קריירה ולימודים

מדוע שכר העובדים בחברות מייצאות גבוה יותר? לבנק ישראל יש תשובה

ככל שחברות מייצאות חלק גדול יותר מתפוקתן הן משלמות לעובדיהן שכר גבוה יותר מהשכר שמשלמים עסקים אחרים: כל אחוז בשיעור היצוא מתואם עם גידול של כמעט אחוז בשכר. איכות העובדים והעסקים היא הגורם היסודי להסבר
כפיר אדר | 
עליה בשכר העבודה (צילום עריכת אייס)
עסקים שמייצאים חלק גדול יותר מתפוקתם משלמים לעובדיהם שכר גבוה יותר מהשכר שמשלמים עסקים אחרים. עסקים שמייצאים יותר מרבע מתוצרם שילמו לעובדיהם, בממוצע, כ-16,000 שקל לחודש בשנת 2015 בעוד שיתר העסקים במשק שילמו לעובדיהם רק כ-9,000 שקל.
מחקר שנערך בחטיבת המחקר של בנק ישראל מצא, באמצעות שלוש שיטות שנסמכו על קבצי נתונים שונים וייחודיים שהוכנו על ידי הלשכה​ המרכזית לסטטיסטיקה, שהפער בשכר נובע בעיקר מתכונותיהם האישיות של העובדים ו/או ממאפייני הענף  והחברה בה הם מועסקים. תכונות אלה אינן קשורות בהכרח לשיעור היצוא אבל מאפיינות רבות מהחברות המייצאות ואת עובדיהן.
המחקר, שנערך על ידי ד"ר שי צור במסגרת פרויקט "שוק העבודה בישראל" של הפורום למדיניות כלכלית ע"ש פנחס ספיר, מבחין בין שתי תשובות לשאלה מדוע השכר של עובדים בחברות מייצאות גבוה יותר: האחת, שהמתאם המתועד בין שיעור היצוא לשכר נובע מהיצוא עצמו והקשר הוא סיבתי. קשר כזה עשוי להתקיים בחברות מייצאות אם למשל התחרות הבינלאומית מייצרת תמריץ יוצא דופן למציאת התאמה ייחודית של העובד לצורכי החברה, ומניהול או חדשנות שממצים באופן ייחודי את יכולותיו של העובד. תהליכים אלה ישיגו לחברה המייצאת רווח מעל הנורמלי (פרמיה), אותו תחלק החברה עם עובדיה על מנת לשמרם, באמצעות תשלום שכר גבוה יותר מהשכר שאותם עובדים היו מרוויחים בחברות אחרות.
התשובה האפשרית השנייה היא שעובדים בחברות מייצאות נהנים משכר גבוה יותר בזכות תכונותיהם האישיות ו/או תכונות של החברה בה הם מועסקים. תכונות אלה מתואמות סטטיסטית עם שיעור יצוא גבוה יותר אך הן אינן בלעדיות לחברות מייצאות ולעובדיהן או נובעות מעצם הנוכחות בשווקי יצוא. המחקר מצא כאמור שהתשובה השנייה נכונה יותר.
הקשר החזק בין שיעור היצוא לבין השכר בישראל מחד, והיחלשותו יוצאת הדופן לאחר בקרה על תכונות העובדים מאידך, תואמים ממצאים אחרים של חטיבת המחקר של בנק ישראל מהשנים 2013 ו-2016, לפיהם הפערים באיכות ההון האנושי בין ענפים מייצאים לענפים המוכרים לשוק המקומי גבוהים בישראל יחסית למדינות אחרות, וכך גם הפערים בפריון העבודה.
המסקנה המרכזית מהמחקר היא שאיכות העובדים והחברות היא הגורם היסודי להסבר הקשר בין שיעור היצוא לגובה השכר. זיהוי הקשר הסיבתי בין שיעור היצוא לגובה השכר חשוב לעיצוב מדיניות כלכלית: אין לבססה על התפיסה השגויה שמעבר לחברה מייצאת או הגדלת היצוא על חשבון המכירות המקומיות בחברה קיימת יניבו כשלעצמם שכר גבוה יותר באופן משמעותי, שכן שינוי שכזה יניב, לכל היותר, שיפור קטן בשכר. לעומת זאת, שינוי באיכות העובדים או החברות במשק יכול להוליך הן לעלייה של פריון העבודה, וכהשלכה מכך גם לעלייה בשכר, והן להתרחבות היצוא.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה