גליל מערבי.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה