מדדים ומחקרים

סקר חדש: האם הציבור תומך בשיח על הרפורמה בבתי הספר?

סקר חדש שיזמה עמותת "יסוד" בדק האם הציבור תומך בקיום שיח על הרפורמה המשפטית במערכת החינוך? התוצאות מראות כי הציבור בישראל מפוצל לפי עמדותיו הפוליטיות
מערכת ice | 
עדי שי (צילום ענבל מרמרי)
סקר חדש אותו יזמה עמותת "יסוד", בחן את עמדות הציבור ביחס להסברת מהלכי הממשלה במסגרת מערכת החינוך. בנוסף, בסקר נבדקו גם תפישת הדמוקרטיה בקרב מצביעים בפילוח עמדתם הפוליטית.
הסקר, שנערך על ידי מכון "מדגם" בראשות מנו גבע, מצא כי הציבור מפוצל בהתאם לעמדה הפוליטית בשאלה אם יש ללמד אודות הרפורמה במערכת החינוך, כאשר 73.2% ממצביעי מרכז שמאל תומכים בלימודים אודות הרפורמה המשפטית בבה״ס, לעומת תמיכה של 43.2% בקרב מצביעי ימין.
בשני נושאים ישנו קונצנזוס רחב כש-75% מהציבור תומך בקיומן של תכניות ללימוד דמוקרטיה בבתי הספר וכ-79.7% טוענים כי לא נכון שמורה יביע את עמדותיו הפוליטיות בכיתה. לאחרונה, הודיע שר החינוך, ח"כ יואב קיש, שגובשה תכנית לימודים שתעסוק במחלוקת סביב הרפורמה המשפטית. 
כ-72% ממצביעי ימין, לעומת 90% ממצביעי שמאל-מרכז, סברו כי בדמוקרטיה עדיף שתתקיימנה 3 רשויות המאזנות אחת את השנייה, בעוד כ-20% ממצביעי ימין סברו שבדמוקרטיה עדיפה רשות אחת חזקה. עוד נמצא, כי 44.5% ממצביעי ימין לעומת 11.1% ממצביעי שמאל-מרכז, סברו כי זכות התנועה של הרוב היהודי גוברת על זכותם של מיעוטים.
73.2% ממצביעי המרכז-שמאל, לעומת 43.2% ממצביעי ימין, תומכים בקיום שיח על הרפורמה המשפטית במערכת החינוך. רוב מובהק מהציבור תומך בקיום תכניות לימוד בנושא דמוקרטיה.
כ-79.7% מכלל משתתפי הסקר טוענים כי לא שמורה יביע את עמדותיו הפוליטיות בכיתה וגם: 44.5% ממצביעי הימין שהשתתפו בסקר מאמינים כי לממשלה מותר לקבוע כי זכות התנועה של הרוב היהודי, גוברת על זכות התנועה של הערבים בישראל
עו"ד עדי שי, יו"ר הוועד המנהל של עמותת "יסוד" ועו״ד בתחום המשפט החוקתי: "תוצאות הסקר מוכיחות את ההבנה העמוקה בציבור על הצורך בקיומם של לימודי דמוקרטיה בבתי הספר ובד בבד את עומק השבר, את היעדר השיח וההבנה של ערכי ליבה משותפים עליהם מושתתת החברה והמדינה בישראל".
שי הוסיפה ואמרה: "החלטתו של השר לאפשר שיח על הרפורמה חשובה, ובלבד שיעשה לא רק במנותק מהשקפה פוליטית, אלא גם תוך הרחבת השיח ללימוד אודות מהות הדמוקרטיה ולערכיה. דמוקרטיה שאינה מתחילה ומסתיימת במילים ׳הרוב קבע׳ ושאינה מאפשרת הסתה וגזענות".
עוה״ד עדי שי, המשיכה: "הסקר גם מראה את הפערים בין תפיסות העולם השונות וההגדרות השונות של הדמוקרטיה, על התפישות הללו עלינו לדון בכיתה, דיון מנותק מהשקפה פוליטית מתוך הבנה כי דמוקרטיה אינה ענין שבמחלוקת. רק מתוך כך, בהתבסס על ידע ועובדות, יוכלו כל אחת ואחת לבחור את שהולם את השקפת עולם. נתוני הסקר עגומים כי הם מלמדים שהפקרנו את החינוך לדמוקרטיה, מלמדים שהתייחסנו אליה כמובן מאליו וכי יותר מהכול".
עוה״ד עדי שי, סיכמה: "אנו מאמינים כי הענקת הכלים לנהל בהם הסכמות ואי הסכמות הם הכרח שכן ביום שאחרי, עת תדעכנה  הלהבות של היום, להבות המכלות הרבה מהטוב וחושפות את השבר העמוק, ידרשו לנו הכלים הללו על מנת לגשר מעל השבר ושבהעדרם שנקרוס לתוכו".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה