מדדים ומחקרים

סקר השינה הגדול מוכיח: השעון הביולוגי שלנו מת

סקר מיוחד חושף את הרגלי השינה של עם ישראל, וניכר בו שהישראלים סובלים מתחושות מתח. כמעט חצי השיבו כי הם מתעוררים יותר מפעם אחת בלילה. וגם: רוב מוחלט למשתמשים בשעון מעורר כדי להתעורר
מערכת ice |  2
שינה (צילום pexels)
בסקר מיוחד בו השתתפו כ-6,000 משיבים שערכה חברת Swiss System, נחשף כמה זמן אנחנו נוהגים לבלות ערים במיטה, האם נעדיף טלוויזיה, גלילה ערה בדפי הרשתות החברתיות או ספר, האם אנחנו זקוקים לשעון מעורר וכמה אנחנו סובלים מנחירות? 
המיטה היא מבצרינו 
הישראלים העבירו בשנים האחרונות את העניינים שלהם למיטה, אם בשנות ה-50 היו מוצאים זמן להיכנס למיטה עם ספר טוב או עיתון ולקרוא בו מעט לפני השינה, הרי שעכשיו המציאות השתנתה. זמן הערות אותו אנחנו מבלים בד"כ במיטה התארך: 60% מבלים בין 15 דקות לשעה; 26% בין שעה לשעתיים ו-14% יותר משעתיים. 
אבל זה לא הכול: 47% לא ממש מדייקים בעת כניסתם למיטה, אך סביב אותה שעה עם חריגות לפה ולשם, 25% אוהבים הרגלים ונכנסים בשעה קבועה למיטה; 28% ענו שזה משתנה מידי יום.
מה אנחנו עושים כל כך הרבה זמן לפני השינה? 
70% צופים בטלוויזיה, באופן מפתיע רק 13% עובדים על המחשב, למרות מודל העבודה ההיברידי ששולט לאחרונה, ונתון סביר של 17% שעדיין קוראים ספרים לפני השינה. 

איך מתעוררים? 
58% מתעוררים בעזרת שעון מעורר, כשליש מהישראלים (33%) מתעוררים ביקיצה טבעית ואילו 9% מתעוררים בדרכים אחרות.
בנוגע לשינה מה נכון; האיכות או הכמות?
רק חמישית מהישראלים (22%) לא מתעוררים מהשינה במהלך הלילה. כמעט מחצית מהישראלים (48%) מתעוררים פעמיים או יותר במשך הלילה, ו-30% העידו שהם מתעוררים לפחות פעם אחת. 
ייתכן שלאורך החיים הלחוץ ורווי המתחים הקיים בישראל יש השפעה מרובה על איכות השינה שלנו. לא רק התעוררות במהלך הלילה גם תנוחה ותזוזה משפיעה על איכות השינה, כאן קיימת התפלגות חדה. 42% זזים מעט, אבל 57% זזים הרבה. ובהתייחס לשאלה האם אתם או בן זוגכם סובלים מנחירות, 34% ענו שבמידה מועטה ו-28% ענו שהם סובלים בהחלט ורק 38% ענו שבכלל לא.
מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר? 
על השאלה מה אתם מרגישים בבוקר לאחר היציאה מהמיטה: 56% מרגישים עייפות; 24% מרגישים חוסר אנרגיה ו-20% מרגישים כאבים בגב התחתון. 
ואיך שנת הלילה משפיעה על הפעילות שלכם במהלך היום? 65% ענו שהשינה משפיעה מאוד על מהלך היום שלהם, 24% ענו שהיא משפיעה מעט, 11% לא רואים קשר בין שינה לתפקוד במהלך היום. 
איציק פלד, מנכ"ל Swiss System: "חוויית השינה של הישראלים השתנתה דרמטית בשנים האחרונות. זמן הערות בחדר שינה התארך והוא מתאפיין במגוון של פעילויות: כפי שמעיד הסקר רובינו עברנו לצפות שם בטלוויזיה, חלק ניכר מביננו גולל במסכים של רשתות חברתיות ומודל העבודה שהשתנה גם הוא בשנים האחרונות משפיע על הזמן שלנו במיטה. אם פעם היינו לוקחים את העבודה הבייתה היום היא כבר נכנסת איתנו בין הסדינים, וחלקינו נאמנים לנוסטלגיה של קריאת הספר הטוב".
"ללא ספק הישראלים  מודעים לאופן שבו הם ישנים, אחרת לא היה ניתן למלא את הסקר" מוסיף פלד, "אך נדרשת תשומת לב יתרה לאיכות השינה. דווקא בחיים אינטנסיביים שאנחנו מנהלים היום, שינה לא איכותית גורמת נזק ניכר לחיי היום-יום שלנו, וזה כבר נחקר רבות בשנים האחרונות. לא סתם ההמלצה של ארגון הבריאות העולמי היא לשנת לילה של למעלה מ-7 שעות ורציפה ככל שניתן. וככל שהטכנולוגיה מתפתחת אנחנו רואים גידול בהשקעה במחקר ובפתרונות לשינה איכותית".
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    שיבטלו את שעון הקיץ
    אורי 04/2023/25
    הגב לתגובה זו
    0 0
    גורם נזק אדיר לשעון הביולוגי ולא חוסך כלום כי אמנם מדליקים פחות תאורה אבל מבזבזים יותר מזגן… ולכן כיום אין בו תועלת רבה. שיהיה שעון אחיד כל השנה
    סגור
  • 1.
    לא מספיק המתח השוטף והבטחוני ביבי מוסיף לגרד בעצבים
    Hguy 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    2 1
    גם כך אנשים מתוחים במדינה. משפחה. פרנסה. עבודה. בריאות . מצב בטחוני עם הרוגים וסיכוני המדינה וביבי וחבריו מוסיפים למתח עם הנסיון הדיקטטורית שבא להוציא את ביבי מהמשפט ולתת לדרכי תפקיד. ההרס והשסכ שיצרו נותן את אותותיו והם בלי בושה ובלי רגישות ממשיכים לגרד הפצעים שנפערו .
    סגור