מדדים ומחקרים

מכה לחקלאות: הסקר בדק את נזקי המלחמה - התוצאות קשות

ענף החקלאות ספג מכה קשה ועל אף היוזמות שקיימו גופים רבים בישראל למען חקלאי העוטף וקווי העימות, נראה כי הענף יהיה זקוק לתמיכה רחבה הרבה יותר, כל עוד המלחמה נמשכת
מערכת ice | 
חקלאות ומלחמה (צילום פלאש 90/ יוסי זמיר, אייל מרגולין)
מכון המחקר מיגל, בבעלות החברה לפיתוח הגליל, ערך סקר כדי לבחון את השפעות מלחמת "חרבות ברזל" על ענף החקלאות בישראל בכלל ובעוטף עזה בפרט, והתוצאות לא פשוטות. הסקר בחן גם את הצפי של החקלאיים לחודשים הקרובים, גם שם נרשמה פסימיות.
על פי הסקר, נזק של 35% בממוצע נרשם בייצור ובהכנסה של ענף החקלאות הישראלי, כאשר בעוטף עזה הנזק משמעותי עוד יותר ומגיע ל-70%. על אף שהציבור הישראלי קיים מספר יוזמות מרגשות ומספר שווקים המלאים בתוצרת העוטף וקווי העימות הוקמו במספר מוקדים בארץ, נראה שזה טיפה בים וענף החקלאות יצטרך לקבל תמיכה משמעותית יותר.
כמעט כל החקלאים שנשאלו בסקר צופים פגיעה עתידית בתקופה הקרובה וזאת לאחר ש-89% מהחקלאים בכלל מדינת ישראל דיווחו על רמה מסוימת של נזק, מי יותר ומי פחות. שטחי החקלאות בקווי העימות הם אלו שייפגעו ברמה הגבוהה ביותר, כל עוד המלחמה נמשכת.
ד"ר אדם אברמסון, ראש קבוצת מחקר בתחום הכלכלה החקלאית במכון המחקר מיגל ומוביל הסקר התייחס לתוצאותיו ואמר: "התגובה לשאלותינו איששה את שחשדנו- המלחמה הרסנית לחקלאות הישראלית. היכולת של ענפי החקלאות להתאושש תהיה תלויה ביכולת ליישם פתרונות יצירתיים שיבטיחו כוח עבודה יציב ומקצועי, ערוצי שיווק חדשים ורציפים וגישה זמינה ובטוחה למשקים".
עוד אמר ד"ר אברמסון: "הבטחת תנאים בסיסיים אלו תדרוש חשיבה 'מחוץ לקופסה' ופעולה מהירה מכל המעורבים. החקלאים קוראים לממשלה להסיר מחסומים, להסיר מגבלות על גיוס עובדים זרים, לספק תמריצים להעסקת והכשרת עובדים ישראלים ועוד. הם גם פונים לממשלה להכריז על נושא אבטחת המזון כבעל עדיפות לאומית, לדאוג לסבסוד תשומות, להפחתת מחיר המים, וליצור ולעודד יוזמות שיווק".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה