מדדים ומחקרים

בנק מזרחי טפחות: זו הסיבה להאטה באינפלציה בארה"ב

יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות, הגיב לכך שהאינפלציה בארה"ב מתמתנת לרמת 3.2% באוקטובר: "הפתעה ראויה לציון כלפי מטה. השפעת הריבית על ההכנסה הפנויה מתבררת בחודשים האחרונים כמהותית יותר ויותר. וניכר שיש לה תפקיד הולך וגובר במיתון האינפלציה"
מערכת ice |  1
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות (צילום עופר חגיוב, Magma Images)
האינפלציה בארה"ב מתמתנת לרמת 3.2% באוקטובר ובהחלט מדובר בהפתעה נוכח הציפיות בשוק. יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקאות בבנק מזרחי טפחות, הגיב היום (שלישי) לנתוני האינפלציה לחודש אוקטובר בארה"ב.
"הנתון של היום מהווה הפתעה ראויה לציון כלפי מטה. השפעת הריבית על ההכנסה הפנויה מתבררת בחודשים האחרונים כמהותית יותר ויותר. וניכר שיש לה תפקיד הולך וגובר במיתון האינפלציה. החודש, באופן ראוי לציון, השפעה זו מצטרפת לחידוש תשלומי הלוואות הסטודנטים.
על גורמי רקע ממתנים אלה מצטרפות אינדיקציות להתקררות עולמית, בעוד שהחשש מהתרחבות המלחמה במזה"ת הייתה אחראית לעליית מחירי נפט גולמי, במהלך אוקטובר, לאחר ירידות בתחילת אוקטובר, המחיר החודשי הממוצע כבר היה נמוך יותר מספטמבר.
זה בא לידי ביטוי גם במחירי הדלקים במדד. עם ההתמתנות הציפיות להתרחבות המערכה ליצרניות הנפט, מחירי הנפט המשיכו עוד להתמתן בשבועות האחרונים. וככל שהמחיר הנוכחי יימשך, נצפה שהסעיף הזה ימשיך לתקן כלפי מטה.
בנוסף להאטה בצד הביקוש, הזמן מאז ימי הקפאת הפעילות העולמית של הקוביד עושה את שלו. וגם צד ההיצע העולמי ממשיך להתאושש. מחירי המכוניות המשומשות מהוות דוגמה מאוד בולטת לעניין הזה. וניכר כי גם אלה סייעו למתן את האינפלציה הכוללת היום. אותה השפעה משולבת הביאה בימים האחרונים את ציפיות האינפלציה השנתיות בארה"ב קרוב ליעד הפד של של 2%.
כנ"ל, ריבית הפד האפקטיבית נעה כעת בסביבת 5.3%. אם ננכה מזה את נתון האינפלציה החדש, זה מביא אותנו ל-"ריבית ריאלית אפקטיבית" של 2.1%. ב-20 השנים האחרונות נתון כזה, או גבוה ממנו, היה שמור לכ-6% בלבד מהזמן. ובמובן זה, אנו סבורים כי הצורך לשהות בטריטוריית הריבית הנוכחית תתברר כמוגבלת.
ועדיין, גם אם ההתמתנות היום היא מרשימה לכשעצמה, ראוי לציין כי אינפלציית הליבה במדינה ממשיכה לנוע ברמות גבוהות יחסית, של 4.0%. ומתוך זה, אותה אינפלציית הליבה ממשיכה  לטפס בקצב נאה גם כשבחונים רק את החודשים האחרונים. ומתוך זה, היא הוסיפה עוד 0.2% בחודש האחרון בלבד.
תמונת שיפור זה בנתוני האינפלציה דומה לזו העולה בחודשים האחרונים משוק התעסוקה  האמריקאי; שיעור אבטלה עולה על רקע האטה במספר הגיוסים. עלייה עקבית במספר התביעות לדמי אבטלה, לרמות שעשויות לרמוז על האטה משמעותית מתקרבת. וקצב עליית שכר מתמתן. ועדיין, לא ברור אם הפעילות בשוק התעסוקה לא תתברר בדיעבד כ-'חמה' מדי.
רטוריקת חברי הפד מהשבועות האחרונות המשיכה לנוע בתווך שבין קריאה להעלאת ריבית נוספת בדצמבר, לבין הצהרות שהמדיניות הנוכחית "תמשך עוד זמן רב." במובן זה, נעריך כי שינוי רוחבי באותה הרטוריקה תדרוש בשלב הנוכחי בעיקר עיגון משמעותי יותר של הציפיות האינפלציוניות או של התמונה משוק התעסוקה. העמקת ההאטה העולמית היא תוואי אחד לזה. להערכתנו, שיהוי בתנאים המוניטריים הנוכחיים הם תוואי אפשרי נוסף.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    למה שדרות לא נחשבת עוטף???? (ל"ת)
    בנק דפקט שמפלה 11/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור