מדדים ומחקרים
הרכבים 'המבוגרים' בישראל נחשפים: באיזו עיר לא ממהרים להתחדש?
עמותת אור ירוק חושפת כי כלי הרכב הכי "מבוגרים" בארץ במודיעין עילית, עם גיל ממוצע של 9.7 שנים. עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל אור ירוק: "חייבים להחזיר את תכנית הגריטה שעודדה אזרחים להיפטר מהרכב הישן שלהם תמורת תשלום כספי. בכך נוכל להפחית את זיהום האוויר וגם להציל חיים"
9.7 שנים הוא הגיל הממוצע של כלי הרכב הפרטיים במודיעין עלית, העיר עם כלי הרכב ה"מבוגרים" ביותר בארץ, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס. גילם הממוצע של כלי הרכב בישראל הוא 7.1 שנים (נכון לשנת 2021). מדובר בעליה קלה בגילם הממוצע של כלי הרכב הפרטיים בהשוואה לשנת 2020 שבה הגיל הממוצע של כלי הרכב הפרטיים היה 7.0 שנים.
כלי הרכב בירושלים ישנים יותר מאשר בתל אביב-יפו
גילם הממוצע שלך כלי הרכב הפרטיים בירושלים (מקום חמישי) הוא 9.1 שנים לעומת תל אביב-יפו שהגיל הממוצע הוא 5.8 שנים. בירושלים יש גם כאלף כלי רכב פרטיים יותר מאשר בתל אביב-יפו. קלנסוואה (9.5 שנים), ביתר עלית (9.3 שנים) ואום אל פחם (9.1 שנים) סוגרות את חמשת הערים עם כלי הרכב הזקנים ביותר. מניתוח הנתונים עולה כי בישובים הערביים ובישובים חרדים נמצא ריכוז גבוה של כלי הרכב ישנים בהשוואה לערים הגדולות.
גילם הממוצע שלך כלי הרכב הפרטיים בירושלים (מקום חמישי) הוא 9.1 שנים לעומת תל אביב-יפו שהגיל הממוצע הוא 5.8 שנים. בירושלים יש גם כאלף כלי רכב פרטיים יותר מאשר בתל אביב-יפו. קלנסוואה (9.5 שנים), ביתר עלית (9.3 שנים) ואום אל פחם (9.1 שנים) סוגרות את חמשת הערים עם כלי הרכב הזקנים ביותר. מניתוח הנתונים עולה כי בישובים הערביים ובישובים חרדים נמצא ריכוז גבוה של כלי הרכב ישנים בהשוואה לערים הגדולות.
כלי הרכב הצעירים נמצאים ברמת גן (5.1 שנים), חולון (5.7 שנים), ראשון לציון (5.8 שנים), תל אביב-יפו (5.8 שנים) וחיפה (6.2 שנים). בסך הכל, 729,052 כלי רכב בני יותר מעשר שנים (שנת עליה לכביש עד 2011) נעים בכבישי ישראל נכון לשנת 2021. ככל הנראה ברובם המוחלט של כלי הרכב הללו לא מותקנות מערכות בטיחות אקטיביות שיכולות להציל חיים במקרה של תאונה ולכן הנוסעים בהם נמצאים בסכנה גדולה יותר לעומת נהגים עם כלי רכב חדשים בעלי מערכות בטיחות מתקדמות. עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2021 עלו על כבישי ישראל 165,604 כלי רכב חדשים. בסך הכול ישנם 2,358,238 כלי רכב פרטיים (גיל ממוצע שבע שנים) בישראל.
בשנת 2021 היו במודיעין עלית 4,575 כלי רכב פרטיים, וגילם הממוצע עמד על 9.7 שנים, זו העיר המבוגרת ביותר לרכבים. במקום השני, בשנת 2021 היו בקלנסווה 8,214 כלי רכב פרטיים, וגילם הממוצע עמד על 9.5 שנים. אחריה במקום השלישי בית"ר עילית שבשנת 2021 היו בה 5,109 כלי רכב פרטיים, וגילם הממוצע עמד על 9.3 שנים. אום אל פחם רביעית עם 18,999 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.1 שנים. חמישית ירושלים עם 231,110 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.1 שנים.
·עוד בעשירייה, שפרעם בה 16,309 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים. אחריה אלעד עם 6,221 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים. באקה אל גרביה במקום השמיני עם 11,071 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 9.0 שנים. טייבה התשיעית עם 16,306 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 8.9 שנים. ובמקום העשירי רהט עם 14,834 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 8.8 שנים.
הפתעה גדולה נרשמת בדירוג עשר הערים עם גיל הרכב הצעיר ביותר בשנת 2021 היו בלוד 49,071 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 4.5 שנים ולכן היא בפסגה. במקום השני רמת גן עם 87,608 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.1 שנים. חולון שלישית עם 91,140 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.7 שנים. אחריה בשנת 2021 היו בראשון לציון 125,354 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.8 שנים. במקום החמישי תל אביב-יפו בה 221,428 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 5.8 שנים.
במקום השישי חיפה בה היו 118,940 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.2 שנים. בשנת 2021 היו מודיעין מכבים רעות 36,675 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.2 שנים ולכן היא שביעית. אחריה רמת השרון עם 21,649 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.4 שנים. תשיעית ראש העין עם 30,720 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.6 שנים. וסוגרת את העשירייה נס ציונה - 18,973 כלי רכב, וגילם הממוצע עמד על 6.7 שנים.
עוד ב-
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כלי רכב ישנים מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב חדשים. בכלי הרכב הישנים אין מערכות בטיחות אקטיביות אשר מונעות בעזרת טכנולוגיה תאונות דרכים ולמעשה מפצות על טעויות הגורם האנושי. במקרה חירום כלי הרכב נדרש להיות בשיא תקינותו. השלדה, חגורות הבטיחות, המנוע ושאר האביזרים חייבים לספוג את עוצמת המכה ולהגן על יושבי הרכב. כלי רכב ישנים עלולים להפוך למלכודת מוות עבור נוסעים בהם. לכן, האינטרס של המדינה ובעיקר של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא להוריד את אותם כלי רכב ישנים מהכביש כדי לצמצם את תאונות הדרכים. חייבים להחזיר את תכנית הגריטה שעודדה אזרחים להיפטר מהרכב הישן שלהם תמורת תשלום כספי. בכך נוכל להפחית את זיהום האוויר וגם להציל חיים".
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה