מדדים ומחקרים

סקר חדש: 64% מעדיפים ממשלה בלי מפלגות חרדיות

מדד הדת והמדינה השנתי של עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון מגלה: 70% מהציבור היהודי הבוגר סבור שהקונפליקט הפנימי הקשה ביותר היום הוא בין חרדים לחילונים. האמון בביהמ"ש העליון גבוה פי 3 מהאמון שלו זוכה הכנסת והממשלה
מערכת ice |  1
יצחק גולדקנופף, ישראל אייכלר, משה גפני, בנימין נתניהו (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, דוד כהן)
70% מהציבור היהודי סבור כי הקונפליקט הפנימי הקשה ביותר היום בחברה הישראלית הוא המתח בין חרדים וחילוניים. מדובר בעלייה של 10% בהשוואה לממצאים של השנה שעברה. כך עולה ממדד הדת והמדינה השנתי שמפרסמת עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון
לפי המדד המתח בין חרדים לחילונים ובין ימין לשמאל הם המשמעותיים ביותר בעיני הציבור היהודי הבוגר בישראל, הרבה יותר מאשר מתחים פנימיים אחרים שקרעו את החברה בישראל בעבר. בשנים האחרונות גבר מאוד המתח בין ימין לשמאל, והוא גבוה במקצת מזה שבין חילונים לחרדים. באופן עקבי, כולל השנה, המתח בין מזרחים לאשכנזים נמוך באופן משמעותי ועקבי, בניגוד למסרים המושמעים בתקשורת, הרשתות החברתיות ובעלי ענין פוליטי ללבות את המתח העדתי.

