דיגיטל וטק

הסוד האפל של טיקטוק: כך "תפסה טרמפ" על אינסטגרם

עובדים לשעבר בחברה המפעילה את הרשת החברתית הפופולארית חושפים איך היא הפכה לתופעה על ידי העתקה בוטה של המתחרות – ואפילו העתקת הפרופילים של המשתמשים בהן
יאיר מור | 
פייסבוק נגד טיקטוק (צילום unsplash, freepik, יוטיוב/ CNN Business)
האם ההצלחה האדירה של טיקטוק הושגה באמצעים לא כשרים, בלשון המעטה? לפי חשיפה של באזפיד, ייתכן שהרשת החברתית הפופולארית ביותר בקרב צעירים בשנים האחרונות נבנתה באמצעות העתקה בוטה של המתחרות, באופן שאמנם אינו פלילי, אך מפר את תנאי השימוש של אותן מתחרות ומהווה דפוס פעולה מלוכלך באופן קיצוני.
לפי שיחות שניהל האתר עם ארבעה עובדים לשעבר ב-ByteDance, החברה המפעילה את טיקטוק, בינואר 2017 היא רכשה לראשונה אפליקציה חברתית שהתמקדה בעולם המערבי – Flipagram, שהוקמה ב-2013 כמתחרה לאינסטגרם, כפי שמרמז שמה, אך בשלב מאוחר יותר התמקדה בווידאו באופן שמזכיר יותר את טיקטוק של היום, עם יצירה ושיתוף של רצפי תמונות מלווים על ידי מוזיקה.
לפי אותם עובדים, מייד לאחר הרכישה החלה בייטדאנס להעתיק תכנים מרשתות חברתיות סיניות – אך כאלה שלא נראים "סינים מדי", לדבריהם, בניסיון לגרום להם להפוך לוויראליים בקרב משתמשים במדינות מרכזיות כגון ארה"ב. עם זאת, עד מהרה התברר שהתוכן הסיני המועתק לא מצליח לצבור פופולאריות יוצאת דופן במערב – ובאמצע השנה הפנתה החברה את המאמצים לאפיקים אחרים: לפי העובדים, היא החלה להעתיק תכנים, ואפילו פרופילים שלמים, מהרשתות החברתיות אינסטגרם, סנאפצ'ט ו-Musical.ly (שאותה רכשה בייטדאנס בסוף אותה שנה והפכה לטיקטוק).
העובדים דיווחו כי החברה השקיעה מאמצים רבים ב"כרייה" של תכנים מהרשתות החברתיות המערביות – עובדים הונחו להעתיק לפחות 10,000 סרטונים ביום ממדינות מרכזיות, ואף לשכפל פרופילים שלמים של משתמשים מסוימים, ללא ידיעתם והסכמתם. הם אף הונחו לעבור על התוכן ולהסיר ממנו סימני מים כגון לוגו הרשת שממנה נגנבו ושם המשתמש המקורי שהעלה אותו.
במקרים שבהם קיבלו פניות ממשתמשים ברשתות החברתיות שמהן העתיקו, היתה ההנחיה למחוק תוכן אם הוא הועתק לחשבון שמעתיק מכמה חשבונות, או למסור את הפרופיל המועתק לשליטת בעל הפרופיל המקורי במידה שמדובר בפרופיל זהה.
העובדים ציינו כי התוכן מגופי תקשורת אמריקאים שימש לבניית אלגוריתם התאמת התוכן של בייטדאנס, שעליו מבוססת טיקטוק. בנוסף, לפי הפרופילים של מייסדי פליפגרם והאפליקציה ברשת החברתית העסקית LinkedIn, האפליקציה הזו שימשה בסיס לטיקטוק – אלא שבייטדאנס עצמה מכחישה זאת בתגובה לבאזפיד: "בייטדאנס רכשה את פליפגרם ב-2017 והפעילה אותה, ומאוחר יותר את Vigo, למשך זמן קצר. פליפגרם וויגו חדלו לפעול לפני שנים, ואינן קשורות לכל מוצר עכשווי של בייטדאנס", מסרה דוברת החברה, ג'ניפר בנקס.
מייסדי פליפגרם – פרהאד מוהיט, רפי בגהומיאן וג'ושואה פלדמן – לא הגיבו. כתבי באזפיד הגיעו לביתו של סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה בשנה המדוברת, בראיין דילי, שאמר להם כי "אני בטוח שלא" (כרינו מידע) לפני שגירש אותם מהמקום.
סנאפצ'ט, שכאמור היתה אחד מיעדי ההעתקה של בייטדאנס, מסרה כי "תנאי השימוש שלנו אוסרים 'כרייה' והעלאה מחדש של תוכן פומבי מהשירותים שלנו, ואנו מיישמים הגנה כדי להגביל ניסיונות כאלו".
מטא סירבה להגיב לכתבה – אך ייתכן בהחלט כי היא זו שיזמה אותה: כפי שדיווחנו בשבוע שעבר, החברה שכרה חברה שכל תפקידה היה ליזום ולקדם סיפורים שליליים נגד טיקטוק כדי להוביל את הציבור המערבי להירתע ממנה ולהחרים אותה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה