דיגיטל וטק

יוצרי אינסטגרם חוזרים ומנסים לחסל את הרשתות החברתיות

הצמד שיצר לפני כמעט עשור וחצי את האפליקציה שהפכה לאחת הרשתות החברתיות המצליחות בהיסטוריה מציג אפליקציה חדשה, שמנסה להשתמש באלגוריתם דומה לזה של טיקטוק - אבל בלי הקטע של הווידאו. האם זה יעבוד להם?
יאיר מור | 
אינסטגרם (צילום freepik)
השמות קווין סיסטרום ומייק קריגר אולי לא מוכרים, או לא זכורים, לרוב קוראינו - אבל את האפליקציה שיצרו לפני יותר מעשור כולם מכירים. השניים מכרו את אינסטגרם לפייסבוק (כיום מטא) תמורת מיליארד דולר ב-2012, והמשיכו לעבוד עליה עד שהתפטרו בזעם ב-2018 בעקבות חילוקי דעות קשים עם מארק צוקרברג על הכיוון שאליו התעקש לקחת את הרשת החברתית שלהם. 
כעת, יותר מארבע שנים לאחר מכן, הם חוזרים במיזם חדש, תחת השם ארטיפקט - שלפי סיסטרום הוא משחק מילים באנגלית שמיועד לתמצת את שלושת עמודי התווך של האפליקציה: articles (מאמרים), facts (עובדות) ו-artificial intelligence (בינה מלאכותית). 
לפי קייסי ניוטון, עיתונאי טכנולוגיה שראיין את סיסטרום לניוזלטר שלו, פלטפורמר, מדובר כרגע באפליקציה שנראית כמו גרסה טקסטואלית של טיקטוק, שבמקום סרטונים של משתמשים אחרים מציגה פיד של מאמרי חדשות ממקורות שונים. המשתמש יכול לקרוא אותם בתוך האפליקציה, וככל שהוא קורא יותר, האפליקציה לומדת אילו סוגים של סיפורים מעניינים אותו וממליצה לו על עוד סיפורים דומים ממקורות חדשותיים נוספים. 
בהמשך, אמור להתווסף לפיד גם אלמנט חברתי: כל משתמש יוכל לעקוב אחר משתמשים אחרים, שיוכלו לשתף סיפורים שאהבו ואף להגיב עליהם, כאשר התגובות שלהם יוצגו בצמוד לכתבה כאשר העוקבים שלהם יקראו אותה. בנוסף לפיד, תהיה אפשרות לדבר על הסיפורים בהודעות אישיות. 
אם זה נשמע לכם קצת כמו טוויטר של השנים האחרונות, נראה שלא מדובר במקרה. סיסטרום סיפר לניוטון כי הוא וקריגר רצו במשך זמן רב לבנות מיזם טכנולוגי-חברתי חדש, אך לא מצאו זווית לתקוף מכיוונה את תחום הרשתות. ואז הגיעה ההתפתחות המהירה של הבינה המלאכותית בשנתיים האחרונות: פתאום הם הבינו שאם רשתות חברתיות התחילו מהצגה של מה שהחברים שלך משתפים, עברו לשיתופים של אחרים שהחברים הגיבו או המליצו עליהם, ולבסוף לשיתופים של אנשים מכל רחבי הרשת החברתית שהמשתמש הביע בשיתופים אחרים שלהם עניין - כעת הבינה המלאכותית, ובעיקר בצורה שהיא נמצאת בשימוש בטיקטוק, מאפשרת להמליץ למשתמש על תוכן בלי שום צורך שהוא יעקוב או יקיים קשרים עם אנשים אחרים ברשת החברתית. "ראיתי את השינוי הזה ואמרתי 'או, זה עתיד הרשתות החברתית!'. ה'גרפים' הבלתי-מחוברים האלה, שנלמדים במקום פשוט להיווצר - ומה שהצחיק אותי הוא שהסתכלתי סביב, וחשבתי 'בן אדם, למה זה לא קורה בכל מקום ברשתות החברתיות?' למה טוויטר ופייסבוק עדיין מבוססות בעיקר על מעקב?", אמר סיסטרום. הוא הוסיף שבניגוד לאפליקציות אחרות, בארטיפקט השיקול העליון בהמלצת תכנים אינו הקליקים או התגובות - אלא כמות הזמן שהמשתמש בילה בקריאת סיפורים מסוג מסוים. 
אם כן, מדובר על מעין רשת לא-לגמרי-חברתית שרוצה להחליף את טוויטר, פייסבוק וגוגל בכל הנוגע למציאת חדשות. כרגע האפליקציה נמצאת בבדיקה, וכדי לגשת אליה צריך להיכנס לרשימת המתנה. היא זמינה לאייפון ולאנדרואיד ומתוחזקת על ידי שבעה עובדים בלבד, וכל ההוצאות מגיעות מכיסם של השניים. סיסטרום אומר שיהיו בה מקורות חדשותיים מכל צדדי הקשת הפוליטית - אך לא כאלה ש"מקדמים שקרים". הוא הודה כי הגיוני שהמודל העסקי יישען על פרסום, אם כי הזכיר גם מנויים וחלוקה של הרווחים עם המו"לים. במלים אחרות: הוא רוצה שארטיפקט תהיה מעין מנוי סטרימינג לכל העיתונים והאתרים בעולם. רעיון מעניין למדי, ואולי במצב הנוכחי המו"לים, שבעבר היו מגחכים לנוכח רעיונות כאלו, מוכנים לשקול אותו לאור העובדה שהרשתות החברתיות גנבו להם את כל ההכנסות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה