מדדים ומחקרים

צדק לרפאל או טעות טראגית? זה הנושא החם של השבוע

מחאת "צדק לרפאל" תפסה תאוצה ונגררה לאלימות, ששיאה בדקירת שוטר בהתפרעויות בנתיבי איילון. אלא שממצאים חדשים מגלים כי אולי מדובר באי הבנה אחת גדולה. כך או כך - זה הנושא שלכד את הרשתות החברתיות השבוע
מערכת ice | 
מחאת "צדק לרפאל" בת"א (צילום פלאש 90/ תומר נויברג)
על עובדה אחת אין מחלוקת: ילד תמים בן 4 מצא את מותו בתאונת דרכים נוראה, בה הפקירה אותו נהגת בת 80 אשר נמלטה מהמקום. כ-230 הרוגים בתאונות דרכים היו מתחילת השנה, אך זו היתה היחידה שעוררה תשומת לב רבה כל כך, ואולי חבל.
מחאת "צדק לרפאל" תפסה תאוצה מסחררת בימים האחרונים בעקבות ההפגנות של קהילת יוצאי אתיופיה שחסמו כבישים במרכז תל אביב השבוע, וכן בעקבות תמיכת משפיענים רבים. חלקם תמכו מתוך חמלה למשפחה שחשה כי נעשה לה עוול, חלקם גורמי ימין שמצאו עוד סיבה להתנגח בפרקליטות על רקע הרצון לשינויים במערכת המשפט.
 
על פי נתוני סקופר, המתמחה בניטור וניתוח שיח ברשתות החברתיות, השיח סביב רפאל אדנה ז"ל גרף 24,3299 לייקים, 31,830 תגובות ו-27,133 שיתופים והוא הנושא הכי חם השבוע ברשת.
 
רפאל ז"ל נפגע בחודש מאי השנה מרכב בו נהגה קרול פסלר, בעת שחצה את הכביש עם סבו בנתניה. מדובר היה בשעת חשיכה, והסב שחצה את הכביש עם נכדיו עשה זאת במקום אסור ולא במעבר חציה, בכביש ללא שוליים. הנהגת, שלא הבחינה בהולכי הרגל, נמלטה מהמקום ונעצרה למחרת. היא טענה שסברה שרוכב קטנוע פגע בה.
 
כאן החל מסע דיס אינפורמציה שגרם לתחושה שנעשה עוול למשפחה בחקירת התאונה. לתקשורת הודלף כי מי שנהגה ברכב היתה בתה של הקשישה, ד"ר היידי פסלר, רופאת שיניים במקצועה. כן פורסם כי השתיים נעצרו למחרת בעת שנסעו למוסך לתקן את הנזק שנגרם לרכב. שתי הטענות שגויות. זה גרם לכך שגורמים ברשת הלינו על כך ש"הפרקליטות עושה הנחות לרופאה פריבילגית לבנה על מכיוון שמדובר בילד אתיופי שחור". אם שמו היה רפאל ויינשטיין, נטען, היחס היה אחר.
 
אלא שכלפי הרופאה לא הוגש כתב אישום מאחר ולא הייתה כלל ברכב בשעת התאונה, ולא סייעה לאמה לשבש ראיות. כך פרסמה המשטרה ביומיים האחרונים, ואף הציגה את תמונת הרכב רגע לפני התאונה, ובו נוסעת יחידה. גם איכוני הטלפון הסלולרי אימתו טענה זו.
 
אבל מבחינת המשטרה ההבהרה באה מאוחר מדי, מאוחר מאוד. הנזק כבר נעשה ותחושת הקיפוח כבר חלחלה. יום לאחר שחדשות 12 הגיעו לקליניקה של הרופאה, אלמונים השחיתו את המקום ושמה כבר הוכתם. היא התלוננה כי היא סובלת מהתנכלויות וחוששת לחייה.
 
משפחת רפאל ז"ל זועמת כי נגד הנהגת יוגש כתב אישום בגין הפקרה ולא בשל התאונה עצמה, וגם זה באיחור. אך במשטרה מתעקשים כי התאונה הייתה בלתי נמנעת: "הילד הספיק לחצות צעד וחצי בכביש, שלא במעבר חציה, ולא ניתן היה למנוע את הפגיעה. אם הנהגת הייתה עוצרת אחרי התאונה, ולא נוסעת ומפקירה את רפאל - ייתכן שלא היה מוגש נגדה כלל כתב אישום".
 
@danielamram22 Replying to @luffy הפגנות כרגע בתל אביב למען הצדק לרפאל אדנה ז״ל #צדקלרפאל #דניאלעמרם #דניאלעמרםללאצנזורה ♬ News - AShamaluevMusic
במהומות שהתלקחו השבוע במרכז תל אביב דיווחה המשטרה כי מלבד השוטר שנדקר, נפצעו שלושה שוטרים נוספים, כתוצאה מאבנים וחפצים אחרים שנזרקו לעברם. בנוסף, מפגין כבן 35 קפץ מגשר בגובה של כ-4 מטרים ונפצע באורח בינוני לאחר שנמלט משוטר רדף אחריו.
 
על רקע המהומות ואולי במטרה להרגיע את הרוחות, הפרקליטות הזמינה את משפחת הילד רפאל אדנה ז"ל ביום ראשון הקרוב לצפות בסרטוני מצלמות האבטחה, אשר תיעדו את רכבה של קרול פסלר בת ה-80 לפני ואחרי התאונה. התאונה עצמה לא תועדה במצלמות.

הפרסום הכעיס את אמו של רפאל ז"ל, שמחה אדנה, שאמרה: "לאחר שתואמה איתנו פגישה ליום ראשון הקרוב , הגיעו צילומים של הנהגת הפוגעת לכאורה לתקשורת. זו בדיוק ההתנהלות שמכאיבה לי כאם שכולה והיא המשך ישיר לכל ההתנהלות מולנו מיום הטרגדיה. אני והמשפחה מקבלים מסרים סותרים והתנהלות פסולה כלפינו. עיניכם רואות, את ההתנהלות תיאום הוא לא תיאום, סגירה היא לא סגירה ומילה שווה לקליפת השום מולנו".
נותר רק לקוות שהצדק ייעשה וגם ייראה, שהרוחות יירגעו ואם אפשר, שהמלחמה בתאונות הדרכים תקבל את אותה תשומת לב שקיבלה התאונה הנוראית הזו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה