מדדים ומחקרים

ממה מורכבים מחירי הדיור, ולמה הם רק עולים?

משבר הדיור מלווה אותנו כבר כמה שנים, והשנה לראשונה בזכות הריבית הגבוהה השוק מצטנן ואולי יש קצת מקום לאופטימיות. אולם, מדוע המחיר בכלל עולה או יורד, וממה הוא מורכב?
מערכת ice | 
דירות חדשות (צילום פלאש 90/ נתי שוחט, shutterstock)
מחיר דירה שאנו קונים מורכב ממספר גורמים. אחד הגורמים העיקריים הוא כמובן מיקום הדירה. דירות במיקומים מעולים, כמו מרכזי ערים או בתל־אביב והסביבה - שם יש את רוב התעסוקה בישראל - נוטות להיות יקרות יותר מאלה באזורים פחות נחשקים. גם גודל הדירה הוא גורם משמעותי, ובאופן פשוט דירות גדולות יותר עולות בדרך כלל יותר.
גם גיל ומצב הדירה יכולים להשפיע על מחירה. דירות חדשות יותר עם שירותים מודרניים נוטות להיות יקרות יותר מאשר יחידות ישנות ומיושנות יותר. איכות חומרי הבנייה, כגון סוג הריצוף, מכשירי החשמל והאביזרים, יכולה גם להשפיע על המחיר.
נוסף למחיר הרכישה, בעלות על דירה כרוכה גם בהוצאות שוטפות כמו ארנונה, עלויות אחזקה ושירותים. עלויות אלו עשויות להשתנות באופן משמעותי בהתאם למיקום וגודל הדירה, כמו גם לסוג הבניין והשירותים הניתנים.
מה לגבי שכירות שמחיריה גם הם עולים? מחיר השכירות של דירה מושפע באופן דומה מכמה גורמים. מיקום, גודל ומצב הם כולם גורמים משמעותיים המשפיעים על מחירי השכירות. כמו כן, הביקוש לנכסים להשכרה באזור מסוים יכול להשפיע גם על מחירי השכירות. אם יש מעט נכסים להשכרה זמינים במיקום רצוי, בעלי הדירות יכולים לגבות מחירים גבוהים יותר.
גורמים נוספים שיכולים להשפיע על מחיר השכירות של דירה כוללים את משך השכירות, מספר הדיירים וכל שירותים או שירותים נוספים שניתן על ידי המשכיר.
כמו שאנו חוזים עכשיו בעת משבר אינפלציה עולמי, מחיר הרכישה וגם מחיר השכירות של דירה יכולים להיות מושפעים מגורמים כלכליים ושוקיים רחבים יותר. לדוגמה, בתקופות של שפל כלכלי או מיתון, גם מחירי הדירות וגם מחירי השכירות עלולים לרדת ככל שהביקוש לדיור יורד.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה