מדדים ומחקרים

התרופה לסרטן קרובה מתמיד: הישג חסר תקדים לניסוי הישראלי

?הצלחה ענקית לתרופה הניסיונית של קנבוטק לטיפול בסרטן הלבלב: התרופה הבוטאנית של קנבוטק בלמה את התפתחות סרטן הלבלב במודל חיה, ובחלק מהחיות הביאה להשמדה מוחלטת של הגידולים הסרטניים
מערכת ice |  4
אלחנן שקד, מנכ"ל קנבוטק (צילום יחצ, unsplash, freepik)
הצלחה ענקית לתרופה הניסיונית של קנבוטק לטיפול בסרטן הלבלב: התרופה הבוטאנית של קנבוטק בלמה את התפתחות סרטן הלבלב במודל חיה, ובחלק מהחיות הביאה להשמדה מוחלטת של הגידולים הסרטניים.
מדובר בפעם הראשונה בעולם בה נראה אפקט אנטי סרטני מובהק בסרטן הלבלב אשר הושג על ידי טיפול משולב בין חומרים פעילים שונים שמקורם בקנאביס ופטריות. החברה מעריכה שתסיים את סדרת הניסויים המעבדתיים על סרטן הלבלב בחודשים הקרובים.
החברה צפויה להציג ל-FDA את התוצאות בכדי לקבל אישור למסלול פיתוח מקוצר ולחבור לחברת פארמה גדולה אשר תוביל איתה את שלב הפיתוח הקליני. פיתוח התרופה הבוטאנית הוא פרי שיתוף פעולה בלעדי בין מחקרו של פרופ' פואד פארס מאוניברסיטת חיפה וחברת קנבוטק, אשר נחתם בשנת 2021.
חברת ביוטכנולוגיה העוסקת בין היתר בפיתוח תרופה בוטאנית המבוססת על מיצוי מפטריית Cyathus striatus ומיצוי קנבנואידים מצמח הקנאביס, מדווחת על תוצאות חיוביות מאוד בניסוי במודל חיה. במסגרת הניסוי הצליחה התרופה הניסיונית של החברה לבלום את התרחבות הגידול הסרטני ובחלק מהחיות אף הביאה להשמדה מוחלטת של התאים הסרטניים.
זהו הניסוי הראשון בו ניתנת התרופה הבוטאנית של קנבוטק, המשלבת מיצוי פטריה וקנבנואידים, בחיות בצורה אוראלית (דרך הפה). התוצאות החיוביות מחזקות את התוצאות הקודמות בהן ניתנה הפטרייה לבדה בחיות ובמתן בהזרקה. תוצאות אלו יאפשרו לקנבוטק לעמוד בהגדרות הרגולציה של מסלול התרופה הבוטאנית ולקדם מתן אוראלי אותו מעדיפים מרבית החולים על פני מתן בהזרקה.
התוצאות מהוות פריצת דרך מבטיחה אשר תומכת בקונספט הבוטני המשולב אותו קנבוטק מובילה: שימוש במספר חומרים פעילים ומנגנוני פעולה שונים התומכים ומחזקים זה את פעילותו של זה. החברה מעריכה שתסיים את סדרת הניסויים המעבדתיים על סרטן הלבלב בחודשים הקרובים. 
התוצאות הושגו במסגרת השלב הסופי של סדרת ניסויים אותם עורכת קנבוטק בשנתיים האחרונות במטרה להוכיח את יעילות ובטיחות התרופה הבוטאנית לטיפול בסרטן הלבלב במודלים מעבדתיים. במסגרת הניסוי נצפה אפקט סינרגטי משמעותי המשפר את הטיפול בין מיצוי הפטרייה במינון נמוך עם הרכב קנבנואידים ייעודי. להערכת קנבוטק אפקט זה יאפשר להפחית את המינון למטופל עם ההתקדמות בטיפול ולהקטין משמעותית את האפשרות להתפתחות תופעות לוואי. 