זהו המדד השנתי ה-15 שמפרסמת חדו"ש מאז הקמתה ב-2009, בערב ראש השנה. המדד הוא הסקירה התקופתית השיטתית והמעמיקה היחידה מסוגה של עמדות הציבור היהודי הבוגר בישראל בנושאי הדת והמדינה. ממצאיו מציגים תמונה מקיפה של מכלול נושאי המחלוקת בתחומים אלה ומאפשר לעקוב אחרי התפתחות עמדות אלה תוך בחינה של מגוון חיתוכים חברתיים, פוליטיים ודתיים.
לדברי העמותה, ממצאיו של המדד שבים וממחישים עד כמה רחוקות עמדות רוב הציבור היהודי בנושאי דת ומדינה, מהגורמים הפוליטיים הטוענים שהם נציגיו האותנטיים של רוב הציבור היהודי. כן נמצא באיזו מידה מדיניותן של ממשלות ישראל  ובמיוחד הנוכחית בנושאי גיוס אברכים, תחבורה ציבורית בשבת, תקציבי הישיבות, חופש נישואין, לימודי ליבה ועוד - סותרות את רצונו של רוב הציבור, כולל של מצביעיהן.
להלן עיקרי הממצאים: 
התנגדות למפלגות החרדיות בקואליציה - 64% רוצים קואליציה רחבה של מפלגות אזרחיות, ללא מפלגות חרדיות או תוך שילובן ללא קבלת דרישותיהן בנושאי דת ומדינה.
רמז חשוב למפלגות שיתמודדו בבחירות הבאות נמצא בממצא הבא: 56% השיבו כי עמדתה של מפלגה (התואמת את השקפתם הפוליטית בסוגיות ביטחון וכלכלה) נגד קבלת דרישות המפלגות החרדיות ושתתמוך בנושאים כמו תחבורה ציבורית בשבת, נישואים וגירושים אזרחיים, גיוס אברכים, מניעת הדרת נשים וכדו' - תחזק את הסיכוי שיצביעו עבור מפלגה זו. בקרב הציבור החילוני 75% השיבו כי הדבר יחזק את הסיכוי שיצביעו עבורה.
עוד אומרים בעמותה כי בסתירה גמורה לטענות יוזמי המהפכה המשפטית כאילו היא נועדה לשקם את האמון בבית המשפט העליון, הרי במענה לשאלה: במי אתם נותנים אמון גבוה? רק 10% מהציבור נותנים אמון גבוה בכנסת ו-13% בממשלה, ולעומתם 36% אחוז נותנים אמון גבוה בבית המשפט העליון. 40% השיבו שאינם נותנים אמון באף אחד ממוסדות השלטון האלה. בקרב מצביעי הליכוד 29% נותנים אמון גבוה בממשלה, 17% בכנסת, ו- 13% בבית המשפט העליון.
גיוס אברכים – רוב של 78% מהציבור תומך בגיוס אברכים לצה"ל, בין אם באופן שוויוני מלא ובין אם בקביעת מכסה שנתית של פטורים למצטיינים.
הקצבות לישיבות - בתקופה בה הממשלה מגדילה את תקציבי הישיבות במיליארדי שקלים, מראה סקר המדד כי 69% תומכים בביטולו המלא או בקיצוץ משמעותי בתקציב.
העדפה תקציבית של החינוך החרדי – בעוד נתוני משרד החינוך מצביעים על העדפת החינוך החרדי בתקציבים והגדלתם במיליארדי שקלים בתקציב האחרון – הביעו 77% התנגדות להעדפה זו.
תחבורה ציבורית בשבת - 71% תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת. אלה כוללים לא רק רוב עצום של הציבור החילוני (96%) אלא גם את רוב הציבור המסורתי וגם כ-30% מהציבור הדתי. בין התומכים גם 64% ממצביעי הליכוד ו-83% מאלה שטרם החליטו איך יצביעו בבחירות הבאות.
בחירה חופשית בנישואין – כמחצית מן הציבור היהודי הבוגר היו בוחרים שלא להינשא ברבנות אם מדינת ישראל היתה מכירה בחופש בחירה בנישואין.
באחרונה בית המשפט העליון הורה למדינה לרשום נישואין בהתוועדות מרחוק (זום) הנערכים במדינת יוטה שבארה"ב, כפי שנרשמים נישואין אזרחיים אחרים של ישראלים בחו"ל. בנושא זה הביעו 13% העדפה לאפשרות זו לנישואיהם בהשוואה ל-9% בלבד שמעדיפים נישואין אזרחיים בחו"ל. נישואי יוטה מתייחדים בכך שניתן לערכם בלי לעזוב את הארץ ובעלות נמוכה.
ההעדפה לחיים משותפים ללא נישואין (ידועים בציבור) עלתה מ9% בקיץ 2022 ל17% עכשיו. 53%  היו עדיין מעדיפים להינשא בנישואין אורתודוכסיים. בקרב הציבור החילוני מביעים העדפה לנישואי יוטה 24%, לנישואין אזרחיים אחרים בחו"ל – 10%, לנישואין רפורמיים או קונסרבטיבים – 18% וכך גם לנישואין אורתודוכסיים. חיים משותפים ללא נישואין מעדיפים 30% מהחילונים.
מצביעי הליכוד – בעוד ש-35% ממצביעי הליכוד בבחירות האחרונות הגדירו עצמם כחילונים, רק 28% מאלה המתכוונים להצביע עבור הליכוד כיום מגדירים עצמם כך. 13% מאלה שהצביעו עבור הליכוד בבחירות האחרונות מתכוונים כיום להצביע עבור המחנה הממלכתי, ו-15% נוספים מתלבטים באשר להצבעתם הבאה.
לימודי ליבה בחינוך החרדי - 75% תומכים באכיפת לימודי ליבה בחינוך החרדי. בשאלה משלימה, הביעו 70% את עמדתם כי יש לחייב את כל בתי הספר החרדיים המקבלים מימון מן המדינה להשתתף במבחני מיצ"ב ומבחנים השוואתיים אובייקטיביים אחרים כתנאי לקבלת מימון ציבורי.
שוויון מגדרי – 71% מהציבור תומך בשילוב חיילות בכל יחידה צה"לית קרבית על פי אמות מידה ענייניות של התאמה לצרכי השירות הקרבי בלבד, ושולל כניעה ללחצים של חוגים בעיקר דתיים המתנגדים לשילוב זה.
קבורה אזרחית – 59% מהציבור אינו מודע כלל לזכות שמקנה לו החוק לקבורה אזרחית. הדבר נובע ככל הנראה מכיוון שהמשרד לשירותי דת המופקד על ביצוע חוק הזכות לקבורה אזרחית חלופית אינו טורח לפרסם שירות זה, וכי רוב הרישיונות שנתן להפעלת קבורה אזרחית ניתנו לחברות קדישא ומועצות דתיות אורתודוכסיות. בקרב הציבור החילוני הביעו 78% העדפה לקבורה חילונית.
סמכויות בתי הדין הרבניים - רק 26% מהציבור היהודי הבוגר תומכים בהרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים לתחומים של סכסוכים אזרחיים וכלכליים וכן באשר לסמכותם לדון במזונות ילדים עד התבגרותם. 34% מתנגדים ו-40% נוספים גורסים שיש לצמצם את  סמכויות בתי הדין הרבניים אף מעבר לכך.
* סקר מדד הדת והמדינה נערך טלפונית על ידי מכון סמית בשבוע הראשון של חודש אוגוסט 2023, על בסיס מדגם מורחב של 800 איש/ה המייצגים את האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל, בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה 3.5% ±
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    אסופת רפורמים
    הצחקתם אותנו 09/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 4
    הסקר הנערך בגזרת רוטשילד שיינקין קפלן והוא מה זה משקף ? חבל"ז....על מי אתם באים לעבוד ?
    סגור