בניסוי נבחנה השפעת הקנבנואידים והפטרייה על תת סוג של סרטן הלבלב המוגדר כ- Poorly Differentiated אשר נחשב לאלים ביותר. כיוון שסרטן הלבלב ידוע כאחד הסרטנים האלימים ביותר עם אחוזי שרידות נמוכים מאוד והוא מהווה את אחד מגורמי התמותה המשמעותיים בעולם המערבי, ה-FDA נוטה לתת לחברות הקלות משמעותיות בתהליכי פיתוח תרופות וגיבוש מתווה לאינדיקציה זו. קבלת אישור למתווה מקל מה-FDA, יסייע לקנבוטק לחבור לחברת פארמה גדולה אשר תעזור במימון והובלת תהליך הפיתוח הקליני.
את פיתוח התרופה הבוטאנית מובילים פרופ' פואד פארס מאוניברסיטת חיפה אשר גילה את יעילותה האנטי סרטני של הפטרייה וחקר אותה בעשור האחרון, ודר' באסם פארס, דירקטור מחקר ופיתוח בחברת קנבוטק, בשיתוף פעולה עם יועצי החברה: דר' יצחק אנג'ל, פארמקולוג בכיר המומחה בפיתוח תרופות ודר' אלכס וייסמן, המומחה לתהליכים כימיים וייצור חומרים פעילים.
פרופ' פואד פארס, חוקר סרטן בכיר באוניברסיטת חיפה מסר: "אני שמח ששיתוף הפעולה עם קנבוטק מביא לתוצאות פורצות דרך, כאשר שילוב המיצוי הפטרייתי עם קנבנואידים מחזקות את המחקר שערכנו באוניברסיטת חיפה בשנים האחרונות ומתמקד בפיתוח תרופה בוטאנית יעילה ובטוחה לטיפול בסרטן. העובדה שהתוצאות המרשימות חזרו על עצמם גם במודל החיה מעודדת מאוד."
דר' באסם פארס, חוקר סרטן ודירקטור מחקר ופיתוח בקנבוטק: "טיפול בסרטן הוא תחום מאתגר המחייב חידוש וחשיבה מעבר לגבולות הקיימים. במהלך הניסוי המוצלח המתואר התוצאות שהתקבלו מצביעות על עיכוב התפתחות וגדילה של תאים סרטניים בחיות מעבדה תוך שילוב בין המיצוי הפטרייתי וקנבנואידים בריכוזים נמוכים. נתונים אלו יכולים להוביל לפיתוח פתרונות ייחודיים לחולי סרטן בעתיד". 
ד"ר יצחק אנג'ל, היועץ הפרמקולוגי של קנבוטק מסר: "פיתוח תרופה בוטאנית הוא תהליך מאתגר והתוצאות שהשגנו נותנות קצה חוט אמיתי להאמין שהמיצויים הינם יעילים ובטוחים לשימוש כטיפול אנטי סרטני לסרטן הלבלב שהינו אחד מסוגי הסרטן האלימים ביותר. עם סיום הניסויים נוכל לפנות ל-FDA בשאיפה לקבל מתווה פיתוח מקוצר".
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    ומה עם סרטן צוואר הרחם למה לא משקיעים בפיתוח תרופה
    לולה 06/2023/28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    למה לא מחפשים תרופה לסרטן צוואר הרחם מה קרה הנשים הפקר מלא נשים צעירות ונערות חולןת וזו מכת מדינה והמדינה לא עושה כלוםםם ושום דבר חוצפה
    סגור
  • 3.
    מדהים!! (ל"ת)
    מיכל 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 2.
    זיכרו את די פארם המנוחה. הבטחות הבטחות
    תיזהרו עם הכסף שלכם. 06/2023/27
    הגב לתגובה זו
    1 0
    יבנו חברה יגייסו משקיעים יחלקו משכורות יודיעו על כישלון יעשו קופה ויברחו .
    סגור
  • 1.
    ודאי ודאי (ל"ת)
    קרמיט 06/2023/26
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור